Domovi si tudi ne bi smeli privoščiti, da bi storitve oskrbe izvedli pomanjkljivo ali nekaterih celo ne bi. Število praznih postelj se bo ob hudem pomanjkanju kadra zato le še povečevalo. Na varuha človekovih pravic se je v zvezi s spornim zaračunavanjem storitev obrnil oskrbovanec v mariborskem zasebnem domu starejših občanov, ki je del skupine SeneCura v avstrijski lasti. Ta ima pri nas sedem koncesijskih domov starejših, načrtuje pa še dodatne.

Oskrbovanec je med drugim izrazil nestrinjanje s tem, da mu je dom dodatno zaračunaval storitev za lastno kopalnico, ki pa si jo je delil s stanovalcem v sosednji sobi.

Varuh človekovih pravic Peter Svetina- 25.09.2023 – Trg republike - obisk ogromnega balona Lady Justice (gospa Pravica), ki ponazarja, kako velika mednarodna podjetja zaradi želje po ustvarjanju lastnega dobička lahko teptajo človekove pravice in uničujejo okolje - //FOTO: Luka Cjuha

Peter Svetina, varuh človekovih pravic:

Ni logično, pa tudi pravično in skladno s pravilnikom ne, da v okoliščinah, ko si dva uporabnika delita kopalnico, sicer pa imata vsak svojo sobo, zavod zaračunava za lastno kopalnico enak znesek, kot če bi uporabnik kopalnico imel v svoji sobi in jo tudi dejansko uporabljal sam.

Varuh je po natančni preučitvi odgovorov doma, pojasnil ministrstva za solidarno prihodnost in pravilnika o metodologiji oblikovanja cen socialnovarstvenih storitev ugotovil neupravičeno zaračunavanje storitve, ki oskrbovancu dejansko ni bila zagotovljena. »Ni logično, pa tudi pravično in skladno s pravilnikom ne, da v okoliščinah, ko si dva uporabnika delita kopalnico, sicer pa imata vsak svojo sobo, zavod zaračunava za lastno kopalnico enak znesek, kot če bi uporabnik kopalnico imel v svoji sobi in jo tudi dejansko uporabljal sam,« so opozorili. Da je pri obračunavanju storitev oziroma dodatkov treba dosledno upoštevati določbe pravilnika, so SeneCurin dom starejših opozorili tudi na pristojnem ministrstvu za solidarno prihodnost. Metodologija je namreč enaka za javne zavode in koncesionarje.

»Varuhovo mnenje je za nas vodilo pri delu in smo ga skrbno preučili. Postopkovna pravila bomo ponovno preučili in jih po potrebi dopolnili ter postopke izvedli z upoštevanjem vseh poudarkov, ki jih je podal varuh,« nam je odgovorila Tatjana Ribič, direktorica doma SeneCura Maribor. Hkrati pa se glede doplačila za kopalnico sklicuje na socialno inšpekcijo, ki je ocenila, da so določila pravilnika na to temo nejasna. Socialna inšpekcija prav zato v konkretnem primeru inšpekcijskega postopka ni uvedla, pač pa omenila možnost sodne rešitve nesporazuma.

Dopuščam možnost, da pri posameznih izvajalcih nastajajo kakšna odstopanja, ne moremo pa tega trditi kar na splošno. Zelo neodgovorno bi bilo, če bi imeli stanovalce v ustanovi, pa jim ne bi ponudili takšne oskrbe, kot bi jo morali dobiti.

Andrej Štesl, predsednik Združenja direktorjev domov za starejše in posebnih socialnovarstvenih zavodov

Uporabniki so šibkejša stran

Varuh človekovih pravic Peter Svetina opozarja, da bi bilo treba odpraviti vsakršne pomisleke glede morebitnega nepravilnega ravnanja ob zaračunavanju storitev institucionalnega varstva. Pri tem je po njegovem mnenju ključno imeti v mislih, da so uporabniki storitev praviloma vedno šibkejša stran pogodbenega razmerja. »Tudi zato bi bilo treba vse dileme glede pravilnosti izvajanja in zaračunavanja cene dolgotrajne oskrbe takoj razjasniti; ob morebitnem dvomu pa ravnati v korist šibkejše strani, torej uporabnikov storitev, saj v nasprotnem primeru lahko pride do kršitve njihovih pravic.«

Kako pogoste so prijave nepravilnosti pri zaračunavanju storitev, ki so na škodo uporabnikov, nam na ministrstvu niso natančno odgovorili. Dejali so le, da s tovrstnimi pritožbami niso seznanjeni.

Andrej Štesl, predsednik Združenja direktorjev domov za starejše in posebnih socialnovarstvenih zavodov, ki deluje v okviru Skupnosti socialnih zavodov Slovenije, zanika, da bi nastajale nepravilnosti v večjem obsegu ali namerno, »lahko pa da se zgodi kakšna napaka, tudi zaradi nerazumevanja pravil«.

Na meji dostojne obravnave

Še bolj kot pravilnost zaračunavanja storitev je v razmerah hude kadrovske krize vprašljivo, ali se storitve dejansko izvaja na način in v obsegu, ki sta določena s predpisi o standardih in normativih za izvajanje socialnovarstvenih storitev. »Čas, ki ga lahko preobremenjeni zaposleni še namenijo izvedbi posameznih aktivnosti, je pod pričakovano ravnijo kakovostne in varne zdravstvene obravnave in oskrbe, da o dostojni obravnavi sploh ne govorimo,« so nedavno opozorili v aktivu vodij služb zdravstvene nege in oskrbe pri skupnosti socialnih zavodov.

Štesl pravi, da si domovi ne bi smeli privoščiti, da storitve ne bi bile izvedene v skladu s standardi in normativi, ki pa so sicer zastareli in neustrezni za današnji čas: »Dopuščam možnost, da pri posameznih izvajalcih nastajajo kakšna odstopanja, ne moremo pa tega trditi kar na splošno. Zelo neodgovorno bi bilo, če bi imeli stanovalce v ustanovi, pa jim ne bi ponudili takšne oskrbe, kot bi jo morali dobiti.« Če domovi zaradi preobremenjenosti in pomanjkanja kadra storitev ne morejo več zagotavljati, imajo torej prazne postelje oziroma sprejemajo le še zdravstveno manj zahtevne uporabnike. Prazne postelje ima že vsak četrti dom, stanje pa se bo po pričakovanjih le še poslabševalo. V skupnosti so opozorili, da je zanimanje za zaposlovanje v domovih letos rekordno nizko in da kadrovske razmere še nikoli niso bile tako slabe. Dosedanji ukrepi niso bili ne pravočasni ne zadostni, tudi plačna reforma po njihovi oceni ne bo prinesla premika na bolje. Od pristojnega ministrstva in vlade zato zahtevajo ukrepe, kot so povišanje plačila za delo v popoldanskem, nočnem, nedeljskem in prazničnem času. Sprejem interventnega zakona o zagotavljanju ustreznih plač in pogojev dela zaposlenim v dolgotrajni oskrbi vladi predlaga tudi Sindikat upokojencev Slovenije, »sicer bo sistem kolapsiral«. Ogroženo pa bo tudi dejansko izvajanje določb novega zakona o dolgotrajni oskrbi v praksi.

Kdaj se cena poviša in kdaj zniža?

Cena standardne storitve v institucionalnem varstvu se določi za dvoposteljno sobo s souporabo sanitarij (v enoposteljni sobi s souporabo sanitarij se poveča za deset odstotkov). Dodatno pa se od najnižje cene standardne storitve cena oskrbe lahko v določenem odstotku poviša zaradi nadstandardnega bivalnega prostora, in sicer za lastne sanitarije, lastno kopalnico, balkon ali teraso, dodatno opremo v sobi, apartma ali garsonjero s kuhinjo ter sobo, ki je 20 odstotkov večja od predpisanih standardov in normativov. Nasprotno pa so izvajalci dolžni ceno oskrbe zaradi podstandarda znižati, če gre za tri- oziroma večposteljno sobo in za sobo, manjšo od standardov in normativov.

Zaradi dviga plač oskrbnine ne bodo višje

Pomembno vprašanje za izvajalce socialnovarstvenih storitev je bilo, ali bo višje stroške dela z novim letom na račun plačne reforme kril državni proračun ali bodo ti strošek domov in se bodo posledično prenesli v višje oskrbnine. Odbor DZ za delo je prejšnji teden z amandmaji dopolnil vladni predlog novele zakona o dolgotrajni oskrbi, ki prinaša več rešitev za lažji prehod v nov sistem. DZ bo novelo sprejel jutri. Med drugim so koalicijske poslanske skupine predlagale dopolnilo, po katerem se dvig plač v domovih za starejše, dosežen s plačno reformo, ne bo prevajal v višje oskrbnine in stroške uporabnikov. Kritje razlike bo pokrito v državnem proračunu, za kar si je prizadevalo tudi ministrstvo za solidarno prihodnost. Za takšno rešitev so se zavzemali tudi v socialnovarstvenih zavodih.

Priporočamo