Francoski predsednik Emmanuel Macron je na dvodnevnem obisku v Srbiji, kjer si bo malce odpočil od domačih težav, saj dva meseca po parlamentarnih volitvah še ni našel primernega mandatarja za vodenje vlade. Tudi njegov gostitelj Aleksander Vučić ima doma težave, saj množice protestirajo proti odprtju rudnika litija v severozahodni Srbiji. Macron pa bo podobno kot julija v Beogradu nemški kancler Olaf Scholz podprl odprtje rudnika, ki naj bi pomagal evropski (tudi francoski) avtomobilski industriji v boju proti kitajski konkurenci.

Macron in Vučić, ki sta se nazadnje srečala ob odprtju olimpijskih iger v Parizu, bosta podpisala številne sporazume. Pogovori bodo med drugim potekali o (zelo dolgi) srbski poti v EU, sodelovanju na področju umetne inteligence in menda tudi o možnosti, da bi Francija v Srbiji začela graditi jedrsko elektrarno. Glavni dogodek Macronovega obiska pa bi moral biti podpis pogodbe o srbskem nakupu francoskih vojaških letal rafale. Gre za občutljivo vprašanje, ker ima Vučićeva Srbija dobre odnose s Putinovo Rusijo, tako da skoraj edina v Evropi proti njej ne izvaja sankcij, čeprav je v Združenih narodih glasovala za obsodbo agresije v Ukrajini. Skoraj vsa srbska vojaška letala so izdelana v Rusiji. Francoska diplomacija pa zdaj trdi, da bi prodaja rafalov Srbijo bolj približala Zahodu. Vučić je optimističen glede nakupa teh menda najboljših vojaških večnamenskih letal na svetu in naj bi bil pripravljen plačati tri milijarde evrov.

Velik posel prinaša politično zbližanje

Dr. Vuk Vuksanović iz beograjskega Centra za varnostno politiko meni, da si hoče Vučić z rafali zagotoviti nadzor nad zračnim prostorom in se Srbom prikazati kot voditelj, ki krepi vojsko. »Ruskim migom, ki jih ima Srbija, se izteka rok trajanja. Zaradi vojne v Ukrajini pa pogovori z Moskvo o alternativi ne pridejo v poštev. Vučić je soočen z možnostjo, da bi lahko imel Zagreb, ki je nedavno kupil rafale od Pariza, prevlado v zračnem prostoru regije. Podoba močnega voditelja, kakršno je oblikoval pred svojimi volilci, mu ne dovoljuje, da bi se tak scenarij uresničil,« pravi Vuksanović. Hrvaška je 12 rabljenih rafalov v vrednosti milijarde evrov, kar je najvišja hrvaška investicija v vojsko, kupila pred tremi leti, slavnostno pa so v državo prileteli aprila letos.

Po Vuksanoviću je za Vučića še pomembnejše, da si z rafali kupi politično prijateljstvo s Francijo v času, ko njegovo oblast majejo protesti proti rudniku litija. Z rafali pa bi lahko dosegel tudi ugodnejše francosko stališče o Kosovu. Macron in Francija sta namreč močno hvaležna vsaki državi, ki kupi ta letala. Vse do leta 2015, to je 29 let od vzleta prvega prototipa, ni bilo kupcev v tujini tudi zato, ker so rafali izjemno dragi. Tako so jih financirali samo francoski davkoplačevalci, saj jih je kupovala zgolj francoska vojska, ki pa jih je uspešno uporabljala v vojnah v Libiji, Afganistanu, Iraku, Siriji in Sahelu. V zadnjih desetih letih pa so si z njihovim nakupom pridobili francosko prijateljstvo zlasti Egipt, Katar, Indija in Grčija.

Vuksanović pravi, da še ni jasno, za koliko letal natančno naj bi šlo (omenjalo se jih je dvanajst) in koliko bodo stali, a nekatere bogate države, kot je Švica, so se zaradi cene odpovedale nakupu, pravi. Meni tudi, da bo težko najti srbske pilote za rafale, saj številni dobro izurjeni in izobraženi kadri zapuščajo srbsko vojsko. Problem pa je še, kako združiti rafale s kitajsko opremo. 

Bodo Francozi v Srbiji gradili nuklearko?

Vučić podpira francosko gradnjo jedrske elektrarne (JE) v Srbiji, v veliki meri tudi zato, da bi na tak način pridobil dolgotrajnejšo naklonjenost Pariza. Francoska gradnja nukleark je že vrsto let v hudi krizi, zato sta za vsako naročilo iz tujine Macron in vlada zelo hvaležna. Na severu Francije, v Flamanvillu, ima gradnja najnovejšega tipa JE, ki se je začela leta 2007, že 12 let zamude, cena pa je precej prerasla načrtovano. Po tedniku Le Canard Enchaîné, ki omenja težave z varnostnim jeklenim pokrovom in sistemom hlajenja, stroški znašajo že 19 milijard evrov. Srbija sicer jedrsko elektrarno potrebuje zaradi vse večje porabe energije.

Priporočamo