Glavno sporočilo v nedeljo končanega pariškega avtomobilskega salona, ki velja za največji tovrstni sejem na svetu, je, da bodo kitajski proizvajalci električnih avtomobilov v naslednjih letih najbrž osvojili evropski trg. Prevlado imajo že zdaj na domačem trgu, kjer je vsak peti prodani nov avtomobil električen, kar je podobno kot v Evropi. Od lanskih novih 6,6 milijona električnih ali hibridnih avtomobilov na svetu jih je bilo 3,5 milijona prodanih na Kitajskem, ki je tako največji trg električnih avtomobilov na svetu. V Evropi jih je bilo lani prodanih 2,3 milijona, od tega polovica hibridnih, kar je za 70 odstotkov več kot leta 2020. Vsako leto se bo ta prodaja v Evropi samo še povečevala, predvsem zato, ker leta 2035 v EU ne bo več možno kupiti novega avtomobila z bencinskim ali dizelskim motorjem.
Slabi obeti za Volkswagen
Zaenkrat je sicer od vseh električnih avtomobilov na evropskih cestah morda samo odstotek kitajskih. Največ električnih avtomobilov v Evropi še vedno proda Volkswagen, ki pa ni tako uspešen na Kitajskem in v ZDA. Naročila nemškega giganta letos stagnirajo, kitajski proizvajalci pa se lahko pohvalijo s pravo eksplozijo naročil iz Evrope. Kar je Kitajska zamudila pri avtomobilih na bencin in dizel, hoče zdaj nadomestiti
z električnimi avtomobili. Kako resno stremi k temu, je kitajski voditelj Xi Jinping pokazal z izjemno visokimi in darežljivimi investicijami
države v kitajske proizvajalce električnih avtomobilov.
Kitajci nameravajo pozneje prodreti tudi v ZDA, že zdaj pa se jim prodaja povečuje tudi v jugovzhodni Aziji, ki je bila doslej teren Japoncev. Grožnjo, ki jo danes kitajski električni avtomobili pomenijo za evropske proizvajalce, lahko primerjamo s strahom evropskih pa tudi ameriških proizvajalcev avtomobilov pred japonsko konkurenco v osemdesetih letih. V zadnjih treh desetletjih v Evropi konkurenca Toyote, Nissana in Honde sicer ni onemogočila evropskih proizvajalcev, a težko je verjeti, da se bo podobno zgodilo s kitajsko grožnjo.
BYD dohiteva Teslo
Ravno zdaj prihaja na evropski trg eT7, vozilo šanghajskega proizvajalca Nio. Z eno napolnjeno baterijo lahko prevozi 600 kilometrov in stane 70.000 evrov, s čimer lahko konkurira Teslovemu Modelu S. Januarja bo Nio na stari celini v boj poslal še eL7, ki je nekoliko cenejši in lahko z eno polno baterijo prevozi nekaj manj kilometrov kot eT7. Tu je še majhen Niov eT5, ki naj bi tekmoval s Teslovim Modelom 3, torej naj bi bil cenovno bolj dostopen srednjemu sloju. Pri znamki eS8, ki se je lani že uveljavila na Norveškem, pa je Nio uvedel novost: baterijo je mogoče zamenjati v dveh minutah. To pomeni, da se za to opravilo ne porabi dosti več časa kot pri točenju bencina, a kar 300-krat manj kot pri polnjenju baterije, kar ostaja kot možnost. V naslednjih letih namerava Nio po Evropi zgraditi več kot tisoč postaj za hitro menjavanje baterij. Imata jih že Norveška in Nemčija.
Tesla kmalu ne bo več največji proizvajalec električnih avtomobilov, saj ga počasi dohiteva podjetje BYD (Build Your Dream – Zgradi si svoje sanje), ki deluje v Shenzhenu pri Guangzhouju, torej ob Hongkongu. BYD je še maja prodal 50.000 električnih vozil, septembra pa že 94.000. Sprva je sicer šlo predvsem za uspešnega proizvajalca baterij; še danes jih dobavlja tudi Tesli. Toda BYD je nedavno dosegel veliko zmago v Evropi, saj je münchensko podjetje za izposojo avtomobilov Sixt do leta 2028 naročilo 100.000 njegovih električnih avtomobilov. Več tisoč jih bo prišlo na Bavarsko že konec tega leta. Pomembni kitajski proizvajalci električnih avtomobilov so še SAIC, Geely, Great Wall Motors in start-up podjetje Xpeng. V naslednjih letih bi se torej lahko teh šest kitajskih podjetij borilo za evropski trg, vse bolj pa tudi – ali predvsem – med seboj.
V čem je prednost Kitajcev?
Kakovost kitajskih električnih vozil je primerljiva s kakovostjo zahodnih vozil, toda zaradi cenejše delovne sile so ta vozila cenejša. Poleg tega imajo na Kitajskem na pretek vseh potrebnih surovin in delov, evropski proizvajalci pa imajo težave z dobavami čipov in pomembnih surovin, zaradi česar so morali zmanjšati proizvodnjo. Kitajci obvladujejo vso verigo surovin za baterije. Kobalta, litija in niklja izkopljejo daleč največ na svetu, zato imajo že zdaj veliko prevlado pri izdelovanju baterij. Danes so skoraj vse baterije kitajske, konkurenca so jim samo še južnokorejske, pa še v teh so kitajski elementi.
Še eno prednost kitajskih proizvajalcev pred evropskimi je na pariškem avtomobilskem salonu razkril Carlos Tavares, glavni direktor skupine Peugeot-Citroën-Fiat-Chrysler: »EU je položila rdečo preprogo za kitajske proizvajalce električnih avtomobilov. Evropska komisija jim omogoča enakopraven boj z evropskimi v EU, torej veliko boljše pogoje za poslovni uspeh, kot jih Kitajska omogoča zahodnim proizvajalcem na Kitajskem. Ni recipročnosti glede enakopravnosti konkurence.«
Prednost kitajskih proizvajalcev električnih avtomobilov je tudi v tem, da so s pomočjo državnih sredstev lahko veliko investirali v raziskave in razvoj. Zdaj so pripravljeni veliko vložiti tudi v reklamne akcije. Svoja vozila posojajo za tri mesece po ugodni ceni. A ravno ta velika pomoč države bi utegnila imeti tudi svojo negativno plat, ki bi lahko v naslednjih letih prišla na dan: te pomoči bo kmalu konec, saj se država ne more zadolževati v nedogled.