Zaradi covida se je nekaterim craft pivovarjem prodaja lani razpolovila, saj je bila izrazito prizadeta dobaviteljska veriga Horeca, prek katere prodajo približno 90 odstotkov piva. Po drugi strani so v Pivovarni Laško Union dosegli rekordno prodajo.

»Z vidika razmerij med velikimi in malimi proizvajalci je slovenski pivovarski trg poseben. V Sloveniji imamo namreč enega globalnega pivovarja – Pivovarno Laško Union – in množico malih pivovarskih podjetij,« je pojasnila Alenka Lesjak, sekretarka Združenja slovenskih pivovarn, ki deluje v okviru Zbornice kmetijskih in živilskih podjetij pri GZS. Po njenih besedah se je razcvet slovenske proizvodnje craft piva začel po letu 2016, ko so se znižale trošarine za male proizvajalce piva, ki na leto izdelajo do 20.000 hektolitrov piva. Od 12 proizvajalcev piva leta 2010 se je do konca leta 2021 njihovo število povečalo na sto, pri čemer imajo tako imenovane craft pivovarne približno dva odstotka tržnega deleža.

Po podatkih zadnje tržne raziskave Pivo v Sloveniji 2022, ki jo je opravil londonski Euromonitor International, so blagovne znamke piva, ki jih obvladuje nizozemski Heineken, ki je tudi lastnik Pivovarne Laško Union, lani na slovenskem trgu zavzemale 65,6-odstotni tržni delež. To je bilo 2,5 odstotne točke več kot leta 2020 in 1,6 odstotne točke manj kot v predkoronskem letu 2019. S 3,9 odstotka tržnega deleža so se na drugo mesto uvrstile blagovne znamke ameriško-kanadske multinacionalke Molson Coors Brewing (med drugim izdeluje pivo pod blagovnimi znamkami Staropramen, Bavaria, Foster, Nikšićko, Ožujsko pivo, Jelen).

Težave z embalažo

Po napovedih Euromonitorja bodo pri razvoju pivovarstva v Sloveniji imele čedalje pomembnejšo vlogo majhne pivovarne. »Craft pivo bo postajalo vse bolj priljubljeno. Razlog je v tem, da Slovenija postaja gastronomska destinacija, craft piva in gastronomija pa gredo pogosto z roko v roki. Potrošniki dajejo vedno več prednost hrani in pijači, pripravljeni iz lokalnih sestavin,« so pojasnili v Euromonitorju. Pestrost piv in njihova odlična kakovost uvrščata Slovenijo med zelo razvite pivovarske države, je dejala Lesjakova. »Pivo postaja pomemben produkt v slovenski turistični in gastronomski ponudbi in ima zelo dober potencial za razvoj v smeri kreativnosti in inovacij.« Ob tem je poudarila, da poseben pomen in prepoznavnost slovenskemu pivu daje tudi slovenski hmelj, saj Slovenija sodi med nekaj njegovih najpomembnejših svetovnih proizvajalk.

Tako kot veliko večino drugih panog sta tudi pivovarstvo močno prizadeli epidemija covida-19 in rusko-ukrajinska kriza, ki je povzročila močno povišanje cen surovin in energentov ter motnje v oskrbi z embalažo. Po pojasnilih Lesjakove se je nekaterim malim pivovarjem prodaja v letu 2020 znižala tudi za polovico. »Izrazito so se spremenila razmerja pri prodaji piva. Potem ko se je prek gostinskih obratov leta 2019 prodalo 40 odstotkov piva, je ta delež predlani padel na 30 odstotkov, lani pa se je povečal na 35 odstotkov,« je dejala Lesjakova.

Splet ni ustrezen prodajni kanal

Kot je pojasnil Andrej Sluga, direktor in eden od 16 lastnikov novogoriške pivovarne Reservoir Dogs, ki od nedavnega predseduje tudi Združenju slovenskih pivovarn, je bila zaradi covida zelo prizadeta dobaviteljska veriga Horeca, prek katere majhni pivovarji prodajo približno 90 odstotkov piva. »Prodaja je trenutno zadovoljiva, pesti pa nas pomanjkanje nekaterih surovin in embalaže, ki se je pričela dražiti že lani,« je dejal Sluga. Medtem ko so januarja in februarja zvarili okoli 150 hektolitrov piva na mesec, ga v Reservoir Dogs zdaj zvarijo približno 300 hektolitrov.

Niko Bregantič, direktor in eden od štirih lastnikov podjetja Tovarna Pivovarna, ki izdeluje pivo tektonik, je povedal, da se je prodaja letos v primerjavi s preteklim letom, ko so prodali 2700 hektolitrov piva, povečala za približno petino, pri čemer v zadnjem obdobju zaznavajo, da narašča tudi v manjših krajih. Na padec lanskoletne prodaje je vplivala tudi odsotnost raznih festivalov in dogodkov, je dodal Bregantič. Tudi direktor in lastnik kamniške pivovarne Maister Janez Skok je dejal, da se jim je v času covida prodaja znižala. »Nekaj piva nam je sicer uspelo prodati prek spleta. Toda splet za pivo ni ravno ustrezen prodajni kanal, poleg tega so craft piva dražja. Prek trgovin sicer prodamo le okoli 15 odstotkov zvarjenega piva. Poleg tega smo opazili, da se je med epidemijo covida prodalo več cenejših alkoholnih pijač,« je dejal Skok in dodal, da v zadnjih nekaj mesecih zvarijo okoli 350 hektolitrov piva na mesec.

V Pivovarni Laško Union so pojasnili, da lager pivo ostaja temelj ponudbe, nove priložnosti pa iščejo skozi premiumizacijo portfelja, uvajanje inovacij in širitev ponudbe v kategoriji brezalkoholnih piv in piv z nižjo vsebnostjo alkohola. V preteklem letu so dosegli rekordno količinsko prodajo v višini 2,7 milijona hektolitrov, kar je bilo 14,8 odstotka več kot leta 2020. Prihodki od prodaje so se povečali za 13,7 odstotka in so znašali 165,5 milijona evrov. Medtem ko je bila rast prihodkov na domačem trgu 8,9-odstotna, so se na tujih trgih povečali skoraj za četrtino. Dobiček iz poslovanja se je v obravnavanem obdobju povečal za 9,2 odstotka, na 24,4 milijona evrov, čisti dobiček pa za 13,8 odstotka, na 18,9 milijona evrov.

Rast prodaje
brezalkoholnega piva

V zadnjem času narašča zanimanje za brezalkoholno pivo, vendar ta vrsta v Sloveniji predstavlja relativno nizek delež skupne prodaje piva in se giblje okoli štirih odstotkov. Svetovni trendi kažejo na porast porabe takšnega piva, je pojasnila Lesjakova in dodala, da največ brezalkoholnega piva, 13 odstotkov vsega piva, prodajo v Španiji. Slovenski pivovarji sicer pripravljajo turistični produkt, slovensko pot piva. Ta bo zaživela prihodnje leto, ključni cilj pa je, da turisti obiščejo nekaj pivovarn, je povedal Sluga.

Po podatkih Finančne uprave RS se je lani na slovenskem trgu prodalo 1,527 milijona hektolitrov piva, kar je bilo dobrih 38.000 hektolitrov manj kot leta 2020. Za pivo je bilo lani pobranih 85,33 milijona evrov trošarin oziroma 2,6 milijona evrov več kot leto pred tem. Letna poraba piva na prebivalca znaša 77 litrov.

Priporočamo