Spletni trgovec Temu, znan po široki ponudbi izdelkov in nizkih cenah, je vse bolj priljubljen tudi pri nas. Gre za kitajsko nakupovalno aplikacijo z ikono v prepoznavni oranžni barvi, ki si jo lahko vsakdo prenese na svojo pametno napravo. Aplikacija kupce povezuje neposredno s proizvajalci – pogosto močno znižanih – izdelkov, ki so po opravljenem nakupu kupcem večinoma poslani iz Kitajske. Na aplikaciji je mogoče najti vse od brezžičnih slušalk za okoli štiri evre do kopalniške preproge za dobre tri evre in sončnih očal za dobrih pet evrov.

Uspešna reklamacija
je malo verjetna

Vse večja priljubljenost spletne tržnice Temu med potrošniki sproža tudi številne pomisleke, med drugim glede kakovosti in varnosti izdelkov. Sebastien Pant iz evropske potrošniške organizacije BEUC opozarja, da je nakupovanje na Temuju povezano z jasnimi tveganji: »Naša preiskava je pokazala, da je Temu kršil ključne vidike akta EU o digitalnih storitvah, ki izboljšuje varstvo potrošnikov na spletnih tržnicah. V nekaterih primerih potrošniki ne morejo izvedeti, kdo je prodajalec, saj aplikacija ponekod prikazuje le logotipe in imena brez kontaktnih podatkov. Prav tako potrošniki ne morejo biti prepričani, da je to, kar kupujejo, v skladu s pravili EU o varnosti izdelkov.«

Po besedah našega sogovornika je pri nakupovanju na spletu zelo pomembno, da potrošniki vedo, od koga kupujejo blago, ali je blago varno in na koga se lahko obrnejo, če gre kaj narobe. Pri nakupovanju na Temuju te informacije niso vedno jasne. Kadar gre za ponudnika s sedežem v Sloveniji ali v EU, se lahko kupci v primeru težav obrnejo na tržni inšpektorat oziroma na evropski potrošniški center, kadar je ponudnik kitajsko podjetje, pa te možnosti nimajo. »Žal so kupci manj zaščiteni, če nakupujejo pri ponudnikih, ki se nahajajo izven EU, saj ti niso zavezani k spoštovanju skupne evropske zakonodaje. Verjetnost, da bo kupec uspel s svojo reklamacijo, pa je zelo malo verjetna,« opozarja Gordana Sredojević iz Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS).

Izdelki povprečne kakovosti
ali nevarni

Različne potrošniške organizacije, ki so članice BEUC, so izvedle raziskavo z metodo tako imenovanega skrivnostnega nakupovanja (skrivnostni kupec je strokovnjak, ki se pretvarja, da je običajen kupec), pri čemer so ugotovile resne težave z varnostjo in kakovostjo izdelkov, ki so naprodaj na Temuju. Italijanska članica BEUC Altroconsumo je na primer ugotovila, da devet od 13 testiranih kozmetičnih izdelkov, kupljenih na platformi, ni vsebovalo seznama sestavin ali pa je bil ta le delen. Belgijska organizacija Test Aankoop je prav tako ugotovila, da so bili izdelki v prodaji na splošno povprečne kakovosti ali celo nevarni. Britanska potrošniška skupina Which? pa je ugotovila, da je bilo preko aplikacije mogoče zlahka kupiti tudi nezakonito orožje.

Po besedah Sebastiena Panta obstajajo še drugi primeri kršenja akta o digitalnih storitvah. »Temu na primer uporablja številne vzorce, ki potrošnike zmedejo ali ujamejo v past med postopkom nakupa ali ko potrošnik želi zapreti račun. Po kliku na določen izdelek je naša preiskava pokazala, da se lahko potrošnikom v naslednjem koraku predstavijo tri različice prvotnega izdelka, od katerih pa nobena ne ustreza povsem izdelku, na katerega so potrošniki kliknili na začetku,« je izpostavil. Težave so prepoznali tudi pri spoštovanju zakonodaje o zasebnosti in varstvu podatkov. »Temujeva politika zasebnosti med drugim določa, da se lahko podatki uporabnikov zelo obsežno delijo, tudi z matičnimi in povezanimi podjetji,« je povedal. Na splošno je bila politika zasebnosti platforme v času preiskave po njegovih besedah nejasna, s tem pa uporabnikom ni omogočala nadzora nad osebnimi podatki. »Seznanjeni smo tudi z obtožbami, da so izdelki, ki se prodajajo na Temuju, izdelani s prisilnim delom, vendar se s tem področjem ne ukvarjamo,« je dodal.

Pritožba na evropsko komisijo

Zaradi manipulativnih prijemov pri kupcih in drugih kršitev zakonodaje EU je organizacija BEUC zoper Temu letos spomladi vložila pritožbo na evropsko komisijo, 17 evropskih nacionalnih potrošniških organizacij pa na nacionalne pritožbene organe. »Evropska komisija je na podlagi naše pritožbe pozvala podjetje, naj pojasni, kako spoštuje akt o digitalnih storitvah. To je dober znak, da komisija resno jemlje svojo vlogo izvršitelja; zdaj pričakujemo, da bo Temu nemudoma začel spoštovati zakon. Pričakujemo, da bo komisija hitro ukrepala ter naložila visoko globo in druge potrebne odvračilne ukrepe, da bodo podjetja resno upoštevala pravila EU,« so nam pojasnili v organizaciji. Pri Temuju, ki je v lasti kitajskega podjetja PDD Holdings, so se za AFP po vložitvi pritožbe odzvali z besedami, da so pritožbo »vzeli zelo resno«, in zagotovili, da jo bodo temeljito preučili in sodelovali s pristojnimi organi. 

Priporočamo