Minister za okolje, prostor in podnebje Bojan Kumer bo danes s predstavniki štirih avtobusnih podjetij – Avtobusnim prometom Murska Sobota, Arrivo, Ljubljanskim potniškim prometom in Nomagom – podpisal koncesijske pogodbe za izvajanje gospodarske službe javni linijski prevoz potnikov. Koncesije bodo podeljene za pet let z možnostjo podaljšanja za tri leta. Država je koncesionarje izbrala spomladi.

Po pojasnilih direktorja Združenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije Roberta Severja so bile koncesije po vrsti let naposled podeljene. Od leta 2014 jih je država skušala podeliti na treh javnih razpisih, kot to določa zakonodaja EU, v tem času pa so jih obstoječim koncesionarjem le podaljševali. »Snope linij, ki so jih koncesionarji prejeli, bodo skupaj s svojimi podizvajalci začeli izvajati prihodnje leto. Najvišjo možno ceno je določilo ministrstvo na razpisu,« je dejal Sever. Ta je bila limitirana pri 2,21 evra za kilometer brez davka na dodano vrednost, naključno ali ne pa so jo vsa podjetja ponudila v višini 2,20 evra. Trg linijskih prevozov je sicer oligopolen in na njem vlada visoka koncentracija. Na ministrstvu za okolje so pojasnili, da niso zaznali, da bi si avtobusna podjetja razdelila trg. »Kot sem seznanjen, bodo cene za kilometer po snopih linij različne, ker bo število potnikov različno, določene pa bodo v sklenjenih v pogodbah,« je povedal Sever.

Sodelovanje koncesionarjev

Po njegovih besedah se nov sistem linijskih prevozov od dosedanjega bistveno razlikuje, saj bo uveljavljen tako imenovani bruto model. Koncesije in javni potniški promet bo upravljala Družba za upravljanje javnega potniškega prometa (DUJJP). Država jo je ustanovila lani s kapitalom v višini dveh milijonov evrov, sedež ima v Postojni, njen direktor pa je Miran Sečki, ki je bil pred tem zaposlen v podjetju Nomago, v preteklosti pa je med drugim vodil direktorat za promet na takratnem ministrstvu za infrastrukturo in prostor. Po pojasnilih Severja bo DUJJP upravljal koncesije, skrbel za prodajo vozovnic, izbrani koncesionarji pa bodo izvajali prevoze skladno z voznimi redi ter na podlagi mesečnih poročil prejemali plačilo za svoje storitve.

Koncesionarji bodo morali med seboj sodelovati pri usklajevanju voznih redov. »Koncesije so se v preteklosti podeljevale po snopih linij, ki se nekje končajo, drugje začnejo. V prihodnosti se ne bo več dogajalo, da potnik pripotuje v en kraj, iz njega pa ne more nadaljevati poti v drug kraj. Vozni redi se bodo med koncesionarji uskladili, v bližnji prihodnosti se bodo uskladili tudi vozni redi avtobusnih in železniških prevozov, zaradi česar je bila uvedena enotna vozovnica,« je pojasnil Sever.

Nomago v sedmih regijah

Koncesionarji so bili izbrani za 12 sklopov. Za največ regij – savinjsko, jugovzhodno, goriško, koroško, posavsko, primorsko in zasavsko – je bil izbran Nomago, v katerem Adventura Investments in Slovenske železnice obvladujeta vsak po polovični lastniški delež. Nomago je lani ustvaril 56,7 milijona evrov prihodkov od prodaje, 5,76 milijona evrov čistega dobička, konec leta pa je zaposloval skoraj 900 delavcev. V svoji floti ima 700 avtobusov. Arriva, ki je del skupine Deutsche Bahn, je prejela sklope za gorenjsko, podravsko, obalno-kraško in osrednjeslovensko regijo. Za slednjo je bilo izbrano tudi podjetje Ljubljanski potniški promet. V svoji floti ima Arriva 550 avtobusov, konec lanskega leta pa je zaposlovala okoli 900 delavcev. Čisti prihodki od prodaje Arrive so lani znašali slabih 30 milijonov evrov, čisti dobiček dobrih 3000 evrov (v letu 2021 je Arriva ustvarila 4,5 milijona evrov dobička). Za pomursko regijo pa je bila koncesija podeljena podjetju Avtobusni promet Murska Sobota (AP MS), v katerem posredno, prek več podjetij, večinski lastniški delež obvladujeta Franci Bavfi in Bernardka Maučec Cigan. AP MS je lani ustvaril 5,9 milijona evrov prihodkov od prodaje, pri čemer je čisti dobiček znašal 81.000 evrov, konec leta pa je zaposloval 129 delavcev. 

Priporočamo