Iz urada predsednice republike so poslali pojasnila glede tega, zakaj predsednica Nataša Pirc Musar na slovesno otvoritev olimpijskih ni odpotovala z vojaškim transportnim letalom spartan.

Urad predsednice Republike Slovenije: Dan pred vnaprej sporočenim datumom začetka službene poti so nas z ministrstva za obrambo obvestili, da bi uporaba letala spartan za prevoz delegacije v Pariz in nazaj za proračun pomenila 57.000 evrov stroškov (brez DDV). Takšnih obvestil oziroma predračunov pri naročanju letal doslej nikoli nismo prejeli.

 

Potem ko so že januarja obrambno ministrstvo obvestili, da bi predsednica rada v Pariz odpotovala z vladnim falconom, so prejeli odgovor, da takrat ne falcon ne turbolet ne bosta operativna, kot alternativo so ponudili vojaško letalo spartan.

Dva dni pred letom so nato z ministrstva prosili za dodatno obrazložitev uporabe letala, čeprav je bilo vse jasno že od začetka leta. Le dan pred začetkom predsedničine službene poti pa so njen urad obvestili, da bi uporaba letala spartan za prevoz delegacije v Pariz in nazaj stala proračunskih 57.000 evrov. Brez DDV.

Kako pri predsednici komentirajo te neobičajne zahteve ministrstva? »Takšnih obvestil oziroma predračunov pri naročanju letal doslej nikoli nismo prejeli. V uradu predsednice smo se zato odločili, da za službeno pot delegacije v Pariz uporabimo redno linijo. Predsednica republike je v Pariz 25. julija tako letela z redno linijo v ekonomskem razredu z zagrebškega letališča. V Ljubljano pa se je vrnila v ponedeljek, 29. julija, z redno linijo nizkocenovnega letalskega prevoznika,« so sporočili iz predsedničine pisarne.

V uradu predsednice so sicer računali, da ta let ne bi prinesel dodatnih stroškov, saj naj bi šlo po poročanju Dela za ure letenja, ki bi jih morali s spartanom opraviti v vsakem primeru. Cena za prevoz s spartanom sicer stane 6063 evrov z DDV, ura poleta s falconom 4914 evrov, s turboletom pa 1888 evrov.

Leti s falconom ves čas pod pritiskom javnosti

Iz nenavadnih okoliščin predsedničine službene poti lahko razberemo vsaj dvoje. Prvič: v odnosu med vlado in predsednico republike očitno prihaja do trenj. In drugič: očitno bo počasi prišel čas, ko bo morala država razmisliti o nakupu novega vladnega letala. Vladni falcon, ki šteje že dve desetletji, je namreč zaradi takšnih ali drugačnih težav v zadnjem času večkrat ostal prizemljen.

Spomnimo recimo, da se je vladno letalo nazadnje pokvarilo na poti v Bruselj, kamor se je junija odpravil premier Robert Golob. Takrat je sicer po uradnih pojasnilih prišlo do manjše tehnične težave, zaradi katere pa je prevoz našemu premierju nazadnje ponudil kar francoski predsednik Emmanuel Macron.

Falcon je v zadnjih šestih letih v povprečju opravil 197 letov na leto, predlani 144, lani 202, letos pa že več kot 100. Uporaba letala je sicer vseskozi pod kritičnim očesom javnosti. Posledično se številni politiki izogibajo letenju s falconom. Lani je bila zaradi leta na Dunaj recimo na tnalu predsednica državnega zbora Urška Klakočar Zupančič.

Pa je sploh primerno, da bi predsednica republike letela z vojaškim letalom? Nekdanja dolgoletna šefinja državnega protokola Ksenija Benedetti pravi, da je to lahko le izhod v sili.

»Če se to zgodi enkrat ali dvakrat, človek potrpi, nenazadnje so v Slovenijo z vojaškimi letali že prihajali tuji državniki,« je bila jasna. V tem primeru bi sicer moralo biti letalo opremljeno s primernimi potniškimi sedeži. Potniški modul, vreden 2.590.000 evrov brez DDV, je ministrstvo za obrambo že naročilo. Dobavili naj bi ga prihodnje leto.

Ksenija Benedetti je sicer v luči nedavnih zapletov z vladnim letalom spomnila na čas vlade Janeza Drnovška, ki se je na začetku tisočletja zaradi pogostih okvar learjeta, ki je imel težave tudi v zraku, odločila za nakup falcona.

»Nakup letala so spremljale številne kritike, zaradi česar se je ta nato tudi oddajal v najem, politiki pa so se izogibali letenju z njim. Predsednik Borut Pahor je recimo veliko uporabljal redne linije, a če pri tem seštejete vse dodatne stroške, ki nastanejo zaradi časovnih zamud, namestitev v VIP-salonih na letališčih in tako dalje, so stroški letala manjši. Resna država takšno letalo za lete funkcionarjev enostavno potrebuje. Žal mi je, da je percepcija javnosti glede tega ves čas zelo negativna.« 

Spartan ni primeren za manjše delegacije

V letalu spartan, ki ga Slovenska vojska uporablja za opravljanje svojih nalog, je prostora za 46 vojakov ali 34 padalcev. Ob uporabi modula za potnike bo v letalu vgrajenih šest VIP-sedežev in 18 sedežev za spremljevalno osebje. Modul za prevoz potnikov se bo uporabljal za posebne prevoze na daljših razdaljah s poudarkom na območjih, na katerih pripadniki Slovenske vojske opravljajo naloge v mednarodnih operacijah in na misijah. Izjemoma se bo uporabljal tudi za prevoze upravičencev, kot so določeni s sklepom vlade o uporabi letala falcon. »Glede na zmogljivosti uporaba letala spartan ni smotrna in racionalna za službene poti manjših delegacij na relacijah, za katere so na voljo redne letalske linije,« pravijo na ministrstvu za obrambo.

Priporočamo