Pred več kot dvema desetletjema je vzniknila pivovarska vojna za Pivovarno Union med Pivovarno Laško, tedanjo večno tekmico ljubljanske pivovarne, in belgijsko pivovarsko skupino Interbrew. Zaključila se je po štirih letih, tako da je Interbrew 41,32-odstotni lastniški delež Pivovarne Union prodal Pivovarni Laško za 70,7 milijona evrov, s čimer je slednja lastništvo v ljubljanski pivovarni povečala na 95 odstotkov. Po več ocenah je prevzem Pivovarne Union s strani Pivovarne Laško, ki so ga nazadnje »požegnali« na Javni agenciji RS za varstvo konkurence (AVK), predstavljal zametke kasnejši tajkunizaciji v Sloveniji, katere posledica je bila milijardna dokapitalizacija državnih bank, v naslednjem koraku pa, na zahtevo evropske komisije, njihova privatizacija.
Zaradi neobvladljivih dolgov Laščanov, ki so se nakopičili pod težo nekaj prevzemov, med drugim Mercatorja, sta bili Pivovarna Union in Pivovarna Laško leta 2015 prodani nizozemskemu Heinekenu. Ta ju je združil v eno podjetje, Pivovarno Laško Union (PLU). Kljub zagotovilom ob prevzemu vodstva Heinekena, da ne bodo zapirali nobene od obeh pivovarn, se proizvodne in poslovne funkcije ljubljanske pivovarne že nekaj časa selijo iz prestolnice.
Poleg radikalnih organizacijskih sprememb, ki še potekajo, so se pod taktirko Heinekena v PLU odločili okrepiti svoj položaj pri distribuciji piva po Sloveniji. Z lastniki družbe Davidov hram, v kateri je Pivovarna Union že leta 2007 pridobila 10-odstotni tržni delež in ga leta 2017 prenesla na PLU, so se dogovorili o nakupu ene največjih grosističnih družb za prodajo pijače in hrane. Prevzem Davidovega hrama je PLU prijavila AVK julija.
Kot vse kaže, so v zvezi z načrtovanim prevzemom enega največjih dobaviteljev pijač gostinskim lokalom na AVK zaznali dvom glede skladnosti koncentracije podjetij PLU in Davidov hram s pravili konkurence. Na podlagi korektivnih ukrepov, ki jih je PLU sama predlagala, je sredi novembra AVK pozvala zainteresirane udeležence, ki delujejo na trgih sekundarne distribucije obratom HoReCa (kratica je sestavljena iz prvih dveh črk besed hotelirstvo, restavracije in catering) in proizvodnje oziroma dobav piva, ter drugo zainteresirano javnost, da se opredelijo do predlaganih ukrepov največje pivovarne v Sloveniji. Prek prodajnega kanala HoReCa mali, craft pivovarji sicer prodajo okoli 90 odstotkov zvarjenega piva.
Petletne zaveze
V predlogu korektivnih ukrepov se PLU med drugim zavezuje, da se bo odzvala na vsa razumna povpraševanja vsakega zainteresiranega dobavitelja piva gostinskim obratom za nakup piva po poštenih, primernih in nediskriminatornih komercialnih pogojih, tako z vidika cene kot kakovosti piva, ter pogodbenih pogojih, vključno s prodajnimi bonitetami. To pomeni, da PLU prevzemne tarče ne sme obravnavati drugače kot preostale dobavitelje piva gostinskim obratom. PLU se je tudi zavezala, da bo vzpostavila »požarni zid« – ustrezna pravila, postopke in fizične ovire –, s ciljem, da Davidov hram ne bi prejemal poslovno občutljivih informacij, ki bi jih PLU morebiti prejela od drugih dobaviteljev piva. Če bo AVK soglašala s prevzemom, se PLU zavezuje, da si v petletnem obdobju trajanja korektivnih ukrepov ne bo pripojila Davidovega hrama.
Po vsakem zaključku šestmesečnega obdobja pa bo morala PLU predložiti AVK podrobne informacije o sklenjenih poslih z gostinskimi obrati, posebej za pivo in posebej za preostale pijače. Razkrivati bo morala komercialne pogoje, na podlagi katerih bo pivo prodajala dobaviteljem piva gostinskim lokalom, vključno z Davidovim hramom, in iz katerih bodo razvidni obračunan količinski rabat in druge bonitete, ki bodo priznane posameznemu dobavitelju.
Nepremičninski posli
V Davidovem hramu, ki je bil ustanovljen pred več kot tremi desetletji, skoraj 90-odstotni lastniški delež obvladujeta Dušan in Andreja Žehelj. Pod svojim okriljem ima družba, ki je konec lanskega leta zaposlovala skoraj 200 delavcev, en diskont in deset poslovnih enot, od katerih vsaka predstavlja samostojen logistični center za distribucijo. V preteklem letu je ustvarila 41,7 milijona evrov prihodkov od prodaje, kar je bilo približno 7 odstotkov več kot leta 2020 in 22 odstotkov manj kot v predkoronskem letu 2019. Po predlanski izgubi v višini 200 tisočakov je Davidov hram lani ustvaril slabih 481.000 evrov čistega dobička. Na novoustanovljeno družbo Hram naložbe je Davidov hram oktobra lani prenesel za 5,8 milijona evrov nepremičnin po knjigovodski vrednosti ob Celovški cesti v Ljubljani. Na teh nepremičninah je načrtovana gradnja Poslovnega centra Šiška, ki naj bi se v prvi fazi razprostiral na 16.000 kvadratnih metrih. Lastniška struktura Hrama naložbe je enaka Davidovemu hramu, kar pomeni, da je PLU desetodstotna lastnica te nepremičninske družbe.
V preteklem letu so v PLU dosegli rekordno količinsko prodajo v višini 2,7 milijona hektolitrov, kar je bilo 14,8 odstotka več kot leta 2020. Pri tem so se prihodki od prodaje povečali za 13,7 odstotka, na 165,5 milijona evrov, čisti dobiček pa za 13,8 odstotka, na 18,9 milijona evrov.
Koliko znaša tržni delež PLU na slovenskem trgu, ni natančno znano. V letnem poročilu o poslovanju leta 2015, ko je bilo zadnjič, ko sta pivovarni razkrili podatke, sta pivo union in laško imela več kot 76-odstotni tržni delež. Še višji, več kot 90-odstotni lastniški delež pa sta pivovarni obvladovali v gostinskem sektorju, torej v prodajnem kanalu HoReCa. Skozi leta se je tržni delež PLU na slovenskem trgu nekoliko znižal. Po podatkih zadnje tržne raziskave Pivo v Sloveniji 2022, ki jo je opravil londonski Euromonitor International, so blagovne znamke piva, ki jih obvladuje nizozemski Heineken, lastnik Pivovarne Laško Union, na slovenskem trgu lani zavzemale 65,6-odstotni tržni delež.