V Slovenski vojski je za opravljanje predvidenih nalog nekaj tisoč premalo zaposlenih. Zaradi pomanjkanja kadra se lahko zgodi, da mnogi delajo dlje, kot je zakonsko dopustno, je aprila lani opozoril načelnik generalštaba SV Robert Glavaš. Danes situacija ni bistveno boljša. Obseg stalne in pogodbene rezervne sestave SV se je letos do vključno avgusta povišal na 7193 pripadnikov. Lani jih je bilo 7137. A če pogledamo številke podrobneje, vidimo, da se je število navadnih vojakov celo nekoliko znižalo, medtem ko je podčastnikov in častnikov še naprej izjemno veliko. Kljub kroničnim kadrovskim težavam naše vojske pa so na ministrstvu za obrambo prepričani, da ne bo težav z zagotovitvijo oziroma usposabljanjem posadk za 106 dodatnih srednjekolesnih oklepnih vozil, ki jih bo država verjetno znova kupila pri finskem podjetju Patria.

»V procesu nabave teh sistemov bo Slovenska vojska vzporedno izobraževala in usposabljala potreben kader tako za delovanje teh oborožitvenih sistemov kot tudi za njihovo vzdrževanje. Dvomov o tem, ali bomo lahko usposobili dovolj pripadnikov za upravljanje novih vozil, ni,« so optimistični na obrambnem ministrstvu. SV ima sicer v operativni uporabi že 30 srednjekolesnih oklepnih vozil, to je patrij, ki jim po slovensko pravimo svarun. Predvideno je, da bodo obstoječi in novi osemkolesniki uporabljeni za izgradnjo srednje bataljonske bojne skupine in izvidniškega bataljona v okviru zavez do Nata.

Gvido Novak, predsednik Sindikata vojakov Slovenije: »Reklama za vojsko nič ne pomaga, saj tista prava reklama poteka od ust do ust. Med ljudmi. In če so zaposleni nezadovoljni, kdo bo potem prišel v vojsko? Nedopustno je, da več tisoč pripadnikov toži lastno državo za pravično plačilo nadur«.

 

Podatki o popolnjenosti enot skrivnost

Na obrambnem ministrstvu sicer na vprašanje, ali ima SV trenutno dovolj usposobljenih ljudi oziroma posadk ter koliko pripadnikov bi za dodatna vozila v prihodu morala še usposobiti, konkretno s številkami niso odgovorili. To je skrivnost: »Proces usposabljanja narekujejo naloge oziroma potrebe SV in uvajanje novih sredstev v operativno uporabo. Podatki o popolnjenosti enot SV niso javni.« Ima pa po zagotovilih z ministrstva vojska za sedanji vozni park primerno število usposobljenih pripadnikov, »ki zagotavljajo potrebno upravljanje celotnega nabora razpoložljivih vozil«. Oborožitveni sistem na platformi vozila 8x8 sicer upravljajo trije člani posadke: poveljnik vozila, voznik in namerilec, ki rokuje z oborožitvenim sistemom.

Tudi za prostor, kamor bi jih parkirali, je že poskrbljeno. »Za parkiranje oziroma hrambo obstoječih vozil in oborožitvenih sistemov SV uporablja obstoječe kapacitete. Za nabave, ki so načrtovane v prihodnjih letih, je ministrstvo že zagotovilo dodatne garaže in parkirišča. Investicije v nastanitveno in logistično infrastrukturo so načrtovane tudi v prihodnjih letih,« so zatrdili na ministrstvu. Slovenska vojska s hrambo obstoječih patrij sicer nima stroškov. Povprečni letni strošek vzdrževanja enega vozila svarun 8x8, na podlagi analize večletnega obdobja, znaša približno 14.000 evrov.

Kako bodo zagotovili ustrezno število posadk

Kaj pravijo na optimizem ministrstva v Sindikatu vojakov Slovenije? Bo imela SV dovolj članov posadk za predvideni 695-milijonski nakup 106 novih oklepnih vozil? Predsednik sindikata Gvido Novak nam je v pogovoru zaupal, da o tem ni preveč prepričan. »Če bo odločitev, da je to prioriteta številka ena, potem morda res ni dvoma. Glede na dosedanje izkušnje je sicer težko verjeti, da bo šlo brez težav. Če bodo za ta nova vozila – tudi za sliko v medijih – res usposobili dovolj ljudi in če bodo pri tem črpali kader iz obstoječega, je namreč tako, da bo to v praksi pomenilo, da bodo drugi morali delati še več. Kar posledično glede na razmere pomeni še večji odliv kadra.«

Predsednik sindikata vojakov opozarja, da številni pripadniki SV že zdaj delajo bistveno preveč, to je nad zakonsko dopustnim obsegom. »Med tistimi, ki tožijo za ustrezno plačilo nadur, jih ogromno že leta dela v povprečju tudi po 250 ur na mesec.« Zaradi tega, še opozarja sogovornik, je v vojski veliko nezadovoljstva in odhodov. Na ministrstvu so se sicer pohvalili, da so lani prvič po desetih letih v SV zaposlili več kot 300 ljudi in da pričakujejo, da bodo trend ohranili tudi v prihodnje. »Po vseh naporih ministrstva za pridobitev kadrov jih je v zadnjem letu res prišlo 300 na novo, a jih je približno toliko tudi odšlo, tako da smo na ničli.« V tabeli po letih sicer bodite pozorni, kot rečeno že v uvodu, na gibanje števila vojakov.

Obseg stalne in pogodbene rezervne sestave SV se je letos do vključno avgusta povišal na 7193 pripadnikov. Lani jih je bilo 7137. A ko pogledamo številke podrobneje, vidimo, da se je število navadnih vojakov celo nekoliko znižalo, medtem ko je podčastnikov in častnikov še naprej sorazmerno zelo veliko.

Vprašljivi učinki vložkov v promocijo poklica

Ministrstvo sicer v zadnjih letih počne marsikaj, da bi pritegnilo nove vojake. Kadrovsko sliko želi med drugim reševati tudi z vprašljivim znižanjem meril za zaposlitev. Posameznik se lahko od lani zaposli v vojski že s končano osnovno šolo. A situacija se bistveno ne izboljša. Zakaj? »Reklama za vojsko nič ne pomaga, saj tista prava reklama poteka od ust do ust. Med ljudmi. In če so zaposleni nezadovoljni, kdo bo potem prišel v vojsko? Nedopustno je, da več tisoč pripadnikov toži lastno državo za pravično plačilo nadur. Ne pomagajo niti primeri, kot je primer vojaka, ki je bil po nesreči na poligonu disciplinsko in kazensko preganjan, pri čemer ZZZS dolguje 35.000 evrov,« našteva Novak.

Jasno je, da želi obrambno ministrstvo ob skorajšnjem nakupu oklepnikov v javnosti izrisati olepšano kadrovsko sliko SV, a kronične težave s kadri kljub velikim finančnim vložkom v modernizacijo in izpolnjevanju obljub Natu čez noč seveda ne bodo izginile. Povedano drugače: poleg bojazni glede pravilnosti nakupa nas mora pri (potencialnih) patriah številka dve zelo skrbeti tudi, ali in kako bomo v državi zagotovili, da bodo imeli oklepniki tudi ustrezno število posadk.

Priporočamo