Kandidati na praktični del vozniškega izpita v Ljubljani čakajo povprečno 50 dni, v Kranju 45 in Mariboru 40 dni. Najmanj se čaka v Krškem, kjer lahko kandidat pride na vrsto že v 15 dneh. Zaradi dolgih čakalnih vrst so kandidati pod velikim časovnim in tudi finančnim pritiskom. Postajajo nestrpni, prihaja tudi do verbalnih napadov na ocenjevalce. Čakalne vrste so dolge, ker v državi ni dovolj ocenjevalcev. Kot smo že poročali, za ta poklic ni zanimanja, saj je plačilo prenizko, delo pa zahtevno in odgovorno. Povečana nestrpnost kandidatov potencialne ocenjevalce še dodatno odvrača od tega poklica. Ocenjevanje izpitnih voženj spada pod pristojnost agencije za varnost prometa (AVP), s katere so nam sporočili, da zaostanke rešujejo z dodatnimi nadurami in najemanjem zunanjih sodelavcev.
Ocenjevalec mora imeti predhodne izkušnje kot učitelj vožnje, za delo z nižjo plačo in več odgovornosti pa ni veliko zanimanja, so poudarili v sindikatu AVP. Glede nadur so opozorili, da je to slaba rešitev, saj je zaradi preobremenjenosti več bolniških odsotnosti in tudi odpovedi.
Učitelji bolje plačani
Začetna plača ocenjevalca znaša 1492,62 evra bruto, učitelji v zasebnih avtošolah pa lahko po oceni sindikata zaslužijo tudi več kot 2000 evrov bruto. Izpostavili so še, da želijo povišanje plač za toliko razredov, da bi najnižja plača ocenjevalca presegala plačo učitelja vožnje. S to rešitvijo bi lažje uresničili kadrovski načrt in zmanjšali zaostanke.
Poleti je sindikat za primer, da se razmere ne bodo uredile, za jesen napovedal stavko. Vseeno so se odločili počakati. »Pred stavko bomo izčrpali vse druge možnosti. Vsaka stavka namreč pomeni neko vrsto nasilja. Če mi stavkamo, bodo najkrajšo potegnili kandidati, ki so že tako v slabem položaju,« nam je sporočila Stanislava Novak, predsednica sindikata AVP. Dodala je, da kot pozitiven korak vidi potrditev mandata direktorici AVP Simoni Felser. Ta po njihovi oceni dela korektno in si skupaj s sindikatom prizadeva za boljše pogoje ocenjevalcev. Sklenili so, da dajo najprej možnost pogajanjem o novem plačnem sistemu, o stavki pa se bodo odločali po novem letu. Dodala je še, da jih pristojno ministrstvo za infrastrukturo in svet AVP ignorirata. Z ministrstva so sporočili, da niso udeleženi v pogajanjih o plačnem sistemu, vprašanje ocenjevalcev pa da je v pristojnosti AVP.
Finančni in psihološki pritisk
»Čakalne dobe za vozniški izpit so še vedno absolutno predolge. To je velikokrat razlog za slabo voljo tako učiteljev vožnje kot kandidatov, kar se kaže tudi v slabšem uspehu na izpitni vožnji. V mesecu ali več, ko kandidat ne vozi, njegova forma ne pade za eno stopnico, ampak za nadstropje nižje. Mnogi si žal ne morejo privoščiti dodatnih ur vožnje,« je izpostavil Roman Strehar, vodja avtošole Ježica. Zaradi dolgega čakanja so kandidati pod velikim pritiskom, zato opažajo tudi neprimerno ravnanje kandidatov. Iz AVP so sporočili, da so bili letos obveščeni o štirih verbalnih napadih. Ena od ocenjevalk ga je takole opisala: »Ob analizi izpitne vožnje se je začel kandidat vidno razburjati. Njegov ton glasu je postal vreščav in osoren. Z verbalnim nasiljem je poskušal vplivati na izrek ocene izpitne vožnje. Ob ugotovitvi, da s takšnim ravnanjem ne bo dosegel nič, se je sunkovito obrnil proti meni, začel vpiti in se prerekati.« Učitelj vožnje je nato kandidata po besedah ocenjevalke hotel pomiriti, a se ta ni mogel obvladati. »Odprl je vrata in se ponovno sunkovito obrnil k meni. V tistem trenutku me je učitelj vožnje zaprosil, naj zaradi lastne varnosti raje izstopim iz vozila. To sem tudi storila. Stekla sem v prostore AVP in se zaklenila v pritlično pisarno, od koder sem še vedno imela pregled nad celotnim dogajanjem. Kandidat je nasilje še stopnjeval, s sunkovitim zapiranjem sopotnikovih vrat je skušal poškodovati šolsko vozilo. Nato se je lotil še učitelja vožnje. Med drugim mu je raztrgal dnevni razvid vožnje.«
Prikrito snemanje ocenjevalcev
Na ocenjevalce pritiskajo tudi avtošole. V enem primeru so ugotovili, da je v avtu nameščena kamera, s katero je avtošola več mesecev spremljala delo ocenjevalcev. »Grozno se počutim zaradi tega. Kot da sta vse moje delo in trud, kako narediti vozniški izpit čim bolj prijazen za kandidata, popolnoma razvrednotena,« nam je sporočila druga ocenjevalka, ko je izvedela, da je bila snemana pri delu. »Ves čas čutim strahoten pritisk, da ne bom kaj narobe rekla ali pa da ne bom preveč prijazna, saj nikoli ne vem, ali me morda ne snemajo. Skratka, delo, ki sem ga opravljala z vsem srcem, je postalo izredno naporno in stresno in težko grem v šolski avto.« Zadevo je APV predal informacijski pooblaščenki. Mojca Prelesnik ni komentirala konkretnega primera, je pa pojasnila, da prikrito snemanje na delovnem mestu ni zakonito. Dovoljeno je le, kadar je to nujno za potrebe zagotavljanja varnosti ljudi in premoženja. »Prikrito izvajanje videonadzora je torej načeloma v vsakem primeru prepovedano, lahko gre celo za storitev kaznivega dejanja neupravičenega slikovnega snemanja,« nam je pojasnila Mojca Prelesnik.