»Nič posebnega se ni zgodilo. Pozitivno. Nobene posebne reakcije ni bilo, ljudje so plesali naprej,« je Mark Kamins, didžej in glasbeni producent, menda poročal Madonni Louise Ciccone o tem, kakšen je bil odziv plesalcev, ko je v newyorškem nočnem klubu Danceteria spustil demo posnetek njenega glasbenega prvenca Everybody. Pisalo se je leto 1981. Leto zatem oziroma točneje na današnji dan, 6. oktobra 1982, je skladba uradno šla v javni obtok.

Bobnarka, plesalka in fotomodel

Morda res v prirejeni obliki, a zgodba o tem dogodku že dolgo kroži kot glasbeno učinkovit recept za uspeh. Da je zadeva obetavna, če ne zmoti in če deluje obenem. Madonna, ki med kasnejšo kariero nikdar ni skrivala svojega smisla za oportunizem in je znala brez zadržkov nizati izjave, kot je denimo: »Ne grem na kolena, da bi molila,« je bila s poročilom zadovoljna. Imela je 24 let in že šest let je bivala v New Yorku, kamor je prišla iz tisoč kilometrov oddaljenega Bay Cityja v Michiganu, kjer je bila vpisana na tamkajšnjo univerzo in imela plesno štipendijo. »To, da sem se s 35 dolarji v žepu odpravila v New York, je bila najpogumnejša poteza v mojem življenju,« je o selitvi v velemesto z ambicijo postati plesalka povedala sama. Iskanje in prepoznavanje priložnosti je bilo nuja, kar je pomenilo kroženje po mestu oziroma znotraj umetniške srenje. Kot natakarica ni delala v kakem predmestnem bifeju, ampak v Russian Tea Clubu, zbirališču starejše umetniške elite. Bila je tako igralka v nizkoproračunskem filmu kot fotomodel, obenem se je izobraževala po plesnih šolah in plesala stranske vloge v etabliranih predstavah. Med drugim je bila plesalka na evropski turneji disko zvezdnika Patrika Hernandeza (Born to be Alive).

Cicconejevo je rodil New York, pregovorno najbolj odprto severnoameriško mesto, kjer je malodane vzporedno s pankom ali protopankom cvetela tudi hiphop kultura oziroma multikulturnost. In prav to je Madonna povzdignila na najvišjo komercialno raven.

V Breakfast Clubu, zasedbi svojega prvega newyorškega fanta Dana Gilroya, je celo bobnala, a je hotela tudi peti, vendar je bil Gilroy proti. Nato je iz Michigana v New York privabila prejšnjega fanta Stephena Braya, ki je bil bobnar, in z njim ustanovila zasedbo Emmy and the Emmys. Projekt ni uspel, ker menedžerka, ki bi morala dati denar, ni odobravala osebnih zvez znotraj zasedbe, prav tako je težila k rokenrolu, medtem ko je Cicconejeva želela igrati disko glasbo. Kasneje je Bray postal Madonnin redni sodelavec, bodisi kot bobnar bodisi kot producent ali avtor. Njegovi skladbi sta recimo True Blue in Express Yourself.

Podoben problem se je pojavil tudi, ko je uvodoma omenjen didžej Mark Kamins posnetek skladbe Everybody najprej ponudil v poslušanje založbi Island, kjer je bil zaposlen kot iskalec mladih talentov. »Ne bom podpisal pogodbe z dekletom skavta,« je menda ob tisti priložnosti dejal šef Islanda Chris Blackwell. Z manj postranskih predsodkov so skladbi Everybody prisluhnili pri založbi Sirs Records, podzaložbi korporacije Warner. Pri Sirs so v tistem času iskali priložnost za zaslužek marsikje. Med drugim tudi v panku oziroma novem valu, saj so pod njihovo okrilje spadale tudi zasedbe kot The Ramones, Dead Boys, The Undertones, pa tudi Talking Heads, The Pretenders oziroma angleški niz založbe Bizzare Records, skupine, kot so Soft Cell, The Cure in Depeche Mode. Da je Madonna v glasbeni mainstream prišla po stranski poti, ne preseneča.

Prelomno leto 1982

Leta 1982 je bilo stanje na svetovnih lestvicah, predvsem pa na Billboardovi osrednji severnoameriški lestvici pisano. Na vrhu so se menjavali stari borci Neil Diamond, Diana Ross, Barbara Streisand in Paul McCartney, predstavniki vmesnih generacij Kool & The Gang, pa tudi novovalovci Soft Cell, The Go Go's ali The Police. Poznal se je upad disko oziroma plesne glasbe, kot posledica dogodka iz julija leta 1979, ko se je v Chicagu na baseballski tekmi med ekipama Chicago White Sox in Detroit Tigers zgodil Disco Demolition Night.

Za večmilijonsko glasbeno tržišče na videz morda celo benigen dogodek je povzročil občo posledico. Zadevo je zakuhal radijski didžej Steve Dahl, ki je v sodelovanju z nič hudega slutečim sinom lastnika domače baseball ekipe kot spremljevalni dogodek ob tekmi organiziral uničevanje disko plošč. Zadeva se je sprevrgla v množične izgrede z rasnimi in homofobnimi navezavami na disko sceno, ki je bila v osnovi domena tako temnopoltih kot gej akterjev. Dogodek je neposredno vplival na industrijo zabave. Pridevnik disko je v ZDA malodane izginil iz uporabe in glasbene založbe so začele opuščati produkcijo disko glasbe, ki je pred tem nekaj let prevladovala na lestvicah. A Cicconejevo je rodil New York, pregovorno najbolj odprto severnoameriško mesto, kjer je malodane vzporedno s pankom ali protopankom cvetela tudi hiphop kultura oziroma multikulturnost. In prav to je Madonna povzdignila na najvišjo komercialno raven, zavoljo česar se jo še dandanes dojema kot pevko, ki je s svojim delovanjem presegla meje glasbe.

Pomembna poznanstva

Po njeni prepoznavni agendi je bila v glasbeno dogajanje vpeta tudi intimno, zasebno. Na začetku osemdesetih je bila na kratko v zvezi z umetnikom​ Jeanom-Michelom Basquiatom, v tako imenovani zgodovini druženja z nasprotnim spolom, ki v njenem primeru šteje vsaj dvajset bodisi že prej slavnih ali pa šele po druženju z njo zaslovelih mož, vključno z eno nočnim snidenjem z Michaelom Jacksonom, pa sta recimo tudi raperja Vannila Ice in Tupac.

Ko se je pojavila, je Cicconejeva delovala kot odvod latino hiphopa znotraj postdisko žanra, v katerega jo je, podobno kot Jacksona, industrija zabave žanrsko opredelila. Tako ali tako je nastopil čas spajanja žanrov. V Danceterii, newyorškem klubu, kjer je imela tudi prvi samostojen živi nastop, so nastopali tako Sade, Billy Idol in Beastie Boys kot tudi Butthole Surfers, Sonic Youth ali Nick Cave. Skladba Everybody, o kateri danes razpravljamo in ki je njeno avtorsko delo, je potrdila pravilnost njene usmeritve. Aprila 1982 je bila posneta v treh dneh in v dobršni meri odigrana s sintesajzerji. Na Billboardovi lestvici klubske glasbe se je uvrstila na tretje mesto in Madonni odprla pot. Leto kasneje je že nastopila tudi v Angliji, v londonskem Camden Palaceu in Haciendi v Manchestru, vendar Angleži sprva niso popadali od navdušenja. Sprva ne. Leta 1983 je izdala prvi album, poimenovan Madonna, ki velja za enega najuspešnejših prvencev. Tega je, potem ko se je med snemanjem sporekla s producentom, ki ji ga je dodelila založba, produciral njen (novi) fant John Benitez, ki je bil v osnovi prav tako didžej kot Mark Kamins. 

Priporočamo