Dobavitelj električne energije SunContract je s tem mesecem spremenil cenik za dobavo elektrike za samooskrbne gospodinjske in male poslovne odjemalce. Ob tem je lastnike samooskrbnih sončnih elektrarn obvestil, da jim bo od 1. septembra naprej obračunaval dodaten fiksni strošek poslovanja – »strošek za izravnavo finančnih odstopanj« v višini 30 evrov brez DDV oziroma 36,6 evra z DDV za posamezno merilno mesto na mesec ali slabih 440 evrov na leto.

V družbi kot razlog za uvedbo dodatnega stroška za samooskrbne odjemalce navajajo spremenjena pravila o delovanju trga z električno energijo. »S 1. februarjem 2024 so bila spremenjena pravila za delovanje trga z električno energijo, s čimer se je strošek letnega net meteringa na drugačen način in v celoti prenesel na dobavitelje električne energije. V praksi to pomeni, da dobavitelj nosi celoten strošek razlike v ceni električne energije, ki je zjutraj, zvečer, ponoči, v zimskih mesecih in ob dnevih z manj sonca, ko jo dobavitelj kupuje na trgu, v povprečju skoraj sto odstotkov višja kot v 'sončnih' urah, ko sončne elektrarne presežno električno energijo oddajo v omrežje,« pravijo v družbi.

Med drugim opozarjajo na po njihovem mnenju nesprejemljivo in retroaktivno spreminjanje pravil. Zaradi tovrstnih sprememb vlada po njihovih besedah izgublja zaupanje vlagateljev v slovenski energetski sektor in ogroža financiranje investicij v zeleni prehod. »Podobno se je v preteklosti že zgodilo v Španiji, ko je tamkajšnja vlada sprejela retroaktivni ukrep in spremenila podporno shemo za investicije v obnovljive vire energije. Odziv evropskih finančnih institucij je bil zavrnitev financiranja energetskih projektov, kar je razvoj energetskega sektorja ustavilo za polno desetletje,« svarijo.

Spremenjena pravila za delovanje trga z električno energijo po mnenju okoljskega ministrstva in nekaterih dobaviteljev električne energije prinašajo pravičnejšo porazdelitev odgovornosti dobaviteljev. Fotografija je simbolična. Foto: Nik Erik Neubauer 

Spremenjena pravila za delovanje trga z električno energijo po mnenju okoljskega ministrstva in nekaterih dobaviteljev električne energije prinašajo pravičnejšo porazdelitev odgovornosti dobaviteljev. Fotografija je simbolična. Foto: Nik Erik Neubauer 

V SunContractu so pred poletjem na ustavno sodišče vložili tudi zahtevo za ustavno presojo pravil za delovanje trga z električno energijo in predlog za začasno zadržanje pravil do ustavne presoje. »Ustavno sodišče o naši zahtevi še ni odločilo,« so nam povedali. »Na nevarne posledice samovoljne odločitve pri spremembi pravil smo opozarjali tudi ministrstvo za okolje, podnebje in energijo, kjer se zavedajo povzročene anomalije. Ministrstvo se je januarja letos sicer zavezalo, da bo pripravilo sistemsko prenovo zakonodaje na tem področju. Kljub obljubi ter našim opozorilom in prizadevanjem za spremembo se na tem področju do danes ni spremenilo nič. O vsem tem smo aktivno obveščali tako naše stranke kot javnost. Šele kot zadnji korak pa smo ta strošek morali prenesti na odjemalce,« dodajajo v družbi.

Ministrstvo: SunContract širi napačne informacije

Na ministrstvu po drugi strani opozarjajo, da družba SunContract že vsaj eno leto intenzivno širi napačne informacije. »Težave SunContracta niso posledica spremembe bilančnega obračuna. Težave SunContracta so posledica že več let pričakovanih cenovnih sprememb na trgu energije. Z vedno večjo količino energije iz sončnih elektrarn namreč cena električne energije poleti, ko je sončne proizvodnje veliko, pada. To je splošno znano dejstvo, ki ga vsi, ki želijo uspešno delovati na trgu, predvsem pa dobavitelji, morajo predvideti in upoštevati v svojem poslovnem modelu,« razlagajo na ministrstvu.

Ob tem poudarjajo, da se je za dodatno zaračunavanje stroškov samooskrbnim odjemalcem med dobavitelji elektrike odločila le družba SunContract, in sicer zaradi svojega poslovnega modela. Spremenjena pravila trga, so opozorili, ne vključujejo prevalitve stroškov; kako bodo dobavitelji pokrivali svoje stroške, je njihova poslovna odločitev. »Uvedba dodatnega plačila je bila poslovna odločitev SunContracta, to ni prispevek, ki bi ga uvedla država,« so poudarili.

Zanimalo nas je tudi, ali dodatni strošek za samooskrbne odjemalce, ki ga je uvedel SunContract, realno odraža stroške, ki za dobavitelje nastajajo zaradi cenovne razlike v času sončne proizvodnje in cene pozimi. Na ministrstvu glede tega pravijo, da lahko te stroške izračunajo le dobavitelji sami in da so ti odvisni tudi od njihovega načina poslovanja. »Številke, ki smo jih od dobaviteljev slišali doslej, se gibljejo od 150 evrov do 500 evrov na povprečnega odjemalca z net meteringom na leto,« so dodali.

Drugi dobavitelji cen (še) niso spreminjali

Čeprav torej na ministrstvu zatrjujejo, da spremenjena pravila sama po sebi ne prinašajo dodatnih stroškov za lastnike samooskrbnih elektrarn in da drugi dobavitelji dodatnih stroškov tudi niso uvedli, pri SunContractu vztrajajo, da je uvedba dodatnih stroškov pri drugih dobaviteljih le še vprašanje časa. V sporočilu za javnost so nakazali tudi, da naj bi drugi dobavitelji to – na prikrit način – že počeli. »Vlada je 's podporo in lobiranjem' za uveljavitev novih pravil prenesla strošek letnega net meteringa samooskrbnih elektrarn na dobavitelje, kar pa pomeni, da bo ta strošek zaradi nevzdržnega sistema zelo kmalu na plečih državljanov. Prikrito se z višanjem cen pri nekaterih večjih dobaviteljih električne energije to že dogaja,« so zapisali.

Drugi dobavitelji elektrike te navedbe zanikajo. »V skupini Gen-I v danih okoliščinah ohranjamo nespremenjene pogoje pri zaračunavanju električne energije uporabnikom s sončnimi elektrarnami po starem net meteringu. Dodatnih stroškov nikakor ne bomo 'prikrito prenesli na odjemalce', kot je razumeti iz vašega vprašanja. Tako tudi ni prišlo do kakršnih koli povišanj cen električne energije, kar lahko vsakdo preveri prek javno dostopnih cenikov na naši spletni strani. Odločitev konkurence pa ne želimo komentirati,« pravijo v Gen-I.

Želijo si dolgoročne rešitve

Da cen niso spreminjali, poudarjajo tudi v Energetiki Ljubljana, a opozarjajo, da se je s spremembo pravil strošek izravnave za samooskrbne odjemalce dejansko povišal. »S spremembo pravil se je bilanca med prejeto in oddano energijo za samooskrbne odjemalce spremenila. Žal se je strošek za izravnavo za ta segment občutno povišal. Da bi bil poslovni model ekonomsko vzdržen, je treba te stroške na neki način pokriti. Trenutno smo še v fazi analize sprememb in iskanja rešitve, ki bi omogočala nadaljnji razvoj tega segmenta in sprejemljive pogoje za odjemalce,« so nam povedali in dodali, da se po grobi oceni strošek za samooskrbnega odjemalca poviša za približno 300 evrov na leto (brez DDV).

Da teh stroškov svojim strankam, vsaj za zdaj, ne nameravajo zaračunavati, pravijo tudi v družbi ECE, a ob tem opozarjajo, da povečevanje deleža sončnih elektrarn za dobavitelje pomeni bistveno zahtevnejše upravljanje. »Pri tem dobaviteljem nastajajo stroški, ki jih skušamo v okviru svojih poslovnih modelov kar najbolje obvladovati. Za zdaj ne nameravamo zaračunavati teh stroškov lastnikom fotovoltaičnih elektrarn, čeprav je dejstvo, da ti nastajajo. Vsekakor pa bomo problematiko v okviru sekcije za vprašanja dobaviteljev naslovili na ustrezne institucije s ciljem, da najdemo dolgoročno rešitev, ki ne bi finančno prizadela lastnikov fotovoltaičnih elektrarn v sistemu net meteringa,« so izpostavili v družbi. Novi sistem je sicer po njihovih besedah pravičnejši z vidika razmerij med dobavitelji: »S spremembo pravil za delovanja trga mora vsak dobavitelj nositi stroške svojih kupcev, ki nastajajo pri izravnavi fotovoltaičnih elektrarn. Pred to spremembo smo te stroške nosili dobavitelji glede na velikost celotnega portfelja in ne glede na število fotovoltaičnih elektrarn v portfelju. Novi sistem je za dobavitelje pravičnejši, saj smo večji dobavitelji v preteklosti nosili nesorazmerno visoke stroške v primerjavi z manjšimi dobavitelji, ki imajo v portfelju le fotovoltaične elektrarne, in smo stroške posredno krili drugim dobaviteljem.«

Podražitve še na vidiku?

V SunContractu ob tem opozarjajo, da utegnejo drugi dobavitelji spremembe uvesti prihodnje leto. »Konkurenčni dobavitelji električne energije so se očitno odločili, da bodo izgubo krili iz lastnih sredstev. Zavezali so se, da bodo to pokrili samo letos do konca leta, za v prihodnje pa te zaveze ni. Ker so v državni lasti, si to vsaj za zdaj očitno še lahko privoščijo. Dolgoročno pa dvomimo, da bodo tudi državna podjetja želela prostovoljno pokrivati tovrstne stroške. Več dobaviteljev že pripravlja spremembo splošnih pogojev. Lahko pričakujemo, da bodo sledili vsi dobavitelji v prihodnjem letu,« so prepričani. V SunContractu si zato želijo, da bi za povrnitev teh stroškov dobaviteljem poskrbela država, a tak ukrep bi po drugi strani verjetno bremenil – davkoplačevalce.

Rešitve za lastnike sončnih elektrarn?

Na naša vprašanja o tem, kako lahko ukrepajo lastniki malih sončnih elektrarn, ki so nezadovoljni zaradi zaračunavanja dodatnih stroškov pri SunContractu, nam ne v tej družbi ne na ministrstvu niso jasno odgovorili. Na ministrstvu so glede tega, ali lahko stranke prekinejo pogodbo s SunContractom in sklenejo pogodbo z drugim dobaviteljem, zapisali le, da lahko odjemalci dobavitelja »zamenjajo skladno s predpisi in določili sklenjenih pogodb«. Pri SunContractu sicer svojim strankam, ki so nezadovoljne zaradi zaračunavanja dodatnih stroškov, ponujajo določene alternativne možnosti, ki pa za lastnike sončnih elektrarn prav tako prinašajo dodatne stroške – tak primer je denimo nadgradnja elektrarne z baterijskim hranilnikom.

Za spremembe so krivi napredni števci, trdijo na okoljskem ministrstvu

V ozadju sprememb pravil o delovanju trga z električno energijo, ki jih v družbi SunContract navajajo kot razlog za uvedbo dodatnih stroškov za svoje stranke, je po pojasnilih ministrstva za okolje, podnebje in energijo uvedba naprednih števcev in tako imenovanega merjenega odjema. »Leta 2002, ko so se pisala prva pravila (o delovanju trga z električno energijo, op. p.), gospodinjski odjemalci niso imeli instaliranih naprednih števcev, ki bi omogočali beleženje porabljene ali oddane energije za vsakih 15 minut posebej. Zato je bil uveden tako imenovani analitični postopek, v katerem se 15-minutne količine izračunajo za vsakega dobavitelja, tudi za tiste njegove odjemalce, ki naprednih števcev nimajo,« pojasnjujejo na ministrstvu.

»Ker gre pri analitičnem postopku za izračun, in ne dejansko izmerjene količine, je bilo vse od uvedbe analitičnega postopka jasno, da se bo ta postopek ukinil takoj, ko bodo imeli odjemalci napredne števce instalirane v zadostni meri (izračuni namreč vedno nekoliko odstopajo od realnosti, realno sliko pa dajo zgolj izmerjeni podatki). Ta pogoj je bil izpolnjen leta 2024. Vsi negospodinjski odjemalci imajo napredne števce instalirane že vrsto let, pri gospodinjskih pa jih je trenutno 90 odstotkov opremljenih z naprednim števcem. Cilj je doseči 100 odstotkov do konca leta 2025. Tudi vsi odjemalci v sistemu samooskrbe imajo nameščene napredne števce.«

Prav zato, kot pravijo na ministrstvu, za nikogar, še posebej pa za dobavitelja, prehod vseh odjemalcev z naprednimi števci iz analitičnega postopka v tako imenovani merjeni odjem na podlagi izmerjenih vrednosti ne more biti presenečenje. »Ker so vsi odjemalci s samooskrbo opremljeni z naprednim števcem, bi morali že od vsega začetka biti vključeni med merjene odjemalce, in ne v analitični postopek med nemerjene odjemalce. Njihova vključenost v nemerjeni del odjema je v bilančni obračun vnašala anomalijo, ki je bila v začetku majhna, saj se je v množici ostalih odjemalcev porazdelila. V zadnjih dveh letih je število odjemalcev s samooskrbo skokovito naraščalo – trenutno jih je že več kot 60.000 – zato anomalija v obračunu ni bila več zanemarljiva,« so opozorili. Pritožbe SunCotracta tako po njihovih besedah temeljijo na napačni predpostavki – da je šlo za kompenzacijo dobaviteljem, ki imajo odjemalce z net meteringom. V resnici pa je ministrstvo, kot pravijo, s spremembo zgolj odpravilo anomalijo in zagotovilo natančen obračun dobavljene in porabljene energije. »Morebitne poslovne težave SunContracta so torej kvečjemu posledica njegovega specifičnega poslovnega modela in napačnega ter neutemeljenega pričakovanja, da se analitični postopek ne bo prenehal uporabljati takoj, ko bo instalacija naprednih števcev zadosti napredovala,« menijo na ministrstvu. 

Priporočamo