Petnajstega aprila 1912 se je sredi Atlantskega oceana po trčenju z ledeno goro potopila takrat najmodernejša ladja za križarjenje Titanik. Umrlo je več kot 1500 ljudi, drugo je zgodovina, ki že več kot sto let buri romanopisce in ustvarjalce filmov. Njene razbitine so skoraj 700 kilometrov jugovzhodno od obale Nove Fundlandije našli leta 1985. Na globini 3800 metrov. Titanik je tako postal ikonična čezoceanka, ki pa še vedno leži globoko na dnu morja. Sčasoma je postala celo turistična atrakcija. Ameriško podjetje OceanGate je izdelalo posebno podmornico iz titana in karbonskih vlaken, s katero se je mogoče spustiti do razbitin. Turistično potovanje do Titanika in nazaj traja približno osem dni, za »priložnost, da se odklopite od vsakdanjega življenja in odkrijete nekaj resnično izjemnega«, kot ponudbo oglašuje podjetje, pa je treba odšteti četrt milijona dolarjev.
Kisika za največ 96 ur
Nedeljska odprava pa se je, kot vse kaže, končala tragično. Za podmornico se je izgubila vsaka sled. Na krovu je ujetih pet ljudi. Stekla je obsežna iskalna akcija ameriške in kanadske vojske z ladjami, podmornicami in letali. Za zdaj neuspešno. Reševalcem pa se zelo mudi. Upanja, da bi bili potniki še živi, je namreč vsak dan manj. V podmornici naj bi bilo kisika le še za 70 do 96 ur. Še hujši izziv je globina. Kot poroča CNN, je bila doslej najgloblja uspešna reševalna akcija, ko so leta 1973 dva potnika globokomorske podmornice rešili z globine 480 metrov. Titanik pa leži skoraj štiri kilometre globoko ... Ko se je v nedeljo podmornica potopila proti razbitinam, so stik z njo izgubili po slabih dveh urah. Še vedno ni jasno, kaj se je s podmornico zgodilo, zakaj je izgubila stik z matično ladjo na površju in kako blizu razbitinam Titanika sploh je.
Ko se je poročevalec ameriške televizijske mreže CBS David Pouge novembra lani kot povabljeni gost udeležil izleta proti razbitinam Titanika, je tudi sam doživel, da so za več kot dve uri izgubili stik z matično ladjo. »Pod vodo ni signala GPS, podmornico krmilijo s pomočjo povsem navadnih sporočil SMS z matične ladje,« je takrat poročal. Tišina s podmornice je zdaj že neprimerno daljša. Predolga, je za CNN ocenil nekdanji kapitan podmornice ameriške vojne mornarice Thomas Shugart. »Če bi šlo za manjšo težavo in bi morali na hitro priti na površje, bi do zdaj že vsaj zaznali signal s podmornice. Če pa je šlo za večjo težavo in so ostali ujeti globoko pod površjem, žal še nisem slišal za reševalno akcijo, ki bi bila v tem primeru uspešna,« je bil precej pesimističen upokojeni kapitan Shugart.
Direktor, trije bogataši in pilot
Kdo je na ladji? Po poročanju medijev gre za pilota in štiri potnike, ki jih imenujejo »specialisti odprave«. Eden od njih je bogat angleški poslovnež, ki sicer živi v Združenih arabskih emiratih, Hamish Harding. Njegovo zasebno letalsko podjetje Action Aviation se je še pred novico, da je podmornica izginila, z informacijo pohvalilo na družbenih omrežjih. Harding je sicer znan pustolovec, eden prvih zemljanov, ki so se spustili do najgloblje točke Tihega oceana, junija lani pa se je, seveda kot turist, podal celo v vesolje. Drugi potnik je Stockton Rush, direktor podjetja OceanGate, ki organizira potovanja do razbitin Titanika. Na krovu sta tudi oče in sin Šahzada in Suleman Davud, člana ene najbogatejših pakistanskih družin. Pilotiral naj bi francoski raziskovalec, nekdanji mornariški poveljnik in globokomorski potapljač Paul Henry Nargeolet.