Na sindikat Mladi plus se je po besedah predsednice sindikata Tee Jarc v zadnjem času obrnilo več dostavljalk in dostavljalcev oziroma kurirjev in kurirk, ki opravljajo delo za Wolt, v stiku pa je sindikat tudi s tistimi, ki delajo za platformo Glovo. V sindikatu ugotavljajo, da se dostavljalci pri svojem delu srečujejo z mnogimi težavami in so vedno bolj izkoriščani.

Položaj dostavljalcev se je v zadnjem času po ocenah sindikata poslabšal predvsem zaradi zniževanja plačila, pritiskov z rekrutiranjem vedno novih dostavljalcev, časovnih omejitev za študente, neplačanega dela, dela v slabih vremenskih razmerah, nesreč pri delu, slabih odnosov pri delu, razširjanja ksenofobije in rasizma ter kaznovanja kakršne koli kritike s povračilnimi ukrepi.

Znižanje urne postavke

Jezi in skrbi jih zlasti znižanje urne postavke, soočajo se tudi s prevelikim številom dostavljalcev in upadom povpraševanja po storitvah, predvsem v poletnih mesecih. »V času inflacije kurirke in kurirji ne morejo več preživeti z dohodkom, ki ga dobivajo,« je opozorila predsednica sindikata. »Med delovnikom morajo dostavljalci opraviti ogromno drugih nalog, za katere niso plačani, saj so plačani samo za dostavo. Tako za čakanje na nove dostave ali za čakanje, ko restavracije zamujajo s pripravo hrane, ne dobijo nič. Plačani niso niti za polaganje gotovine na račun Wolta, kar največkrat opravljajo po koncu delovnika.«

Ekstremna vročina, pogoste nesreče ...

Poleg tega dostavljalci, kot je opozorila, delajo v vsakem vremenu, tudi v ekstremni vročini, časa za malico nimajo. Po njenih besedah se vrstijo tudi nesreče pri delu. »Prav vsi kurirji in kurirke, s katerimi smo govorili, so nam povedali, da so že imeli nesrečo pri delu. Nekateri so poškodovali druge udeležence prometa. Priznavajo, da vsak dan naredijo na desetine prekrškov cestnopredmetnih predpisov. Predvsem zato, ker želijo čim hitreje dostaviti hrano. Ta pritisk oziroma plačni model, po katerem je plačilo pogojeno s hitrostjo, tako v nevarnost spravlja kurirje in kurirke ter vse druge,« je opozorila Tea Jarc in izpostavila primer dostavljalca, ki je zaradi nesreče pri delu postal invalid. »Imel je zelo hud zlom stegnenice, zlomljene obrazne kosti, ostal je brez vseh zob, zdaj ima trajne posledice,« je opisala.

Če dostavljalci izrečejo kakšno kritiko ali se zaradi česa pritožijo, jih vodstvo po besedah sindikalistke kaznuje tako, da jim onemogoči dostop do aplikacije ter s tem dostop do dela in možnosti zaslužka. »Onemogočanje dostopa do aplikacije kot kaznovanje delavcev in delavk ni sprejemljivo. Prav tako poudarjamo, da je pravica do sindikalnega organiziranja osnovna človekova pravica, ki je posebej varovana,« je opozorila Tea Jarc.

V sindikatu Mladi plus bodo po njenih besedah zastopali interese dostavljalcev. Doslej so opravili pogovore z nekaj deset dostavljalci, ki so s sindikatom delili svoje izkušnje in težave, a si zaradi strahu pred povračilnimi ukrepi podjetja želijo ostati anonimni.

Wolt: 86 odstotkov
zaposlenih je zadovoljnih

Za odziv na navedbe sindikata smo se obrnili tudi na družbo Wolt. Povedali so nam, da so jih v sindikatu Mladi plus pozvali h konstruktivnemu sodelovanju, in dodali, da se bodo v začetku prihodnjega meseca z njimi sestali. Glede navedb sindikata o slabih pogojih dela pa so dejali, da niso seznanjeni, na čem temeljijo trditve sindikata, in da se te ne ujemajo z njihovimi podatki. Izpostavili so tudi, da sodelujejo s 500 dostavljalci v enajstih mestih po Sloveniji. »Večkrat na leto izvajamo anonimno raziskavo in preverjamo, kako zadovoljni so naši partnerji pri svojem delu. Zanimivo je, da jih je kar 86 odstotkov zadovoljnih, le štiri odstotke pa je nezadovoljnih,« so navedli.

Priporočamo