Najpozneje leta 2025 je predvidena uvedba novega elektronskega cestninskega sistema, ki temelji na rešitvah večpasovnega prostega toka z brezstičnim načinom plačevanja brez ustavljanja vozil. Sistem bodo uvedli na vseh avtocestah ne glede na to, ali jih upravlja HAC ali koncesionarja Bina Istra in Avtocesta Zagreb–Macelj (AZM). V HAC ugotavljajo, da zdaj skozi cestninske postaje v eni uri zapelje okoli 300 vozil, po uvedbi novega sistema pa jih bo lahko tudi do desetkrat več, kar bo poleg odprtja mej po vstopu v schengen dodatno časovno skrajšalo potovanje proti želenim destinacijam.

Kot so pojasnili v HAC, sta glavni tehnološki značilnosti novega sistema tehnologija DSRC za zaračunavanje cestnine z napravami za elektronsko cestninjenje (ENC), ki bodo obvezne za tovorna, ne pa tudi za druga vozila, ter tehnologija ALPR za plačevanje cestnine z odčitavanjem registrskih tablic za uporabnike lahkih in srednjih vozil, ki ne bodo hoteli kupiti naprave ENC.

Tehnologija ALPR je praktična rešitev za občasne uporabnike avtocest in uporabnike iz tujine, kot so turisti. To pomeni, da se bodo morali vsi uporabniki novega sistema cestninjenja, vključno z imetniki naprav ENC in sistema ALPR, prijaviti na spletni strani ponudnika storitev in vpisati določene podatke. Za zdaj še ni razdelano, katere podatke bodo zahtevali, verjetno pa bo treba navesti številko registrske tablice, državo izdaje registrske tablice in način plačila. Ni izključeno, da ne bodo zahtevali tudi podatkov o emisijskem razredu vozila, kopije prometnega dovoljenja in podobno. Obe skupini uporabnikov, ENC in ALPR, bosta imeli na voljo tako predplačniško storitev kot plačilo z naknadno obremenitvijo bančne kartice.

Napovedujejo pa tudi sodelovanje z operaterji v drugih državah, da bi lahko uporabljali njihove naprave ENC na hrvaških avtocestah, kot bo verjetno že od prihodnjega poletja veljalo za uporabnike italijanskega telepassa.

Poleti bo dražje

Vozniki, ki že imajo napravo ENC​, kakršna je v obtoku že vrsto let, je v novem sistemu ne bodo mogli več uporabljati, ampak bodo morali kupiti posodobljeno različico. V nasprotnem primeru se bodo morali za vožnjo po avtocesti prijaviti z registrsko številko vozila, po kateri ga bodo prepoznale cestninske kamere. Tako bodo cestnino zaračunavali glede na prevoženo razdaljo. Cene bodo temeljile na referenčnih vrednostih kilometrine za različne skupine vozil, ki jih lahko določi posamezni upravljalec, in nekaterih dodatnih parametrih. To so lahko nadomestila v določenih obdobjih, kot je osrednja poletna turistična sezona, kar je veljalo že doslej, omenjajo še konce tedna, določene dneve ali dele dneva, ko bo cena višja od redne. Višina cestnine bo odvisna tudi od nadomestila za onesnaževanje zraka glede na emisijski razred vozila v skladu z evropsko zakonodajo. Pripravljajo pa že tudi popuste za redne uporabnike avtocest, pa tudi za uporabo naprav ENC, da bi spodbujali nakup teh naprav pri voznikih osebnih in drugih lahkih vozil.

Pomemben del nove infrastrukture bo sistem za daljinsko spremljanje (RMS), ki bo omogočal spremljanje, upravljanje in vzdrževanje celotne cestninske tehnologije. RMS vključuje tudi zaznavanje uporabnikov, ki se niso registrirali v sistem, sproži lahko tudi postopek za kaznovanje voznikov, ki bi poskušali prelisičiti novi sistem cestninjenja. 

Priporočamo