Poleg tega kot distributer prodajajo komponente, fotonapetostne module, razsmernike in sisteme za shranjevanje energije. Podjetje je svojo dejavnost razširilo še na električno mobilnost, distribucijo in postavitev električnih polnilnic ter v zadnjem obdobju distribucijo visokozmogljivih baterij. Od leta 2022 pa je ključni steber razvoja podjetje Plan-net avto, ki je uvoznik za kitajske blagovne znamke Dongfeng-Forthing, Voyah, Forthing U-Tour, BOX in M Hero.
Avtomobilska prihodnost bo kitajska
Kako pa gredo kitajski avtomobili skupaj z uveljavljenim prepričanjem na nekoliko snobovskem slovenskem trgu, da mora biti avtomobil, če naj kaj velja, nemški? »Hja, veste, tako je veljalo nekoč in po večini drži še danes, a mi razmišljamo o tem, kaj bo, kaj prihaja. Avtomobilska prihodnost bo brez dvoma kitajska,« v svoji pisarni v Kamniku pod Krimom na robu Ljubljanskega barja prepričano pravi direktor in lastnik podjetja Marko Femc. Torej se bomo čez deset ali dvajset let prevažali s kitajci, kot se danes vozimo z nemci, korejci ali francozi? »Zagotovo. V avtomobilski industriji je zahod na kolenih, zato se z vsemi silami bojuje proti odprtju trga za kitajske proizvajalce. Z njimi zahodna podjetja že nekaj časa ne morejo tekmovati, zato se tradicionalne avtomobilske države, med drugim Nemčija, ZDA, Francija in Italija, zatekajo k protekcionističnim politikam. Jasno jim je, da jih v trenutku po odprtju trga ni več.«
Tudi sicer je Femc trdno prepričan o tem, da je zahod v razvojnem smislu globoko zaspal, kar je izkoristila predvsem Kitajska. »Kitajci razmišljajo precej bolj dolgoročno in vizionarsko, kot to počnemo na zahodu. Mi razmišljamo le do konca tega ali naslednjega mandata, oni pa v desetletjih in stoletjih. Rezultat je, da počasi prevzemajo vodilno vlogo v ključnih razvojnih panogah prihodnosti.«
Od elektroinštalacij do e-mobilnosti
Direktor in lastnik Marko Femc je leta 2006 na povabilo lastnika Zdenka Pala prevzel vodenje podjetja Planet-net, ki se je ukvarjalo z elektroinštalacijami. Že po nekaj letih je ugotovil, da le s prodajo elektroinštalaterskih storitev ne bo mogoče rasti, v tem poslu je bilo tudi premalo dodane vrednosti. V tistem obdobju se je spoznal s fotovoltaiko; leta 2008 so zgradili prvo sončno elektrarno na lastnem poslovnem objektu ter se istega leta odločili, da svoje poslovanje razširijo še na to področje. Takrat je bilo ponudnikov sončnih panelov in tovrstnih energetskih rešitev v Sloveniji ter regiji razmeroma malo. Postopen razcvet panoge se je začel leta 2009 z uvedbo državnih okoljskih subvencij za postavitev sončnih elektrarn na strehah stavb. To je bilo tudi leto, ko je ustanovil podjetje Plan-net Solar.
Cilj podjetja je spodbujanje trajnostne energije z zanesljivimi tehnološkimi rešitvami ter visoko kakovostjo storitev in komponent. Po direktorjevih besedah v podjetju odpirajo vedno nove smeri poslovanja, širijo predvsem distribucijski model in imajo v pripravi nove produkte, ki čakajo na pravi trenutek za začetek trženja. Trenutno na domačem trgu ustvarijo 80 odstotkov prihodkov, prodaja na Hrvaškem, v Srbiji in BiH pa strmo narašča. S prehodom iz storitvenega podjetja v distribucijski model poslovanja so v zadnjih letih povečali tudi delež prodaje B2B, ta zdaj obsega dve tretjini poslovanja. V panogi sončnih elektrarn vidijo še zelo veliko priložnosti, prav tako v električni mobilnosti in distribuciji električnih vozil ter s tem povezani polnilni infrastrukturi. Podjetje je razvilo svojo rešitev za souporabo avtomobilov, ta v Ljubljani deluje pod znamko Share'n'go. Kot eden večjih distributerjev polnilnih postaj je pred leti postalo glavni dobavitelj in oskrbovalec polnilne infrastrukture za Petrol, MOL in nekatere druge večje sisteme ter mreže polnilnic v regiji. Trenutno so dosegli pomemben strateški mejnik in se oblikovali v skupino, ki poleg nosilnega podjetja Plan-net Solar obsega še tri hčerinske družbe. Vsako podjetje ima svojo nosilno dejavnost (sončne elektrarne, mobilnost, polnilnice in baterije) ter je samostojno in samozadostno. Če bi se pojavila priložnost ali potreba, bi bilo mogoče posamezno poslovno dejavnost ter podjetje tudi prodati in izkoristiti morebitno tržno priložnost. Trenutno želje po prodaji katerega izmed podjetij nimajo, doda direktor.
Težave s kadri jim narekujejo smer
A veliko težavo Marko Femc vidi v pridobivanja primernega kadra. »Jutri bi zaposlil sto elektromonterjev, a jih nikjer ne dobimo. Doma jih ni, Bosna se je kot kadrovski bazen izčrpala, pogledujemo proti Indiji, Filipinom. Zaradi pomanjkanja kadra smo celo spreminjali smer poslovanja in se usmerjali v druge niše,« pravi. Danes bolj kot elektromonterje tako iščejo komercialiste in prodajnike. A kljub temu ostajajo v poslu z elektriko oziroma vsem, kar diši po njej. »V prihodnosti se vidimo tudi v pridobivanju vetrne energije, vendar ta v Sloveniji nima najboljšega slovesa. Saj vidite, kaj se dogaja, vsaka lokalna civilna iniciativa je močnejša od skupnega interesa in lahko ustavi razvoj. Zato se pri nas vrtijo tri vetrnice za pridobivanje električne energije, Nemčija, Hrvaška, Avstrija, Srbija in še marsikatera druga država pa so jih polne.« Pri tem sogovornik prst usmerja tudi v državo, ki po njegovem prepričanju nikakor ne odgovarja na potrebe gospodarstva, prej nasprotno.