Nobeno plovilo jim ni tuje, od super- in megajaht do velikih potniških ladij, ki jim v pogovornem jeziku rečemo križarke. Glavna dejavnost Metalike so danes rešitve na ključ, kar pomeni od projektiranja in inženiringa do izdelave in montaže. So edini v Sloveniji, ki se s tem ukvarjajo usmerjeno in ponujajo celovito storitev. Skrbijo za unikatno in zahtevno opremo za velike potniške ladje (restavracije, bari, trgovine, promenade ...), notranjo opremo za offshore ladje (oskrbovalne ladje, velike ribiške ladje, polagalci kablov in cevi, naftne ploščadi), opremo za manjše barke (jadrnice in motorne barke do 15 metrov), opremo za superjahte in megajahte, (trenutno med drugim izdelujejo del opreme za 140-metrsko jahto), ukvarjajo pa se tudi s prenovami tako na potniških ladjah kot jahtah. Predvsem pri komercialnih ladjah so pogost izziv izjemno kratki roki, saj naročniki ne želijo izgubiti preveč prihodka. V zadnjih treh letih so začeli dobivati večje posle na ključ tudi v najzahtevnejšem segmentu opremljanja jaht in imajo naročila že za leto 2028.
Izkoristili priložnost v navtiki
»Naš posel takole v pogovoru morda deluje glamurozno,« razlaga lastnik in direktor Metalike Igor Arh, »je pa za nas kot izvajalce vse prej kot to. Čisto vsaka ladja je nekaj posebnega, zelo malo je opreme, ki jo lahko imamo pripravljeno vnaprej, hkrati pa so roki izdelave oziroma dobave izjemno kratki.« Postreže s primerom, ki je bil aktualen ob našem obisku na začetku septembra: »Pred dnevi smo podpisali pogodbo za obnovo potniške ladje Disney Dream. Obnoviti moramo nekaj deset suit, kar v praksi pomeni, da je treba bolj ali manj razsuti vse, kar stoji zdaj, in postaviti nazaj na novo. Rok? Do sredine oktobra, mesec in pol.«
Če vemo, da menjava domače kuhinje od podpisa pogodbe do prvega kosila navadno traja od meseca in pol do dveh mesecev, vemo, o kakšnih rokih se pogovarjamo.
Praded današnjega lastnika in komercialnega direktorja Igorja Arha je delavnico v Leskovcu pri Krškem odprl leta 1902. Današnja Metalika ni neposredni naslednik pradedovega podjetja, saj je Igor Arh svoje podjetje ustanovil leta 2002. Obrti se je že prej učil od očeta. Po študiju lesarstva je delal kot vodja proizvodnje v Krškem, nato je odšel v podjetje, kjer so izdelovali notranjo opremo po naročilu. Prišel je kot pomočnik direktorja, po dveh letih je postal direktor, pozneje pa se je odločil za samostojno pot.
Lekcija, ki jo je dobil v podjetju, je bila, da imajo pri velikih projektih gradbinci glavno besedo in podizvajalci pogosto potegnejo kratko. Zato je iskal tržno nišo, pri kateri ne bi bili odvisni od gradbincev. Priložnost je videl v navtiki in usmerjenosti na tuje trge. Prvi projekt je bila izdelava notranje opreme igralnice za potniško ladjo Costa Mediterranea. Lastno proizvodnjo so odprli leta 2003, začeli so s tremi delavci. Hitro so rasli in se na sedanjo lokacijo preselili leta 2005. Nekje na poti so od podizvajalca postali general contractor, kar pomeni, da prevzamejo naročilo in delo naprej zaupajo podizvajalcem. Ob podjetju v Sloveniji imajo še eno v Veliki Britaniji, to jim omogoča, da na tamkajšnjem trgu nastopajo kot domače podjetje in brexita ne čutijo tako močno. Njihov proizvodni obrat v Sevnici se razprostira na več kot 3000 kvadratnih metrih in je opremljen z najsodobnejšimi stroji ter vso potrebno infrastrukturo za vrhunsko kakovost izdelkov v skladu s čedalje višjimi standardi pomorske industrije.
Prednost izvedba celotnega inženiringa
Podjetje skoraj vso proizvodnjo proda v tujino, kjer delajo na širokem trgu od Španije do Rusije in se tekmecem postavljajo po robu predvsem s kakovostjo in celovitim servisom. Ključne prednosti pred konkurenco so, da lahko izvedejo celoten inženiring, ker imajo vsa inženirska znanja v hiši. Imajo celovit servis in so »one stop shop«. Poleg lesenih izdelkov tako kupcem dobavijo tudi izdelke iz drugih materialov, kot so kamen, kovina in steklo. Tako so prišli tudi na izjemno konkurenčen italijanski trg, kjer so sicer odlična mizarska podjetja, vendar so vsa zelo ozko usmerjena, kar ne ustreza naročnikom, ki neradi delajo s preveč podizvajalci. Tu je Metalika odkrila svojo nišo; sposobni so namreč izvedbe izjemno zahtevnih del, zato so dobili odlične reference. S prenovo na ključ 50-metrske jahte proizvajalca Fedship so se jim odprla vrata tudi v druge pomembne ladjedelnice. Večino del lahko izvedejo sami, a delajo tudi s podizvajalci iz različnih strok, da lahko kupcu predajo v celoti dokončan interier.
Inovacija po vzoru azijskih celičnih hotelov
Na podlagi dvajsetletnih izkušenj pri opremljanju velikih potniških ladij so razvili tudi produkt Nautilus Sleeping Pods, ki ga tržijo pod ločeno blagovno znamko. Ponujajo kapsule za spanje na ladjah, ki so podobne spalnim enotam v azijskih celičnih hotelih. Izdelek je zanimiv predvsem za velike trajekte, denimo za prevoz tovornjakov oziroma takšne, ki plujejo čez noč. S tem želijo omogočiti poceni in kakovostno spanje potnikom za eno noč ali nekaj ur, ker so običajne kabine po navadi predrage. »Ko smo pred leti prišli na sejem v Londonu, so nas gledali, kot bi se nam zmešalo, leto ali dve pozneje pa so nam začeli priznavati, da smo bili s svojim razmišljanjem pred časom,« pravi Igor Arh. Leta 2023 so prepričali prvega ladjarja, ki je bil pripravljen spremeniti koncept prenočevanja na ladji. Zanj so izdelek še dodelali in tako naredili prvi posel. Letos so s spalnimi kapsulami opremili že tri ladje, kar ocenjujejo za velik uspeh.
Ker se Dnevnikov reporter ne počuti najbolje, če je zaprt v premajhnem prostoru, je bilo na dlani vprašanje, ali sme zlesti v eno izmed celic in jo preizkusiti. Izkušnja pravi, da je dovolj prostorna, svetla in opremljena s priključki za telefon, tablico ali računalnik. Višina zadostuje za sedenje povprečno raščenega moškega, ker se ne zapre z vrati, temveč se le zagrne z zaveso, pa je občutek utesnjenosti precej manjši.