Praded današnjega lastnika in komercialnega direktorja Igorja Arha je odprl prvo delavnico v Leskovcu pri Krškem leta 1902 (ustni vir, edini uradno potrdilo o podjetju je iz leta 1932), tako da zastopa četrto generacijo družine. Metalika ni neposredni naslednik pradedovega podjetja, saj je Igor Arh ustanovil svoje podjetje leta 2002, je pa že od otroštva sanjal o tem, da bi delal na svojem. Obrti se je učil od očeta. Ko je bil v srednji šoli, se je oče upokojil in skupaj sta ustvarjala v domači delavnici, pri čemer je dobil ogromno praktičnega znanja. Po študiju je delal kot vodja proizvodnje v Krškem, nato je odšel v podjetje, kjer so izdelovali prestižno notranjo opremo po naročilu. Prišel je kot pomočnik direktorja, po dveh letih je postal direktor, kasneje pa se je odločil za samostojno pot.

Izkoristili priložnost v navtiki

Lekcija, ki jo je dobil v podjetju, je bila, da imajo pri velikih projektih gradbinci glavno besedo in podizvajalci pogosto potegnejo kratko. Zato je iskal tržno nišo, kjer ne bi bili odvisni od gradbincev. Priložnost je videl v navtiki. Druga ideja je bila usmeritev na tuje trge. Leta 2002 je odprl podjetje Metalika, ki je bilo od začetka usmerjeno na tuje trge. Prvi projekt je bila izdelava notranje opreme igralnice za potniško ladjo Costa Mediterranea. V Sevnico so se preselili, ker sta bila tam na voljo ugoden proizvodni prostor in boljše kadrovsko zaledje. Lastno proizvodnjo so odprli leta 2003, začeli so s tremi delavci. Hitro so rasli in se na sedanjo lokacijo preselili leta 2005. Proizvodni obrat se razprostira na več kot 3000 kvadratnih metrih in je opremljen z najsodobnejšimi stroji ter vso potrebno infrastrukturo za vrhunsko kakovost izdelkov v skladu z vedno višjimi standardi pomorske industrije.

Glavna dejavnost Metalike so rešitve na ključ za navtično industrijo - od projektiranja in inženiringa do izdelave in montaže. F Metalika

Glavna dejavnost Metalike so rešitve na ključ za navtično industrijo – od projektiranja in inženiringa do izdelave in montaže. Foto: Julien Hubert

Podjetje je v začetku imelo enega glavnega kupca, s katerim so ustvarili 80 odstotkov prometa, a so ga leta 2005 izgubili. To je bila velika lekcija, pravi Igor Arh, zato so šli v iskanje novih poslov in trgov ter razpršili segment. Od takrat niso več odvisni od posameznih kupcev ali dobaviteljev. Glavna dejavnost Metalike so danes rešitve na ključ za navtično industrijo – od projektiranja in inženiringa do izdelave in montaže. So edini v Sloveniji, ki se s tem ukvarjajo fokusirano in ponujajo celovito storitev. Pokrivajo naslednje segmente: unikatna in zahtevna oprema za velike potniške ladje (restavracije, bari, trgovine, promenade ...), notranja oprema za offshore ladje (oskrbovalne ladje, velike ribiške ladje, polagalci kablov in cevi, naftne ploščadi), oprema za manjše barke (jadrnice in motorne barke do 15 metrov), oprema za superjahte in megajahte, (trenutno med drugim izdelujejo del opreme za 140-metrsko jahto), ukvarjajo pa se tudi s prenovami tako na potniških ladjah kot jahtah. Trenutno delajo prenovo na eni od Disneyjevih ladij za križarjenja, na kateri prenavljajo dvajset suit najvišjega razreda. Prenova mora biti končana v štirih tednih. V tem segmentu so pogost izziv izjemno kratki roki, saj naročniki ne želijo izgubiti preveč prihodka. V zadnjih treh letih so začeli dobivati večje posle na ključ tudi v najzahtevnejšem segmentu opremljanja jaht in imajo naročila že za leto 2028.

Prednost izvedba celotnega inženiringa

Podjetje skoraj vso proizvodnjo proda v tujino, kjer delajo na širokem trgu od Španije pa vse do Rusije in se tekmecem postavljajo ob rob predvsem s kakovostjo in celovitim servisom. Ključne prednosti pred konkurenco so, da lahko izvedejo celoten inženiring, ker imajo vsa inženirska znanja v hiši. S tem namenom so v podjetje pripeljali tudi tujce s specifičnimi navtičnimi znanji. Imajo celovit servis in so »one stop shop«. Poleg lesenih izdelkov tako kupcem dobavijo tudi izdelke iz drugih materialov, kot so kamen, kovina, steklo ipd. Tako so prišli tudi na izjemno konkurenčen italijanski trg, kjer so sicer odlična mizarska podjetja, vendar so vsa zelo ozko usmerjena (na primer izključno izdelava pohištva), kar pa ne ustreza naročnikom, ki neradi delajo s preveč podizvajalci. Metaliko odlikujejo znanje in izkušnje. Sposobni so izvedbe izjemno zahtevnih del, zato so dobili odlične reference. S prenovo na ključ 50-metrske jahte proizvajalca Fedship so se jim odprla vrata tudi v druge pomembne ladjedelnice. Več kot stoletna družinska tradicija jim daje težo, kupcem pa vliva dodatno zaupanje, kar je v tej panogi zelo pomembno. Večino del lahko izvedejo sami, a delajo tudi s podizvajalci iz različnih strok, da lahko kupcu predajo kompletno dokončan interjer. Kooperanti prihajajo večinoma iz lokalnega okolja, nekaj pa je tudi tujih, odvisno od lokacije, kjer delajo, ali pa glede na specifična znanja, ki jih doma primanjkuje ali kakovost ni na zadovoljivi ravni.

Podjetje skoraj vso proizvodnjo proda v tujino, kjer delajo na širokem trgu od Španije pa vse do Rusije in se tekmecem postavljajo ob rob predvsem s kakovostjo in celovitim servisom.

 

Na osnovi dvajsetletnih izkušenj pri opremljanju velikih potniških ladij so razvili tudi produkt Nautilus Sleeping Pods, ki ga tržijo pod ločeno blagovno znamko. Ponujajo kapsule za spanje na ladjah, ki so podobne spalnim enotam v japonskih celičnih hotelih. Izdelek je zanimiv predvsem za velike trajekte, denimo za prevoz tovornjakov oziroma takšne, ki plujejo čez noč. S tem želijo omogočiti poceni in kakovostno spanje potnikom za eno noč ali nekaj ur, ker so običajne kabine po navadi predrage. S tem izdelkom si Metalika dodatno širi navtični trg, trenutno so na tem področju, ki ima velik potencial rasti, vodilni ponudnik. Doslej na navtičnem trgu ni bilo takšnega namenskega produkta, ki bi ustrezal visokim tehničnim, požarnim in varnostnim zahtevam. Poseben izziv je tudi montaža, ker se izdelki običajno vgrajujejo v obstoječe ladje pri prenovah. Izdelek so prvič predstavili leta 2021 na sejmu v Londonu in leto kasneje tudi drugje po svetu. Leta 2023 so prepričali prvega ladjarja, ki je imel interes spremeniti koncept prenočevanja na ladji. Zanj so izdelek še dodatno dodelali in tako naredili prvi posel. Letos so s spalnimi kapsulami opremili že tri ladje, kar ocenjujejo za velik uspeh. Naslednji izziv je trženje v prihodnosti, saj vidijo na tem področju ogromen potencial.

Igor Arh- 24.09.2024 - izbor dolenjsko-posavske Gazele - grad Mokrice //FOTO: Jaka Gasar

Igor Arh Foto: : Jaka Gasar

Razvoj mladih kadrov

Podjetje uvaja industrijo 4.0, veliko investira v CNC-stroje, kot metodologijo dela pa uporablja idejo vitke proizvodnje, med drugim tudi zato, ker je omejeno s prostorom. Igor Arh pravi, da nikoli niso zadovoljni in vedno obstaja možnost za izboljšave, recimo da se nekaj naredi v krajšem času ali na drugačen, bolj racionalen način. Sčasoma so nekatere pretočne čase zmanjšali tudi za polovico, kar pomeni, da so postali bolj konkurenčni in posledično zmanjšali število nadur za več kot 70 odstotkov. Za ekipo zaposlenih organizirajo različna izobraževanja, team buildinge, obiskujejo pa tudi specializirane sejme. Ogromno delajo tudi z vajenci in bodo v razvoj mladih kadrov vlagali še več. V lokalnem okolju podpirajo različna društva in organizacije ter veliko sodelujejo s šolami ter podpirajo podjetniško miselnost. 

Metalika na kratko

Sedež: Leskovec pri Krškem

Direktor: Matjaž Kitek

Prihodki leta 2023:
5,849 milijona evrov

Indeks rasti 2018–2023: 166

Število zaposlenih 2023: 30

Dodana vrednost na zaposlenega 2023: 59.677 evrov

 

Priporočamo