Festival Fotopub bo še do 22. julija okupiral dolga leta zapuščeno bencinsko črpalko na Tivolski cesti v Ljubljani. Še pred začetkom uveljavljenega festivala sodobne fotografije, ki se začenja konec meseca, so namreč za zbujanje fotografskih čutov postavili razstavo On the Other Hand (Po drugi strani) uveljavljenega švicarskega tandema – Taiyo Onorato in Nico Krebs se v Sloveniji predstavljata prvič. In to v precej bolj gverilski obliki, kot je to tipično za njune razstave v muzejih Kunsthaus Aarau ali MoMA, kajti okolje nekdanjega bencinskega servisa ni dopuščalo druge izbire kot – svobodo. »Na tej črpalki je vse mogoče, nobenih pravih omejitev ni glede zidov,« navdušeno trdita avtorja, ki sta tokrat delala brez kuratorja, kar jima je omogočalo še več igre.

Brez nadzora

Umetnika, katerih dela primarno izhajajo iz fotografije, a vključujejo tudi kiparstvo, instalacijo in film, sta za ljubljansko predstavitev pretresla svoj arhiv. Na stene, stebre in stopnišče bencinske črpalke sta postavila novo kombinacijo materiala iz različnih serij, navadno fotografiranega na njunih dolgih potovanjih. So posnetki morske površine v Mehiki ali v centralni Aziji različni in kako? Pa podobe živali, denimo azijskega osla in ameriške krave? »Zanimalo naju je, kakšno zgodbo pripovedujejo sopostavljeni v novem okolju,« pove Onorato.

Eksperiment sta nadaljevala s fotografskimi posnetki arhitekturnih del in ostankov, električnih drogov, gum, ki kot osamelci v pokrajini tvorijo dialog tudi z manj pričakovanimi vsebinami klasične fotografske razstave. V kleti nekdanje bencinske črpalke so namreč v vitrinah razstavljeni tudi osvetljeni objekti iz lesa in kamna, ki jih je nemogoče postaviti v natančnejši kontekst. Ta je po besedah obeh umetnikov predvsem sama nedokončanost teh človeških in naravnih konstruktov, ki govorijo sami zase.

Nastanek fotografij naprav in teles, ki krožijo in dobijo ob kliku sprožilca še novo, prostemu očesu nevidno dimenzijo, je motiviran podobno kot njuni sicer redkejši videi, denimo posnetek v črno oblečene plesalke, pri kateri so opazni predvsem premiki okončin. »Na posnetku vidimo, da sta zgornji in spodnji del njenega telesa včasih združena, včasih ne. Vse možnosti so odprte, nobenega nadzora ni, gre za preizkušanje človekovih meja,« razlaga Onorato. In res je njuna fotografska praksa povezana predvsem z analogno tehniko, s podobo navadno ne manipulirata, postprodukcija ju ne zanima, smisel vidita v spontanih prekrivanjih. Nemara zato še bolj preseneti video, ki kletni prostor pa tudi razstavo v celoti osvetljuje s povsem novega zornega kota, saj tematizira digitalno naravo stvari.

Tudi neformalno druženje

Mednarodni festival sodobne fotografije Fotopub bo Novo mesto gostilo med 31. julijem in 5. avgustom. Načrtujejo deset razstav 46 mednarodnih umetnikov iz 17 držav, ob nekaterih evropskih tudi iz Indije, Amerike, Brazilije, Libanona in Palestine. Slovenijo bodo obiskali še številni kuratorji, založniki in galeristi, med njimi Britanka Rachel Dedman, ki jo zanimajo ustvarjalci z Bližnjega vzhoda, glavna kuratorica v finskem muzeju za fotografijo Anna-Kaisa Rastenberger in vodja katedre za fotografijo na Camberwell College of Arts Duncan Wooldridge.

Vodja festivala Dušan Josip Smodej poudarja, da Fotopub ni le serija razstav, javnih diskusij o sodobnih umetniških in kuratorskih praksah ter strokovnega pregleda avtorskih portfoliov, ampak si prizadevajo tudi za neformalno druženje in spletanje novih profesionalnih vezi. Tudi zato je vstop na vse javne dogodke festivala – tako v zapuščenih zgradbah znotraj mestnega jedra kot po novomeških ulicah – brezplačen.

Ostati majhen festival

Pestro bo že na odprtju, ki ga bo zaznamovala podvodna umetniška instalacija Soft Denial umetniškega dua Forlaine 6 Studio, postavljena v plavalnem bazenu novomeške Osnovne šole Grm. Med drugim sledi performativna razstava pod vodstvom češke kuratorice Tereze Jindrove, s samostojno razstavo v zapuščenem javnem stranišču se v Novo mesto vrača dobitnica nagrade Fotopub 2016 portfolio prize Latvijka Liga Spunde. Večdnevni program zaokrožajo tudi nastop švicarsko-slovenskega dua Veli & Amos ter javne intervencije slovensko-bosanskega slikarja Danila Milovanovića.

Smodej je prepričan, da je pomembno, da Fotopub ostane majhen festival: »Njegov čar je, da v enem tednu poveže srednje veliko skupino ljudi v prijateljski odnos. Tovrstna sproščenost je pri načinu dela, ki je večinoma prostovoljno, zelo pomembna.« Sicer si v prihodnosti želijo še prostora v Ljubljani, razmišljajo o virtualni galeriji, z razstavami pa gostujejo tudi v tujini.