Ministrstvo za digitalno preobrazbo je marca letos skupaj z ministrstvom za notranje zadeve, policijo, ministrstvom za vzgojo in izobraževanje, ministrstvom za zdravje, Nacionalnim inštitutom za javno zdravje, ministrstvom za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, ministrstvom za pravosodje ter strokovnjaki s portala safe.si začelo kampanjo za boj proti medvrstniškemu nasilju in sovražnemu govoru na spletu z naslovom Premisli, nato stisni. Po številnih mestih po državi, na družbenih omrežjih, po šolah in vrtcih so se pojavili raznobarvni plakati, ki opozarjajo na medvrstniško nasilje. V sklopu kampanje so na ministrstvu organizirali številne okrogle mize, pripravili video vsebine, izvedli aktivnosti o temi medvrstniškega nasilja in sovražnega govora na spletu. Strokovno javnost so razburili plakati, saj menijo, da njihovo sporočilo pri otrocih in mladostnikih doseže nasproten učinek od želenega. Zato so predlagali odstranitev plakatov.
Stroka je napisala pismo, ki ga ne komentira
Ministrstvo za digitalno preobrazbo je za kreativno zasnovo celotne medijske kampanje namenilo 39.100 evrov, za produkcijo plakatov in oglasov pa 98.140 evrov. Skupno je torej ministrstvo v kampanjo vložilo skoraj 140.000 evrov. Plakate in druge vsebine je za ministrstvo izdelala oglaševalska agencija bold.group. Na plakatih so upodobljena sporočila v obliki tekstovnega oblačka, ki predstavlja sporočila na mobilnih telefonih. Vsak plakat nosi drugo mobilno sporočilo, ki prikazuje, kaj vse je lahko spletno nasilje. Na primer: »Popoldne brcamo Žigo«, nato pa besedo »Žigo« na plakatu zamenja poudarjena beseda »žogo«. Z obliko telefonskih sporočil naj bi se približali mladim. Po mnenju strokovnjakov iz petih različnih organizacij pa kampanja ni primerno zastavljena, saj dosega nasproten učinek od želenega. Zato je stroka na pobudo Društva psihologov Slovenije na ministrstvo in vse ostale sodelujoče v kampanji naslovila pismo, v katerem so jih pozvali k odstranitvi plakatov.
Za pismo, ki so ga poslali na ministrstvo, in za mnenje o kampanji smo zaprosili prve podpisnike pisma, torej Društvo psihologov Slovenije. Odgovorili so nam, da so želeli s pismom zaščititi otroke in mladostnike, medijsko poročanju o odzivu stroke pa po njihovem mnenju pomeni dodatno tveganje za zdravje otrok in mladostnikov. Zato do nadaljnjega pisma ne komentirajo in ne podajajo izjav.
Portal N1 je pridobil pismo, ki ga je stroka naslovila na ministrstvo. V pismu so strokovnjaki zapisali, da sicer podpirajo komunikacijske kampanje, katerih cilj je prispevati h krepitvi varnega, vključujočega in spodbudnega učnega okolja za otroke in mladostnike. Strinjajo se, da ozaveščenost pomembno vpliva na prepoznavo in obravnavo medvrstniškega nasilja in sovražnega govora ter hkrati odpira prostor za pogovor o odzivih na tovrstne pojave. Menijo pa, da lahko otroci in mladostniki nejasne, dvoumne podobe in sporočila na plakatih razumejo različno in drugače, kot so želeli ustvarjalci plakatov. Na enem od spornih plakatov je na primer ob podobi velike britvice mogoče prebrati: »Sporočila zarežejo tudi zares«, pod tem pa »Ugrizni se v sovražni jezik«. »Menimo, da je najbolj neprimerno, da plakati kot možen način odzivanja na spletno nasilje predstavijo odločitev za smrt: žrtev uporabi britvico za samopoškodovanje; spletno nasilje ima posledice v resničnem svetu – krsto, grob; prikaz človeka v skoku – zaradi spletnih komentarjev nekdo naredi samomor,« so še navedli v pismu. V skladu s svojo strokovno presojo so zato ministrstvu predlagali, naj plakate nemudoma umakne oziroma nadomesti z bolj primernimi.
Ministrstvo je sklicalo sestanek
Ministrstvo za zdaj plakatov ni umaknilo, prav tako jih ni zamenjalo z bolj »primernimi« vsebinami. Ob prejemu pisma so sicer na ministrstvu zapisali, da zahteve Društva psihologov Slovenije niso zavrnili, saj se želijo o tem najprej pogovoriti in najti skupno rešitev. Po naših informacijah se bodo predstavniki ministrstva in podpisnikov pisma srečali v četrtek. Ali bodo plakate zamenjali ali odstranili, za zdaj še ni znano, jih pa na javnih površinah ni več mogoče opaziti. Ker je ministrstvo v kampanjo že vložilo dobrih 140.000 evrov, zamenjava plakatov seveda pomeni nove stroške.