»Kaj se zares dogaja z boxerji: Kupili smo volkove, dobili pa mačka v žaklju« se glasi naslov, objavljen na litovskem novičarskem portalu Delfi konec prejšnjega meseca. V baltski državi so 88 oklepnikov tipa boxer v okviru mednarodne organizacije Occar naročili že leta 2016. Nemško podjetje Artec je litovskemu obrambnemu ministrstvu ob večkratnem spreminjanju roka izpolnitve za zdaj dobavilo polovico dogovorjenega. Gre za enake oklepnike, kot jih je nedavno naročila Slovenija. »Vozila so sicer proizvedena, vendar ne morejo biti dobavljena, dokler ne delujejo stoodstotno, saj še vedno prihaja do težav z oborožitveno kupolo samson II izraelskega podjetja Rafael,« je situacijo za Dnevnik komentiral avtor članka Vaidas Saldžiūnas.
Tehnične napake odpravljajo
že tri leta
Novinar spletnega portala Delfi je pojasnil, da so se pri prvi seriji dobavljenih vozil težave pokazale leta 2019 ob intenzivnih vojaških vajah. V Litvi so boxerje zaradi napak začeli pošiljati nazaj k proizvajalcu, kjer pa jim odtlej še ni uspelo odpraviti vseh tehničnih pomanjkljivosti. Kot že omenjeno, prihaja do težav predvsem pri integraciji različnih sistemov, saj so se v Litvi odločili na nemško vozilo namestiti izraelsko oborožitveno kupolo podjetja Rafael, ki je cenejša kot tista, ki so jo ponudili Nemci. Kljub večletnim prizadevanjem merilni sistem še ne deluje brezhibno. Konfiguraciji litovskih in slovenskih vozil sta sicer po pojasnilih slovenskega obrambnega ministrstva skoraj enaki.
Litvo je zaradi izkušenj s programom boxer delegacija našega obrambnega ministrstva in Slovenske vojske obiskala decembra lani. Na ministrstvu so nam takrat potrdili, da so s tamkajšnjimi težavami seznanjeni oziroma da »izzive litovskega projekta« spremljajo in se o njih pogovarjajo z OCCAR, ki z industrijo išče rešitve. V času ministra Mateja Tonina pomislekov kljub temu ob nakupu ni bilo, takrat so namreč na ministrstvu pojasnili, da bi se pri tako kompleksnih projektih enaki ali podobni projektni izzivi pojavili tudi pri drugih proizvajalcih. In da pričakujejo, da bodo težave, ki so povezane predvsem z integracijo sistemov in opremo vozil, do proizvodnje vozil za Slovenijo že rešene. Portal Delfi sicer omenja tudi romunsko izkušnjo z nabavo ameriških bojnih vozil piranha, kjer je prav tako prišlo do velikih zamud pri dobavi.
Artec mora Litvi plačevati penale
V primeru boxerjev velja omeniti tudi razliko v ceni. V Litvi so za 88 boxerjev, ki jim pravijo vilkai (volk), v štirih različnih konfiguracijah sklenili posel za 386 milijonov evrov, medtem ko je Janševa vlada kupila 45 oklepnikov tipa boxer za 343,4 milijona evrov. Gre za največji orožarski posel v zgodovini države. Artec mora sicer Litvi po pisanju portala Delfi zaradi nedobave do roka, to je do leta 2021, plačevati penale v obliki znižanja nabavne vrednosti. V Sloveniji medtem vlada Roberta Goloba v revizijskem postopku išče pravne možnosti za odstop od pogodbe oziroma posla, ki ga je ministrstvo za obrambo pod taktirko ministra Mateja Tonina pripeljalo do konca le nekaj dni prej, preden je vlada v odhodu lahko opravljala le še tekoče posle.
Kot smo na Dnevniku že poročali, revizija postopka nakupa na veljavnost pogodbe praviloma ne vpliva, razen če bi se v zvezi s tem ugotovilo kaznivo dejanje in bi bil nekdo za to tudi obsojen. Ker je organizacija OCCAR v imenu Slovenije že podpisala obligacijskopravno pogodbo o nakupu boxerjev z glavnim dobaviteljem Artec, bi v primeru odstopa od pogodbe morali plačati visoke penale. Strokovnjaki opozarjajo tudi na politične posledice, saj bi se naša država v primeru odstopa izkazala kot nekredibilna partnerica tako v odnosu do Nata kot Nemčije. Vzporedno s še potekajočo revizijo se sicer kot možna alternativa nemškim boxerjem omenja nakup poljskih osemkolesnikov KTO rosomak. Gre za bistveno cenejša vozila, ki so licenčna različica patrie, Slovenska vojska pa jih skupaj s stroški uporabe že pozna.