Klicatelji, ki ponujajo 24-urni dostop do zdravnika, se prebivalcem predstavljajo kot zaposleni na Zavodu za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS). Na ZZZS opozarjajo, da ne gre za njihovo osebje, in odsvetujejo sporočanje osebnih podatkov neznancem.

Od spornega trženja do zbiranja osebnih podatkov

Na kontaktni center ZZZS se je obrnilo več posameznikov, ki so preverjali, kdo je v resnici navezal stik z njimi. Klicatelji so jim ponujali obisk na domu in podpis izjave za stalen dostop do zdravnika, so povedali. To sicer ni prvi primer zavajajočih ponudb, nanje so na ZZZS občasno naleteli tudi v preteklih letih. Leta 2021 so lažni predstavniki zdravstvene blagajne na primer obljubljali urejanje dokumentacije, lani pa so ljudi po telefonu svarili, da bodo morali po ukinitvi dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja za zdravljenje doplačevati iz žepa. Znani so tudi pretekli poskusi pridobivanja osebnih podatkov s kartice zdravstvenega zavarovanja.

Z začetkom letošnjega leta so ob ukinitvi dopolnilnega zavarovanja tovrstni klici usahnili, a le začasno. »Povezujemo jih predvsem z obdobnimi akcijami trženja prostovoljnih zdravstvenih zavarovanj, v redkih primerih pa ne izključujemo niti možnosti goljufij ali prevar,« so nam sporočili z ZZZS. Kaj so lažni predstavniki zares ponujali tokrat, še ni jasno. Posamezne primere je težko raziskovati, opažajo na ZZZS, prejemnikom spornih klicev pa svetujejo, naj sume goljufije prijavijo policiji.

Na ZZZS izpostavljajo tudi, da je smotrno biti dobro seznanjen s pravicami iz obveznega zdravstvenega zavarovanja. Slednje na primer zagotavlja 24-urni dostop do nujnih storitev v urgentnih centrih in v okviru služb njune medicinske pomoči, so zagotovili, sicer pa se lahko ljudje ob zdravstvenih težavah obrnejo na osebnega zdravnika. Če potrebujejo informacije o uresničevanju pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja, lahko o tem povprašajo kontaktni center ZZZS (telefonska številka je 01 30 77 300) ali preverijo informacije na portalu za zavarovane osebe (https://zavarovanec.zzzs.si/pravice-iz-obveznega-zdravstvenega-zavarovanja). Po oceni ZZZS je pomembno tudi, da imajo ljudje na voljo dovolj informacij o tem, kaj lahko zagotovi posamezno prostovoljno zdravstveno zavarovanje.

Nenavadni klici dobaviteljev

Iz dosedanjih primerov zavajanja je mogoče razbrati, da goljufi svoje ponudbe vedno znova naslanjajo na aktualne skrbi prebivalcev. Čeprav je dostop do zdravstvene oskrbe uradno zagotovljen, morajo slovenski bolniki nanjo pogosto čakati nesorazmerno dolgo. Na neobičajne telefonske pogovore, ki so merili na luknje v javnem zdravstvu, so prebivalci v preteklosti opozarjali tudi zastopnike pacientovih pravic.

Mnogi imajo težave z dostopom do pregledov in zdravljenja, ugotavlja ljubljanski zastopnik pacientovih pravic Marjan Sušelj. »Mamljive ponudbe odsevajo stiske ljudi,« poudarja. Konec lanskega leta so pacienti opozarjali tudi na klice zasebnih dobaviteljev medicinskih pripomočkov, ki so sledili njihovemu obisku zdravstvene ustanove. »Dobavitelji so vedeli, kakšne pripomočke potrebuje pacient, ne da bi jih ta sam poklical,« se spominja zastopnik pacientovih pravic. V takih primerih zastopniki o dogajanju obvestijo organe pregona, je še pojasnil Sušelj, ki obenem svari pred prenagljenim posredovanjem osebnih podatkov. 

Priporočamo