Današnje Salzburške slavnostne igre (Salzburger Festspiele), svetovno znani festival glasbe in odrske umetnosti, je prvič zagnal znameniti režiser Max Reinhardt, ko je avgusta 1920 na trgu pred stolno cerkvijo v Mozartovem rojstnem mestu uprizoril dramo Huga von Hofmannsthala Slehernik: igra o smrti bogatega človeka. Ta je sčasoma postala zaščitni znak festivala, saj jo na njem redno uprizarjajo vse od leta 1926 (izjema je bil čas med drugo svetovno vojno), igrati v njej pa za domače gledališke igralce pomeni poseben prestiž.

Slehernik, Mozart in Aida

Letos, za 97. izvedbo festivala, so v naslovno vlogo v Sleherniku vpregli 58-letnega igralca Tobiasa Morettija, ki se je v devetdesetih letih proslavil v vlogi inšpektorja v avstrijski kriminalni televizijski seriji Komisar Rex. Javnost nestrpno pričakuje tudi debi Stefanie Reinsperger v vlogi Paramour, sicer pa predstavo režijsko podpisuje Michael Sturminger. Direktorica dramskega programa salzburškega festivala Bettina Hering je obljubila povsem osveženo postavitev tega besedila (vse ponovitve so seveda že razprodane) in še štiri nove festivalske produkcije, nekaj prostora pa bodo namenili tudi branju dramskih tekstov in gledališkim raziskavam.

Mozartove opere nimajo več takšnega monopola na festivalu kot nekoč, vseeno pa se v Salzburgu svojemu nekdanjemu someščanu priklonijo vsako leto posebej. Letošnji festival bodo začeli prav z njegovo opero La clemenza di Tito. Sicer pa so v opernem delu festivala napovedali pet novih produkcij, od tega bodo tri polscenske in dve koncertni. Novo produkcijo bo denimo doživela Bergova opera Wozzeck z dirigentom Vladimirjem Jurowskim, sicer pa novi direktor festivala Markus Hinterhäuser letos največ stavi na (tudi že nekaj časa razprodano) Verdijevo Aido: Dunajskim filharmonikom bo dirigiral sloviti maestro Riccardo Muti, »verjetno največji sodobni interpret Verdija«, v vlogi Aide bo debitirala operna megazvezda Ana Netrebko, novo produkcijo pa so zaupali iransko-ameriški režiserki Shirin Neshat. Obe operi, Wozzecka in Aido, bodo adaptirali tudi za otroke, sicer pa tokrat posebna pozornost velja tudi baročnim operam.

Vsak evro se početveri

Na sporedu festivala ne bodo le velike produkcije, ampak tudi številni zanimivi koncerti, med katerimi organizatorji izpostavljajo kontemplativni dogodek Ouverture Spirituelle in koncertne matineje z Mozartovo glasbo, pa tudi poseben filmski program, v okviru katerega bo recimo 27. julija na ogled operna serija v dveh delih o Mozartu, ki jo je posnel ameriški režiser Peter Sellars, stari znanec festivala.

Festival se financira iz posebnega sklada: 40 odstotkov proračuna prireditve prispeva država, po 20 odstotkov salzburška pokrajina, mesto Salzburg in sklad za razvoj turizma (to je kakšnih 14 milijonov evrov na leto). Velikansko vsoto prispevajo sponzorji, kar 30 milijonov evrov pa doda še okrog 250.000 obiskovalcev iz več kot 70 držav. Kot trdijo poznavalci, se vsak evro, vložen v festival in promocijo mesta Salzburg, celo početveri.