Produkcija slovenskih gledališč je bila tudi v iztekajočem se letu precej obsežna in v celoti gledano tudi na dokaj visoki ravni, vseeno pa to v splošnem velja bolj za javne zavode kot pa za nevladno produkcijo, ki z izjemo nekaterih uspešnih ter trdno uveljavljenih producentov, kot so Mini teater, Bunker in En-Knap, že nekaj let daje vse bolj upehan vtis, seveda iz znanih razlogov. Kljub temu pa je treba poudariti, da neinstitucionalni sektor – če pogled razširimo onkraj zgolj produkcije predstav – bistveno sooblikuje slovensko uprizoritveno pokrajino tudi na raznovrstne druge načine, denimo z natančno in premišljeno kuriranimi mednarodnimi festivali, med katerimi velja omeniti vsaj prireditve, kot so CoFestival, Spider ali Mladi levi, pa tudi raznovrstnimi vzporednimi vsebinami, od diskurzivnih do razstavnih, ki odpirajo širše kontekste polja uprizoritvenih umetnosti pri nas; teh razsežnosti v domačih gledaliških institucijah kronično primanjkuje, svetla izjema je le Slovensko mladinsko gledališče.

Jaza, Slovensko mladinsko gledališče 2024, režija Žiga Divjak

Med uprizoritvami, ki so v preteklem letu izstopale, je bila predstava Jata, ki jo je na odru Slovenskega mladinskega gledališča zrežiral Žiga Divjak.
Foto: Ivian Kan Mujezinović

Produkcija slovenskih gledališč je bila tudi v iztekajočem se letu precej obsežna in v celoti gledano na dokaj visoki ravni.

Na področju javnih zavodov je bilo preteklo leto živahno tudi v povsem »institucionalnem« smislu, ne le zaradi selitve SNG Drama Ljubljana v nove začasne prostore, v katerih bo ta nacionalni teater predvidoma deloval vsaj tri sezone, preden se bo vrnil v temeljito prenovljeno matično stavbo; po desetih letih sta se namreč iz Slovenskega mladinskega gledališča poslovila direktor Tibor Mihelič Syed in umetniški vodja Goran Injac, pod katerima je hiša oblikovala zelo prepoznavno programsko in vsebinsko identiteto; za zdaj sicer še ostaja odprto, kdo (in kako) bo v prihodnosti vodil naše najbolj profilirano gledališče, saj je bil prvi razpis neuspešen (nanj je prispela le ena nepopolna prijava), zato ga bo treba ponoviti. Na novega direktorja čakajo tudi v Prešernovem gledališču Kranj, saj je Jure Novak tam predčasno zaključil mandat, ko je jeseni postal novi generalni direktor Cankarjevega doma.

26.09.2024 - novinarska konferenca SNG Drama Ljubljana pred odprtjem prostorov na Litostrojski 56 in ogled novih prostorov.Foto: Luka Cjuha

Z začetkom gledališke sezone se je v prenovljenih začasnih prostorih na Litostrojski cesti naselila SNG Drama Ljubljana, ki bo na tem prizorišču gostovala vsaj tri leta.
Foto: Luka Cjuha

Poleg »kadrovskih« pa ni manjkalo niti raznih časovnih prelomnic – tako je letošnji festival Mladi levi obeležil tudi dvajseto obletnico Stare mestne elektrarne kot prostora za sodobno uprizoritveno umetnost; nekdanja industrijska zgradba, ki so jo po temeljiti prenovi leta 2004 namenili predvsem potrebam neinstitucionalne kulture, je v vsem tem času gostila več kot 4000 dogodkov. Na začetku decembra pa je svojo 40-letnico slavil Plesni teater Ljubljana, najstarejša nevladna organizacija na področju sodobne plesne umetnosti pri nas; kot prvo poklicno sodobno plesno skupino v Sloveniji (ter takratni Jugoslaviji) ga je skupaj s soustvarjalci leta 1984 ustanovila plesalka in koreografinja Ksenija Hribar ter s tem postavila temelje profesionalizacije sodobnoplesne umetnosti pri nas. 

16.09.2024 Jernej Gašperin, igralec. FOTO: Nik Erik Neubauer

Igralec Jernej Gašperin, član ansambla Mestnega gledališča ljubljanskega, je za svoje vloge letos prejel kar tri nagrade – nagrado ZDUS za stvaritve v zadnjih dveh letih, Borštnikovo nagrado za igro in nato še Dnevnikovo nagrado.
Foto: Nik Erik Neubauer

Priporočamo