Nemška avtomobilska industrija se je v zadnjem obdobju znašla v precejšnjih škripcih. Prehod na električne avtomobile namreč ne poteka tako, kot je bilo pričakovano, močno se je okrepila tudi konkurenca na kitajskem trgu, kjer so nemški proizvajalci avtomobilov beležili močno prodajo.
Na sedežu Volkswagna potekajo pogajanja predstavnikov zaposlenih in vodstva podjetja glede nove kolektivne pogodbe, protesta pred stavbo v Wolfsburgu pa se je udeležilo prek 6000 delavcev iz vseh desetih Volkswagnovih tovarn v Nemčiji.
"Prihodnost namesto varčevanja", "Vse tovarne morajo ostati", sta se glasila dva od sloganov na transparentih protestnikov. V Volkswagnu bi lahko v prihodnjih tednih prišlo do stavke, delavci pa so v tej luči danes vzklikali: "Pripravljeni smo!"
"To je le napoved, kaj se bo dogajalo od decembra, če podjetje naših konkretnih predlogov rešitev ne bo vzelo resno," je dogajanje pospremila predsednica sveta delavcev v Volkswagnu Daniela Cavallo.
"Danes je zadnja priložnost za Volkswagen, da najde rešitev brez zapiranja tovarn in množičnih odpuščanj," je opozoril glavni pogajalec sindikata IG Metall Thorsten Gröger. "Če danes ne bomo našli rešitve, novembra za to ne bo več možnosti," je dejal. "Potem se bomo pripravili na industrijsko akcijo," je sklenil z grožnjo stavke.
Do stavke utegne priti že v decembru. Kot je po zaključku večurnih pogajanj sporočil Gröger, nameravajo zaposlene k stavki pozvati po 1. decembru, ko se konča mirovno obdobje. "Če bo potrebno, bomo organizirali stavko, kot je v Nemčiji že desetletja ni bilo," je dejal.
Na obeh straneh sicer zatrjujejo, da pogajanja o kolektivni pogodbi niso propadla. Nadaljevala naj bi se 9. decembra. Razkorak v stališčih je sicer še ogromen, je povedal Gröger. Zapiranje tovarn in odpuščanja so po njegovih besedah še vedno na mizi.
Volkswagen naj bi nameraval zapreti več tovarn v Nemčiji, število zaposlenih pa oklestiti za več deset tisoč. Potem ko so v podjetju septembra prekinili več kot 30 let star kolektivni dogovor o zaščiti delovnih mest, so socialni partnerji zagnali pogajanja za novo kolektivno pogodbo. IG Metall je septembra neuspešno zahteval sedemodstotno zvišanje plač. Namesto tega naj bi v podjetju zdaj želeli izpeljati 10-odstotno znižanje plač in zamrznitev povišanj plač za dve leti.
Volkswagen v največjem gospodarstvu v območju evra zaposluje okoli 120.000 ljudi. Približno polovica jih dela na sedežu podjetja in v osrednji tovarni v mestu Wolfsburg na severu države. Skupaj ima podjetje v Nemčiji deset tovarn; šest na Spodnjem Saškem, tri na Saškem in eno v Hessnu. Podjetje v Nemčiji še nikoli ni zaprlo nobene tovarne, tudi sicer tega v svetu ni storilo že več kot tri desetletja.
Težave tudi za Mercedes-Benz
Zaostrovanje razmer v panogi občuti tudi Mercedes-Benz, ki je zato prisiljen prilagoditi stroške poslovanja, je dejala tiskovna predstavnica podjetja. "V prihodnjih letih bomo znižali naše stroške za več milijard evrov letno," so povedali v podjetju, pri tem pa niso želeli podati dodatnih podrobnost. Ali to pomeni obsežno odpuščanje delovne sile, tako ni znano.
"Gospodarske razmere po svetu ostajajo izjemno negotove. Finančno močni in sposobni ukrepati bomo ostali le z ustreznim povečevanjem učinkovitosti," je dodala.
Po njenih besedah bodo potrebni pomembni prihranki, vključevali bodo tudi fiksne stroške. Mercedes-Benz je na dobri startni točki, po tej poti bo šel naprej mirno, a zelo konsistentno, je sklenila.