Pisali smo že, da poteka v naši državi po dolgih letih pod okriljem Zavoda RS za šolstvo (ZRSŠ) najobsežnejša prenova kurikula za vrtce, učnih načrtov in katalogov znanj. V obsežnem procesu, ki se je začel pred dvema letoma ter zahteva veliko strokovne razprave, usklajevanja in argumentiranih mnenj, vzporedno sodeluje več kot 900 strokovnjakov z različnih strokovnih področij. Da ob sprejemanju pomembnih novosti glede na trenutno prakso prihaja tudi do strokovnih nestrinjanj, ne zanikajo niti na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje (MVI).

Kot so nam pojasnili, naj bi bili z odstopno izjavo članov predmetne kurikularne komisije (PKK) za šport in športno vzgojo seznanjeni šele hkrati z objavo v našem časopisu. »Na ministrstvu se zavedamo resnosti odstopa in hkrati obžalujemo, da se skupina ni uspela pogovoriti in uskladiti glede različnih strokovnih pogledov sodelujočih. V sodelovanju z ZRSŠ bomo proučili nastalo situacijo in se seznanili z delom komisije – z namenom iskanja ustreznih rešitev za izboljšanje delovanja komisije ter s ciljem priprave prenovljenih učnih načrtov in katalogov znanj v skladu s sprejetimi izhodišči,« so sporočili z MVI.

Želja po odmiku in kritike

Na ZRSŠ so prepričani, da odstopna izjava športnih pedagogov oziroma skupine, v kateri prevladujejo predstavniki fakultet, ne odraža dejanskega stanja, kar naj bi po njihovih besedah potrjevali tudi zapisniki in posnetki sej PKK za šport in športno vzgojo. Zatrdili so, da je delo v komisiji, ki je sestavljena iz učiteljev praktikov, predstavnikov akademske sfere in svetovalcev ZRSŠ, od samega začetka zastavljeno tako, da imajo vsi člani enak položaj in enako pomembno vlogo pri sooblikovanju rešitev.

Na zavodu so tudi izpostavili, da so njihove svetovalke za področje športa in tudi večina vključenih učiteljev komunikacijo s strani nekaterih profesorjev s fakultet doživljali kot nespoštljivo in celo žaljivo, zato so s težavo delili svoje strokovne poglede in mnenja. »Kljub prizadevanjem svetovalk, vodstva ZRSŠ in vodje komisije za koordinacijo prenove učnih načrtov v PKK za šport in športno vzgojo ni uspelo ustvariti spodbudnega delovnega okolja za potrebne strokovne razprave in konstruktivno sodelovanje. Na strani večine predstavnikov fakultet je bilo ves čas zaznati željo po odmiku od izhodišč za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji, ki predstavljajo podlago in strokovni okvir za prenovo učnih načrtov. Pojavljale so se tudi kritike na račun kompetentnosti učiteljev in zavodovih svetovalk,« so povedali v ZRSŠ. Poudarili so, »da so presenečeni, da kritike prihajajo s strani predstavnikov institucij, ki učitelje in svetovalce izobražujejo«.

Gregor Starc, Fakulteta za šport

Predlogi učnih načrtov gredo v napačno smer, saj poudarjajo teoretično poučevanje namesto praktičnega. Ob tem na široko odpirajo vrata podjetjem in posameznikom, ki bodo lahko na račun zahtev učnega načrta dobro zaslužili na hrbtih šol.

Gregor Starc, Fakulteta za šport

Predlogi učnih načrtov gredo v napačno smer, saj poudarjajo teoretično poučevanje namesto praktičnega. Ob tem na široko odpirajo vrata podjetjem in posameznikom, ki bodo lahko na račun zahtev učnega načrta dobro zaslužili na hrbtih šol.

Glede očitkov, da naj bi bili standardi znanja v predlogu učnih načrtov zapisani splošno in nedoločno, so na ZRSŠ dejali, da so zapisi o tem šele v nastajanju. Pojasnili so, da strokovna mnenja v PKK še niso usklajena in da trenutno predlagani zapisi standardov znanja v veliki meri povzemajo zapise iz trenutno veljavnega učnega načrta. »V PKK za šport in športno vzgojo so člani zavzeli stališče, da je trenutno veljavni učni načrt dober in potrebuje manjše spremembe, ki jih narekujejo čas, potrebe današnjih otrok in mladine, pa tudi nova znanstvena spoznanja. Obenem že omenjena izhodišča med drugim narekujejo usklajenost med učnimi načrti različnih predmetov, kar bo olajšalo in spodbujalo interdisciplinarno poučevanje, posledično pa tudi povezovanje znanja pri učencih,« so svoje stališče utemeljili na ZRSŠ.

Odstopili zaradi sprenevedanja

Na ta odziv šolskega ministrstva se je prof. dr. Gregor Starc s Fakultete za šport Univerze v Ljubljani odzval s pojasnilom, da so v okviru PKK za šport in športno vzgojo na MVI že 6. maja poslali dopis, v katerem so med drugim opozorili tudi na problematiko svojega delovanja. »Do danes ni bilo s strani MVI nobenega odziva. Naša odstopna izjava je bila šolskemu ministru in njegovi ekipi posredovana 4. oktobra, kar je štiri dni pred tem, ko je bila informacija objavljena v medijih,« je Starc zavrnil očitke MVI.

Kot je pojasnil sogovornik, iz PKK niso izstopili le profesorji s fakultet, ampak tudi učitelji, zato je po njegovem mnenju težko komentirati očitano žaljivo komunikacijo, ki naj bi jo doživljale svetovalke in večina vključenih učiteljev. Absurdni se mu zdijo tudi očitki o tem, da naj bi se pri predstavnikih fakultet zaznavala želja po odmiku od izhodišč za prenovo učnih načrtov, saj so ravno predstavniki fakultet in učitelji, ki so odstopili, ves čas opozarjali, da svetovalke ne upoštevajo teh izhodišč.

Nižanje standardov in oteženo delo učiteljev

Starc je izpostavil še, da je bilo na sestanku komisije, po katerem so odstopili, predstavljeno, da bodo standardi, o katerih naj bi glasovali prek spletne ankete brez možnosti argumentacije, do konca oktobra vpisani v aplikacijo elektronskega učnega načrta in predstavljeni učiteljem. »Na ta način je bila strokovna razprava onemogočena, hkrati pa trenutno zapisani standardi niti približno ne odsevajo standardov v trenutnem učnem načrtu. To je bil tudi eden od ključnih razlogov za naš odstop, saj je takšno sprenevedanje težko sprejeti,« je poudaril profesor.

Dodal je, da je to, da so trenutno veljavni učni načrti za šport in športno vzgojo dobri in potrebujejo le manjše spremembe, stališče članov, ki so odstopili iz komisije, medtem ko naj bi svetovalke ZRSŠ namesto manjših sprememb ves čas vsiljevale neargumentirane velike spremembe. Te so po besedah Starca strokovno zelo sporne in bodo na eni strani vodile v nižanje standardov, zmedo in oteženo delo učiteljev, na drugi strani pa v veliko povečanje stroškov za šole.

»Predlogi učnih načrtov gredo v napačno smer, saj poudarjajo teoretično poučevanje namesto praktičnega, prav tako ne upoštevajo najnovejših strokovnih dognanj na področju poučevanja športne vzgoje in gibalne pismenosti. Ob tem na široko odpirajo vrata podjetjem in posameznikom, ki bodo lahko na račun zahtev učnega načrta dobro zaslužili na hrbtih šol,« je Gregor Starc utemeljil svoje stališče. 

Priporočamo