Z novelo zakona o osnovni šoli, ki je začela veljati z novim šolskim letom, je bilo v veliki meri prevetreno področje izobraževanja na domu. Doslej so morali šolarji na domu v prvem triletju šolanja opraviti le dva izpita, v drugem triletju tri, v tretjem pa devet izpitov. Poslej bodo morali opraviti izpite iz vseh predmetov, ki jih imajo njihovi vrstniki v šoli.

Z novim šolskim letom bodo tako morali otroci, ki se šolajo doma, pridobiti enakovreden izobrazbeni standard, kot ga zagotavlja obvezni program javne šole. Omenjena novela je na novo opredelila tudi dolžnost in odgovornost staršev pri izbiri izobraževanja na domu. Pravice do tovrstnega šolanja ne bo mogoče uveljavljati med šolskim letom, bo pa mogoče med letom prekiniti izobraževanje na domu in vključiti učenca v izobraževanje na šoli.

Namesto do 31. avgusta, kot je veljalo doslej, so morali letos starši izobraževanje otroka na domu napovedati najkasneje do 16. avgusta. Kljub temu še do danes nimajo odgovorov pristojnih glede natančne opredelitve obveznosti svojih otrok, zaradi česar tavajo v precejšnji temi. »V naši državi je izobraževanje obvezno, šolanje pa ne, zato sem prepričana, da si želi država z novimi pravili prilastiti naše otroke,« meni Barbara, mama sedemletne hčere in enajstletnega sina, ki se šolata na domu in sta vključena v zavod Feniks v Škofji Loki. Letos tam četrto leto zapored pomagajo otrokom, ki se šolajo na domu. Kljub zaostrenim obveznostim otrok in pričakovanemu upadu šolarjev na domu imajo v letošnjem šolskem letu v Feniksu še pet otrok več kot lani.

Razlogi za šolanje na domu

Vzroki za odločitev staršev za izobraževanje otrok na domu, ki je bilo v naši državi uvedeno leta 1996 in je urejeno z zakonom o osnovni šoli, so različni. Med njimi prevladujejo zdravstvene težave otrok, njihove specifične potrebe, strahovi, odsotnost zaradi potovanj in neprilagodljivost obstoječemu šolskemu sistemu, za katerega starši menijo, da je zastarel in zavira razvoj otrokovih potencialov.

V zadnjem triletju od 9 do 14 izpitov

V zavodu Feniks letos s pripravo na izpite v matičnih šolah v občinah Škofja Loka, Medvode, Ljubljana, Kranj in Gorenja Vas - Poljane pomagajo tridesetim šolarjem na domu. Kot je pojasnila mama enajstletnika, vključenega v omenjeni zavod, se je njen sin dve leti izobraževal v javni šoli, potem sta se zgodila covid in zaprtje šol. Ker je bil sin ob vrnitvi v šolo pogosto bolan in odsoten od pouka, so se odločili za šolanje na domu, sina pa so kasneje skupaj z mlajšo sestrico vključili v zavod.

»Všeč mi je, da tamkajšnjih učiteljic ni treba naslavljati z gospa profesorica, otroci pa jih lahko sprašujejo, kar koli želijo, in jih ob tem ni strah, če česa ne razumejo,« je povedala Barbara. Jezi jo, da šolska oblast staršem zapoveduje, kaj morajo početi s svojimi otroki. »Mojemu sinu šola ni bila všeč, pred vsakim izpitom je zbolel. Kasneje se je brez pomoči sam naučil brati, pisati in računati. Včasih je potreboval le kakšno usmeritev. Ne zdi se mi prav, da otroke, ki so drugačni in dobro obvladajo kakšno drugo stvar, tako, ki ni predpisana v učnem načrtu, primerjajo z vrstniki v šoli,« je svoje stališče utemeljila naša sogovornica.

Barbara, mama sina in hčere, ki se šolata na domu: Gre za prisilo, v okviru katere bodo imeli učenci na domu verjetno le do februarja čas, da predelajo snov, ki jo predvideva učni načrt.

Barbara, mama sina in hčere, ki se šolata na domu: Gre za prisilo, v okviru katere bodo imeli učenci na domu verjetno le do februarja čas, da predelajo snov, ki jo predvideva učni načrt.

Komu zaupati: učnemu načrtu ali učbeniku?

»Pristojni pričakujejo, da bodo šolarji na domu opravili vse izpite, ki so opredeljeni v obveznem programu javne šole, ob tem pa sploh ne povedo, do kdaj in kaj vse morajo znati,« je ogorčena učiteljica slovenščine in francoščine v Feniksu Tanja Potočnik. Kot pravi, močno pogreša jasne usmeritve ministrstva, saj se veliko učiteljev na šolah, kjer so vpisani učenci na domu, sklicuje zgolj na učni načrt, ki pa je zelo ohlapen.

Po epidemiji upad šolarjev na domu

V zadnjih dvajsetih letih se je število šolarjev na domu močno povečalo. Leta 2004 so se na domu šolali štirje otroci, v lanskem šolskem letu pa se je doma izobraževalo 869 osnovnošolcev. Vrhunec šolanja na domu smo v naši državi zabeležili v obdobju epidemije covida, ko se je doma šolalo 1608 otrok.

»Naj pojasnim s primerom: neki učitelj angleščine od šestošolcev na izpitu zahteva znanje angleškega preteklika (past simple tense), čeprav tega ni v učnem načrtu za šesti razred. Ko sem zadevo preverila na zavodu za šolstvo, so mi dejali, da če so se učenci o angleškem pretekliku učili iz predpisanega učbenika, potem lahko učitelj to tudi preveri na izpitu,« je povedala sogovornica. Poudarila je, da v Feniksu kljub spremembam niso prestrašeni in da imajo še naprej podporo staršev učencev na domu. Zato so prepričani, da bodo tudi v letošnjem šolskem letu pomagali otrokom opraviti vse izpite, čeprav morda zaradi večjega obsega snovi ne bodo več ocenjeni s štirico ali petico.

»Ker ne želimo biti več v nevednosti, ministrstvu redno zastavljamo vprašanja, a kaj ko običajno prejmemo nasprotujoče si informacije ali pa na naše prošnje sploh ne odgovorijo,« je poudarila Tanja Potočnik.

Drugi rok le za ponovno ocenjevanje

V lanskem šolskem letu se je na domu izobraževalo 869 osnovnošolcev; kakšno je število teh v letošnjem šolskem letu, še ni znano kljub temu, kot rečeno, da so morali starši najpozneje do 16. avgusta o izobraževanju na domu pisno obvestiti osnovno šolo, v katero je otrok vpisan. Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje (MVI) so pojasnili, »da podatke za šolsko leto 2024/25 šole šele vnašajo in bodo znani oktobra«.

Tanja Potočnik, učiteljica šolarjev na domu: Ne iščemo napak javnega izobraževanja, radi bi dobili le konkretne odgovore na vprašanja, zakaj so določena pravila za naše otroke drugačna kot za njihove vrstnike v javni šoli.

Tanja Potočnik, učiteljica šolarjev na domu: Ne iščemo napak javnega izobraževanja, radi bi dobili le konkretne odgovore na vprašanja, zakaj so določena pravila za naše otroke drugačna kot za njihove vrstnike v javni šoli.

Na vprašanje, kdaj bodo učenci na domu začeli opravljati izpite, so nam odgovorili, da pravilnik o šolskem koledarju za osnovne šole določa, da poteka ocenjevanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu, v prvem roku v času drugega ocenjevalnega obdobja in v drugem roku v desetih delovnih dneh pred začetkom novega šolskega leta. V praksi to pomeni, so razložili na šolskem ministrstvu, da se je učenec, ki se izobražuje na domu, v prvem roku dolžan udeležiti ocenjevanja iz vseh predmetov, v primeru neuspešnosti pa ima možnost in pravico do ponovnega ocenjevanja znanja v drugem roku. Zakon o osnovni šoli namreč določa, da ima učenec, ki se izobražuje na domu in ne doseže minimalnih standardov znanja oziroma je negativno ocenjen pri posameznem predmetu, pravico do ponovnega ocenjevanja znanja pred začetkom naslednjega šolskega leta. »Tako je drugi rok za ocenjevanje predviden le za morebitno ponovno ocenjevanje znanja. Glede na navedeni pravilnik pa je določeno, da drugo ocenjevalno obdobje traja od 1. februarja do 24. junija, razen za učence devetega razreda, za katere traja do 15. junija,« so pojasnili na MVI.

Večji bum kot v času koronskega zaprtja šol

Da letos beležijo še precej več povpraševanja kot lani ali v času koronskega zaprtja šol, ko so se k njim po pomoč zatekli številni starši šolarjev na daljavo, je poudarila Katherine Drobnič, direktorica ljubljanskega zavoda Benjamin. Sogovornica povečanju števila izpitov za učence na domu a priori ne nasprotuje – meni, da neki nadzor zagotovo mora biti, tudi zaradi primerov v Združenih državah Amerike, kjer so se v preteklosti zaradi neobveznega izobraževanja dogajali primeri zlorabe in zanemarjanja otrok. »Za otroke, ki se šolajo na domu, je treba zagotoviti varno in primerno spodbudno okolje, me pa vseeno zanima, kdo od pristojnih je postavil rok od februarja do junija, znotraj katerega bodo morali otroci odslej opraviti tudi po 14 izpitov. To se mi zdi popolnoma nezaslišano, saj se otroci tako znajdejo v veliki stiski,« meni mama nevrodivergentnega najstnika, vzgojiteljica predšolskih otrok ter licencirana učiteljica in svetovalka različnih principov in tehnik.

 

Priporočamo