Naj samo razložimo, da kasneje ne bo kakšnih nesporazumov: poskusili smo razvrstiti najkvalitetnejše filme v žanru, ki se odlikuje z nekaterimi najneumnejšimi filmi vseh časov. Skratka, zanimali so nas tehnično popolni filmi, s kolikor je le mogoče znosnimi stranskimi zgodbami in zapleti. Pomagali smo si z lestvicami in zapisi filmskih spletnih strani Rotten Tomatoes in IMDB ter lestvico Time Magazina. Filme o jedrskih vojnah in virusih, ki smo jih razvrstili pred kratkim, pa smo tokrat ignorirali.
Dan po jutrišnjem, 2004
Nemški režiser Roland Emmerich v svojih spektaklih rad posega po okoljskih temah. V filmu The Day Afer Tomorrow se je na malce poenostavljen način lotil segrevanja ozračja. Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal, Ian Holm, Emmy Rossum in Sela Ward se morajo soočiti s tem, da se zaradi segrevanja planeta, paradoksalno, zgodi nova ledena doba in naša polobla postane premrzla za življenje. Film so posneli s kar 416 posnetki z vizualnimi učinki, ki jih je prispevalo devet hiš, ki se ukvarjajo posebnimi efekti, kar 1000 strokovnjakov za takšne učinke je pri projektu delalo več kot eno leto. Delno so uporabljali miniature in manjše modele, po drugi strani digitalne posnetke in animacijo. Konec koncev so morali potopiti in zamrzniti New York in vanj pripeljati orjaško rusko ladjo. Kritiki jim vseeno niso bili naklonjeni. Prebrali smo, da je film skrajno neumen, da ne razume podnebnih sprememb in podobno. Se pa Emmerich, ki je tudi scenarist filma, lahko pohvali, da so zaslužili več kot 400 milijonov dolarjev, filmske nagrade pa so dobivali zgolj za posebne učinke, pa še to ne ravno oskarjev.
Armagedon, 1998
Režiser akcijskih filmov Michael Benjamin Bay je posnel najučinkovitejši film o kometu, ki zadene Zemljo. Šlo je za čas, ko so bili kometi moderni, konec koncev so v istem letu posneli podobno uspešno katastrofo, film Zadnji udarec (Deep Impact). Zgodba je enostavna, komet se približuje, manjši predhodniki že ubijejo kakih 20 milijonov ljudi in povzročajo škodo. Ekipa minerjev z Bruceom Willisom na čelu odpotuje v vesolje in poskuša velikana razminirati z atomsko bombo, preden nas zadane. Uspe jim, a Willis umre. Zaslužili so 400 milijonov dolarjev.
2012, 2009
Nemški režiser Roland Emmerich je posnel tudi spektakel o letu 2012, ko naj bi se po majevskih izračunih končalo življenje na Zemlji. Ideja filma: zemeljska skorja se začne premikati, znanstveniki, politiki in podobni geniji pa so to ugotovili že nekaj let prej, zato so za izbrance zgradili nekaj velikih Noetovih ladij, ki so ob neverjetnih eksplozijah in plimah zagotovile, da življenje na Zemlji ni umrlo (za vse). Igrali so John Cusack, Chiwetel Ejiofor, Amanda Peet, Oliver Platt, Danny Glover in zaslužili kake pol milijarde dolarjev.
Twister, 1996
Okoli 400 milijonov dolarjev je zaslužil film o lovcih na orkane, predhodnik aktualnega filma, ki ga lahko vidite v vseh bolje založenih kinematografih. Helen Hunt in Bill Paxton sta se na začetku filma ločevala, a ju je znova povezala ljubezen do orkanov, ki sta jih lovila po ameriških ravnicah. Nekajkrat sta skoraj umrla, nekajkrat sta se tako čudežno rešila, da so se krave smejale, kadar seveda niso letale po zraku. Film je režiral nizozemski režiser Jan de Bont, znan po uspešnicah, v katerih se vse dogaja zelo hitro, tudi po filmih Hitrost in Hitrost 2.
Dantejev vrh, 1997
Dante's Peak je bil posnet istega leta kot film Volcano, a je bil finančno nekaj uspešnejši. Tudi zato, ker je igral glavno vlogo takrat še mladostni Pierce Brosnan in ker mu je družbo delala prelepa Linda Hamilton. Zgodba je enostavna. Brosnan je strokovnjak za izbruhe vulkanov, ki napove, da bo vulkan nad majhnim mestom vsak čas eksplodiral in pod sabo pokopal mesto in občane. Njegovi šefi se ne strinjajo in naredijo hudo napako. Hrib eksplodira in mnogi te napake ne preživijo. Režiral je Roger Donaldson, zaslužili so okoli 60 milijonov dolarjev.
Vihar vseh viharjev, 2000
Za nekaj socialne note med filmi katastrofe je poskrbel nemški mojster spektaklov Wolfgang Petersen, ki je posnel zgodbo o revnih ribičih, ki morajo zaradi slabega ulova po ribe na odprto morje, kjer njihovo barkačo raztreščijo in potopijo supervalovi, ki nastanejo ob trku dveh vremenskih front. V glavni vlogi je zaigral George Clooney, na ladjici sta pomagala Mark Wahlberg in John C. Reilly, v pristanišču so čakale Diane Lane, Karen Allen in Mary Elizabeth Mastrantonio. Zaslužili so okoli 200 milijonov dolarjev.
Peklenski stolp, 1974
V seriji filmov katastrofe, ki so jih posneli v začetku sedemdesetih, je zelo visoko uvrščen The Towering Inferno, film francoskega režiserja Johna Guillermina. Gre za zgodbo o uničujočem požaru, ki izbruhne v Los Angelesu ob odprtju najvišje stolpnice na svetu. Ne samo gledalci, celo kritiki so bili kar zadovoljni, k visoki gledanosti pa je pomagala huda igralska ekipa: Steve McQueen, Paul Newman, William Holden, Faye Dunaway … Film je zaslužil kakih 200 milijonov dolarjev in tri manj pomembne oskarje: za glasbo, skladbo in kamero.
Letališče, 1970
Film Airport je imel podobno strategijo kot mnogi podobni v sedemdesetih, zbrali so zvezdniško ekipo, ki si jo je občinstvo želelo videti: Burt Lancaster, Dean Martin, Jean Seberg, Jacqueline Bisset, George Kennedy … Film hollywoodskega veterana Georgea Seatona spremlja vzporedni zgodbi, prva se dogaja na letališču, druga v poškodovanem letalu, ki skuša pristati s čim manj žrtvami. Film je bil velika uspešnica, kasneje tudi z mnogimi nadaljevanji, ob vložku deset milijonov dolarjev pa je ta klasika filmov katastrofe zaslužila 128 milijonov.
Potres, 1974
Tudi v filmu z originalnim naslovom Earthquake so nastopili zelo veliki zvezdniki: Charlton Heston, Ava Gardner, George Kennedy, Lorne Greene, Geneviève Bujold, Richard Roundtree … Četrti najbolj gledan film leta 1974 govori o rušilnem potresu v Los Angelesu in preživelih, ki si skušajo pomagati. Kritiki so filmu očitali predvsem preslabe posebne učinke in slabo zgodbo, gledalci pa so bili zelo zadovoljni. Sloviti kanadsko-angleški režiser Mark Robson se je lahko pohvalil, da je iz šestih milijonov ustvaril 167 milijonov dolarjev.
Prelomnica sv. Andreja, 2015
V filmu San Andreas, po vzoru spektakla leta 2012, leti po zraku in plove po cunamijih vse, kar si človek zamisli, od avtobusov do ladij. Jasno, vse je podprto s kančkom realne nevarnosti, da bo prelomnica svetega Andreja nekoč stresla Kalifornijo in morda iz nekaterih delčkov celo ustvarila otoke. In mrtve bodo šteli v milijonih. Tega se seveda ne da rešiti, a za svojo družino, v sestavi skoraj ločena žena Carla Gugino in hčerka Alexandra Daddario, je poklicni reševalec Dwayne Johnson pripravljen narediti vse. Zaslužili so 350 milijonov dolarjev.