V letošnjih poletnih mesecih smo mediji večkrat poročali o pomorskih nesrečah. Te so se v večini primerov zgodile zaradi človeške napake oziroma nepoznavanja pravil na morju in neznanja, kako ravnati s plovilom. Eurostat je sporočil, da je bilo leta 2019 v Evropi na morju poškodovanih kar 45 plovil. Sledila je pandemija, zaradi česar se je manj ljudi odpravilo na dopust in posledično je manj ljudi najelo plovilo. Od leta 2021 število pomorskih nesreč znova strmo narašča. Največ pomorskih nesreč, kar 70 odstotkov, se zgodi prav v Sredozemskem morju, kjer je tudi največ možnosti za najem plovila, še navaja Eurostat.
54 evrov za izpit
Oseba, ki želi upravljati čoln, dolg do 24 metrov, za osebne namene, mora z izpitom pridobiti potrdilo o usposobljenosti za voditelja čolna. Tega lahko dobi, kdor je dopolnil 16 oziroma 18 let, če želi upravljati čoln, daljši od 12 metrov. Osebi, ki želi opraviti izpit, ni treba opraviti tečaja. Vse, kar mora storiti, je, da se pisno ali preko eUprave prijavi na izpit za upravljanje čolna, ki se izvaja na Upravi RS za pomorstvo, nato pa počaka na obvestilo o datumu izvedbe izpita. Izpit, ki stane 54 evrov, poteka pred tričlansko komisijo, sestavljen pa je iz teoretičnega in praktičnega dela.
Praktični del zajema izogibanje trčenju na morju, določanje položaja čolna, uporabo navtičnih kart, določanje smeri plovbe, merjenje oddaljenosti, poznavanje vrste vrvi in vezanje vozlov. Po opravljenem izpitu – gradivo zanj najdemo na spletu – oseba dobi dovoljenje oziroma potrdilo za voditelja čolna. Izpit lahko torej pridobite, ne da bi kadarkoli v življenju stali na plovilu ali ga kadarkoli upravljali. Kot pove direktor podjetja Navtični tečaji Jan Ratej: »V Sloveniji dobi kandidat za izpit za voditelja čolna literaturo, ki jo prebere in opravi izpit. Tečaji niso obvezni. Niti teoretični, kaj šele praktični. Že za teoretične tečaje se po naših ocenah odloči samo približno polovica kandidatov, za praktične tečaje pa manj kot pet odstotkov kandidatov.« Do izpita za čoln lahko torej pridete precej zlahka. »Mislim, da je to nekako tako, kot če bi po tečaju o upravljanju letala v predavalnici prebrali 100 strani dolgo knjigo, pred komisijo odgovorili na pet vprašanj in dobili izpit za letenje. S takim pilotom si nihče ne bi želel leteti, v navtiki pa je to žal del vsakdana,« je dodal Jan Ratej.
Zakaj se dogajajo nesreče
Ker večina ljudi pred pridobitvijo izpita še nikoli ni upravljala plovila, lahko to hitro privede do nesreč. Botruje jim šest ključnih razlogov. Prvi in najpogostejši razlog za pomorske nesreče je neprevidnost, saj ljudje slabo ocenijo oddaljenost drugega plovila, kar privede do trčenja. Pogosto vozijo prehitro oziroma ne prilagodijo hitrosti. Drugi razlog je nepoznavanje vremenskih sprememb ali nespremljanje napovedi vremena. Tretji razlog je uživanje alkohola; četrti neizkušenost; peti neprepoznavanje okvar na plovilu in šesti koncentracija, saj se voditelji čolna na prostranem morju prehitro sprostijo in nehajo spremljati okolico. »Ljudje, ki nimajo dovolj znanja, še manj pa izkušenj, najamejo plovilo in mislijo, da bodo z njim upravljali brez težav, namesto da bi najeli in plačali skiperja, ki je za to usposobljen in ima izkušnje. Prepričanje, da je upravljanje plovila enostavno, je fama. Zadnje čase se za dopust na plovilu ali s plovilom odloča vse več ljudi. Na morju so sproščeni, skrb za barko pogosto postane postranska zadeva. Ti ljudje imajo morda res pridobljene ustrezne licence, skladno z zakoni, vendar so to 'dopustniški' mornarji,« nam je dejal Jan Ratej in dodal, da je ob konicah sezone postalo že skoraj nemogoče najeti plovilo, posledično je promet na morju vse gostejši. »V takih razmerah je treba imeti veliko znanja o vožnji čolna in dobro poznati pravila, da ne pride do nesreče,« je pojasnil.
Velik problem je tudi črni trg. Za dobrih 100 evrov lahko na Hrvaškem kupimo izpit za čoln, ki je celo uradno zabeležen v vseh evidencah. V Grčiji pa lahko plovilo, ki ima motor s 30 konjskimi močmi, najame vsaka polnoletna oseba, tudi brez opravljenega izpita. V Sloveniji je sicer ponudba teoretičnih in praktičnih tečajev pestra. »Vsi se trudimo, da kandidat pri praktičnem delu tečaja občuti plovilo in ugotovi, kaj pomeni plovilo ustaviti, občutiti zanos zaradi vetra, valov, tokov in podobnega,« je misli sklenil Jan Ratej. S tem ponudniki tečajev poskušajo vsaj delno zmanjšati oziroma preprečiti vse številnejše pomorske nesreče.