V Zvezi potrošnikov Slovenije menijo, da bi bilo treba zakonsko urediti brezplačno vodo iz pipe v restavracijah in zdraviliščih. V ta namen so prejšnji mesec zagnali posebno kampanjo, ki pa je naletela na plaz negativnih odzivov in očitkov, da želijo gostince obremeniti z nesorazmernimi stroški.
»Nismo pričakovali, da bo naša kampanja, ki v osnovi za potrošnike nosi pozitivno sporočilo in izpostavlja tudi eno od prednosti naše čudovite (zelene) dežele, tako zelo zmotila,« priznavajo v zvezi, kjer so želeli opozoriti predvsem na okoljske in ekonomske prednosti pitja vode iz pipe pred predpakirano.
Kot poudarjajo, predlagajo brezplačen kozarec ali vrč vode iz pipe, ki ga nekdo naroči ob obroku ali/in drugi pijači, na primer kavi, in ne ko bi gost prišel le na kozarec vode. Izkušnje potrošnikov kažejo, da imajo zdaj nekateri v ponudbi le ustekleničeno vodo ali pa za vodo iz pipe dodatno zaračunajo postrežnino, kar pa mora biti jasno zapisano na meniju.
Predlog zakona: obvezna ponudba vode iz pipe, a ne nujno zastonj
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport je v luči trajnostnega razvoja turizma v osnutku novega zakona o gostinstvu predvidelo, da bodo morali vsi gostinski obrati in drugi prostori za gostinstvo, priključeni na javno vodovodno omrežje, svojim gostom ponujati pitno vodo iz pipe, če je ta neoporečna, pri čemer bodo lahko, po trenutnem predlogu, obračunali tudi postrežnino. »Menimo, da je to močno promocijsko sporočilo z velikim potencialom o zavedanju pomembnosti čiste pitne vode in njenem ohranjanju,« pravijo na ministrstvu.
V Zvezi potrošnikov ocenjujejo, da bi morala vlada zaračunavanje postrežnine za vodo iz pipe preprečiti, saj da je »zaslužkarstvo na vodi iz pipe popolnoma nesprejemljivo«. Na očitke pa odgovarjajo s primerjavo, da je za dva evra mogoče v restavraciji dobiti pollitrsko plastenko vode, medtem ko enako stane skoraj 900 litrov vode iz pipe. »Glede na takšno razmerje cen strošek gostincev najbrž ne bi bil tako visok, kot nam nekateri očitajo.«
Fedja Pobegajlo, direktor Turistično-gostinske zbornice Slovenije, je dejal, da podpirajo trajnostno smer panoge, tudi promoviranje pitja vode iz pipe, a hkrati menijo, da mora biti odločitev o zaračunavanju postrežnine stvar vsakega ponudnika, saj s postrežbo vode nastajajo stroški vode, osebja, inventarja, prostorov, pomivanja, energije in podobno. »Zato se nam ne zdi prav, da bi bili ponudniki primorani kriti te stroške. To še posebno velja v luči nedavnih podražitev v panogi; za dobro tretjino so se povečale plače, še bolj so narasli stroški materiala, zlasti hrane in pijače, da ne govorimo o stroških energije, ki so nekajkrat večji.« Ob tem je kot primer dodal, da podjetja, ki upravljajo starejše objekte s starimi vodovodnimi omrežji, zaradi zagotavljanja varnosti in zdravja vodo klorirajo, zato ponujanje vode iz pipe niti ni smiselno.
Zelo podobno menijo v sekciji za gostinstvo in turizem pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije. Njena predsednica Patricija Furlan, sicer lastnica Ošterije Branik z Goriškega, je dejala, da pri njih že vrsto let ob hrani za liter steklenice vode zaračunajo evro, medtem ko kozarec vode ob kavi ali drugi pijači postrežejo brezplačno. Praksa v gostinskih lokalih je po njenih besedah sicer različna. Možnost, da gostinci po lastni presoji zaračunajo minimalno nadomestilo za postrežbo vode iz pipe, se ji zdi z vidika stroškov ustrezna, sicer pa se strinja, da je treba goste spodbujati k pitju vode iz pipe, saj se še premalo zavedajo, da imajo le malokje na svetu tako kakovostno vodo iz pipe, kot jo imamo pri nas.
Zdravilišča: odvisno od restavracije
V Zvezi potrošnikov so izpostavili tudi izkušnje gostov zdravilišč, ki so vodo ponekod iz pipe dobili le, če so jemali zdravila.
Iztok Altbauer, direktor Skupnosti slovenskih naravnih zdravilišč, je pojasnil, da se zavedajo »občutljivosti tematike, vendar je v pristojnosti posameznih družb, da o svoji organiziranosti in delu odločajo v skladu z usmeritvami in internimi akti«. Kot je dejal, imajo v nekaterih zdraviliščih ločene restavracije za goste, ki prihajajo na zdraviliško zdravljenje, kjer brezplačen dostop do vode ni vprašljiv. »Izziv v organizaciji strežene pijače pa je, ko imamo tako paciente na zdraviliškem zdravljenju kot goste samoplačnike v isti restavraciji. V tistih restavracijah se strežena pijača v skladu s sprejeto politiko strežbe posameznega zdravilišča zaračuna, enako velja za vodo iz pipe. V tem primeru se postrežnina zaračuna takrat, ko to vodo postreže tretja oseba.« Ob tem je tudi Altbauer poudaril, da za »brezplačnim« kozarcem vode stojijo različni stroški.
Manj odpadne embalaže
Na ministrstvu za gospodarstvo bodo glede na nasprotovanja iz panoge očitno vztrajali pri predlagani določbi, saj menijo, da je odločitev o zaračunavanju postrežnine za vodo iz pipe v pristojnosti gostincev. Bodo pa še naprej spodbujali k postavitvi pitnikov na javnih mestih.
So pa pobudo Zveze potrošnikov pozdravili na ministrstvu za okolje, podnebje in energijo. »Na tak način bi se lahko znatno zmanjšala uporaba embalaže za vodo in posledično odpadna embalaža. Prepogosto se embalaža za vodo odvrže v okolje, kar povzroči njegovo onesnaženost,« so zapisali in napovedali, da bodo v medresorskem usklajevanju prenove zakona o gostinstvu podprli ali predlagali, da se ne zaračunava postrežnina za vodo ob jedi ali drugi pijači ter da se mora zagotoviti brezplačen dostop do vode iz pipe v gostinski dejavnosti
Nekateri najprej ponudijo predpakirano
Zaradi pogostih pritožb potrošnikov je Zveza potrošnikov Slovenije izvedla primerjalno ocenjevanje postrežbe vode v 19 restavracijah v devetih slovenskih občinah, preverili so tudi prakso v zdraviliščih. V večini restavracij so brezplačno vodo iz pipe dobili takoj, v več kot tretjini so bodisi najprej ponudili predpakirano vodo bodisi so vodo iz pipe zaračunali, v dveh pa vode iz pipe sploh niso stregli. Med drugim so obiskali tri lokale mednarodnih verig restavracij s hitro hrano. V KFC vode iz pipe ni bilo mogoče dobiti, v McDonaldsu so morali zanjo posebej prositi, v Subwayu pa so brezplačno ponudili vodo iz avtomata. Iz podjetja Alpe-Panon, ki je nosilec franšize McDonalds v Sloveniji, so nam odgovorili, da gostom ne zaračunavajo postrežnine za vodo. »Gost lahko zmeraj zaprosi za vodo iz pipe in bo to brezplačno tudi dobil. Prav tako ob naročilu kave, ki jo bo gost spil v lokalu, že avtomatično in seveda brezplačno postrežemo tudi vodo.«