Hrvaško ministrstvo za morje, promet in infrastrukturo je s slovaškim podjetjem Sky Toll ter češkim podjetjem TollNet podpisalo pogodbo za razvoj novega sistema cestninjenja v vrednosti 80 milijonov evrov. Nov sistem bo veljal za celotno hrvaško omrežje avtocest in bo nadomestil dosedanji pristop s cestninskimi postajami. Slednji je po vstopu Hrvaške v schengen postal glavno ozko grlo za pretočnost prometa proti morju. Slabe izkušnje z gnečo zaradi cestninskih postaj imajo tudi Hrvati, zato so v upravi Hrvaških avtocest (HAC) priznali, da je pristop zastarel.
Po uvedbi novega sistema cestninjenja bo na hrvaške avtoceste mogoče vstopiti na dva načina. Z napravo ENC ali z registracijo vozila prek ALPR oziroma avtomatskega odčitavanja registrskih tablic s pomočjo kamer. Skladno s prenovo načina cestninjenja se bodo domnevno poslovile tudi dosedanje hišice cestninskih postaj. Pri HAC prav tako zagotavljajo, da se cestnine zaradi uvedbe novega sistema ne bodo pojavile na odsekih, kjer jih danes ne pobirajo.
Glavna novost je sistem ALPR, ki zna biti najbolj zanimiv za občasne obiskovalce naše južne sosede, saj ne zahteva nakupa ali uporabe v avtomobilu nameščene naprave. Sistem, podobno kot slovenski sistem e-vinjet, zahteva prijavo registrske tablice vozila. To bo možno storiti prek spletnega portala, mobilne aplikacije ali pa v prodajalnah HAC oziroma njihovih partnerjih, kot so bencinski servisi. Ob tem bo treba priložiti tudi podatek plačilne oziroma kreditne kartice, s katere se bo trgal strošek cestnine.
Ob vsakem uvozu na avtocesto bo prav tako vsaj en pas prihranjen za hitro registracijo vozil na licu mesta. Kamera bo prebrala registrsko tablico, voznik bo potrdil pravilno odčitani podatek in nato prislonil kreditno ali plačilno kartico za potrditev registracije. Za uspešno registracijo vozila bo prejel tudi natisnjeno potrdilo.
Drugi pristop je ENC, ki je na Hrvaškem že v uporabi in je podoben sistemu elektronskega plačevanja cestnine ABC, ki smo ga v Sloveniji imeli v času cestninskih postaj. Ta sistem bo obvezen za težka vozila tretje in četrte kategorije.
Večja pretočnost za vestne voznike
»Novi sistem bo omogočal prost pretok vozil po več pasovih,« pojasnjujejo pri HAC. »Za nadzor bo skrbelo 208 cestninskih točk, ki bodo na avtocestnih priključkih. Gre za točke, ki bodo opremljene s kamerami in antenami ter bodo omogočale cestninjenje in nadzor.« Predvidevajo tudi nakup 74 mobilnih enot, ki bodo prav tako namenjene cestninjenju. Imele bodo kamere in laserje.
Čeprav pri HAC trdijo, da bosta oba načina cestninjenja voznikom omogočala prost pretok po hrvaških avtocestah, zna nastati kakšen zastoj na pasovih za prijavo registrskih tablic. Zlasti na vrhuncu turistične sezone. Veliko je sicer odvisno od voznikov, če bodo registracijo izvedli pred odhodom na dopust.