V času, ko nas podražitve spremljajo na vsakem koraku, se potrošniki z zahtevami po doplačilih soočajo celo po tem, ko so se že dogovorili za ceno izdelka ali storitve. Bralci nas tako obveščajo, da so jim naknadno podražili izbrano keramiko, avtomobil, turistični aranžma ... Z vprašanji o tem, ali so tovrstne naknadne podražitve sploh zakonite, smo se obrnili na tržni inšpektorat. Zanimalo nas je, ali lahko ponudniki, kot so turistične agencije, svojim strankam naknadno – torej po sklenitvi pogodbe – zaračunajo dodatne stroške oziroma višjo ceno, kot je bilo sprva predvideno. Odgovor tržnega inšpektorata je: da, a zgolj v nekaterih primerih in pod določenimi pogoji.

Kakšne so pravice potrošnikov?

Do naknadnih podražitev, poenostavljeno rečeno, načeloma ne prihaja v primerih, kot je vsakodnevni nakup hrane v trgovini, ampak v primerih, ko ne gre za vsakodnevne transakcije in ko se pogodba ne izpolni takoj ob sklenitvi. Takšni primeri so že omenjeni nakupi paketnega potovanja ali avtomobila. A tudi v teh primerih, so nam pojasnili na tržnem inšpektoratu, velja, da mora podjetje potrošniku pred sklenitvijo pogodbe oziroma preden se potrošnik zaveže k nakupu s ponudbo »na jasen in razumljiv način zagotoviti končno ceno blaga in storitev, vključno z davki«. Če to zaradi narave blaga ali storitve ni mogoče, pa mora ponudnik potrošnika vnaprej seznaniti vsaj z načinom izračuna cene.

Prav za pogodbe o paketnem potovanju in povezanih potovalnih aranžmajih pa zakon o varstvu potrošnikov določa nekaj posebnosti. Kot so nam razložili na tržnem inšpektoratu, lahko organizator oziroma prodajalec potovanja ceno naknadno zviša pod določenimi pogoji. Naknadno zvišanje je po zakonu o varstvu potrošnikov mogoče: če je ta možnost določena v pogodbi, če pogodba vsebuje določilo, da je potrošnik upravičen tudi do znižanja cene, in če pogodba vsebuje način izračuna spremembe cene. Povedano drugače, naknadno zvišanje cene je mogoče, če je potnik o tej možnosti vnaprej obveščen, ob znižanju stroškov potovanja pa je upravičen do znižanja cene.

Odstop od pogodbe
le ob večjih podražitvah

Takšno naknadno zvišanje cene sicer ni mogoče kar tako, ampak zgolj na podlagi treh zakonsko predpisanih razlogov: bodisi kot neposredna posledica spremembe cene prevoza zaradi spremembe cene goriva, zaradi spremembe davkov ali pristojbin za potovalne storitve ali zaradi spremembe menjalnega tečaja valute, povezane s turističnim paketom. V drugih primerih agencije naknadnega zvišanja stroškov aranžmaja ne smejo prevaliti na potrošnika.

Določen je tudi zadnji možni rok tovrstnega zvišanja. Organizator potovanja mora potrošnika o podražitvi obvestiti vsaj 20 dni pred začetkom potovanja. To mora storiti na jasen in razumljiv način, z obrazložitvijo in izračunom zvišanja cene. »Če povišanje cene presega osem odstotkov dogovorjene cene turističnega paketa, lahko potrošnik privoli v predlagano spremembo ali odstopi od pogodbe o paketnem potovanju brez plačila odstopnine,« še opozarjajo na tržnem inšpektoratu.

Za drugo blago in storitve zakon o varstvu potrošnikov posebej ne ureja možnosti naknadnih podražitev. Vendar pa bi se v trenutnih razmerah bistvenih podražitev cen surovin lahko izkazalo, da je kot podlago za naknadno podražitev mogoče uporabiti določila obligacijskega zakonika o razvezi ali spremembi pogodbe zaradi spremenjenih okoliščin. »V določenih primerih bi na primer znatno povišanje cen surovin na trgu lahko pomenilo okoliščino, ki otežuje izpolnitev obveznosti ene pogodbene stranke,« pravijo na tržnem inšpektoratu. »Če se pogodbeni stranki ne bi mogli dogovoriti, lahko spor rešujeta preko sodišča,« so še dodali.

Podražitve (delno)
krijejo tudi agencije

V turističnih agencijah sicer tožijo, da se trenutno zaradi dviga cen energentov soočajo z izredno situacijo. »Prihaja tudi do 120-odstotnega povišanja cen letalskega goriva, ponekod celo še več,« so izpostavili v turistični agenciji Palma. Ob tem upajo, da se bodo izpolnile napovedi o umiritvi cen v času glavne turistične sezone. »Naše iskrene želje so, da bo tako, in upamo, da bo prišlo le do manjših korekcij cen zaradi dviga stroškov prevoza ali pa jih sploh ne bo. Tudi doslej smo nastale dodatne stroške v skladu s pozitivno politiko poslovanja pokrivali sami,« so poudarili.

»Naši potniki so dobro informirani in vedo, da se povsem enako dogaja po celotni EU. Kakšnih posebnih dogodkov zato ne zaznavamo,« je na naše vprašanje, kako se soočajo podražitvami in kako se nanje odzivajo njihove stranke, odvrnil generalni sekretar Združenja turističnih agencij Slovenije Mišo Mrvaljević. »Še več, pametno je pohiteti s prijavami, ker bo letos, kot vse kaže, Mediteran precej oblegan,« je pristavil. x

Urška Rus

Priporočamo