Junija objavljeni predlog državnega prostorskega načrta (DPN) za nadgradnjo železniške proge na odseku Ljubljana–Kranj/Naklo je vsaj v predlagani obliki ambiciozen infrastrukturni projekt. Poleg drugega tira predlaga vrsto infrastrukturnih novosti. Javna obravnava načrta je sicer podaljšana do konca tega meseca, smo pa ob tej priložnosti pogledali, kakšne so predlagane infrastrukturne novosti na območju Mestne občine Ljubljana. Po celotni trasi in tudi po Ljubljani bo največja novost sicer ta, da bo železnica dvotirna. »Osnovni cilj nadgradnje proge je povečanje prepustnosti in prevozne zmogljivosti proge z dograditvijo drugega tira. Hkrati s tem povečujemo stopnjo varnosti prometa,« je prednosti predlagane zasnove predlog povzel Andrej Rajh, državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo, ko so načrt junija predstavili občanom Medvod. Železnica je zasnovana za hitrosti v razponu med 100 in 160 kilometrov na uro, kar pa ne velja za načrtovani odsek, ki bo šel skozi ljubljansko četrt Šiška, kjer je predvidena nižja hitrost vlakov. Po nekaterih izračunih bo za pot med Kranjem in Ljubljano potrebnih tudi manj kot 15 minut. Rekonstruirana bodo tudi vsa postajališča, saj bo treba zagotoviti dostop do obeh tirov. Rekonstruirano po tudi večje število podvozov in podhodov. Časovnica še ni jasna, bodo pa dela potekala po etapah iz Šiške proti Gorenjski.
Predvideni sta dve novi postajališči, in sicer postaji Šiška in Stanežiče. Slednja bo nadomestila postajo Medno, ki bo ukinjena, saj bo na tistem mestu železnica spremenila traso. Trenutno gredo tiri vzporedno ob Savi in mimo naselja Medno. Po predlaganem načrtu pa bo železnica tam spremenila traso, prek odprtega vkopa bo prečila Celovško cesto in potem skozi novi predor Medno vodila do Medvod. Pokriti vkop Stanežiče, pod katerim bo tekla Celovška cesta, in pa predor bosta verjetno najzahtevnejša infrastrukturna projekta.
Postaji Šiška in Litostroj
Postajo Šiška bodo rekonstruirali, preden železnica preči Drenikovo ulico iz smeri glavne postaje. Gre za točko, kjer se trenutno proti vzhodu navezujejo industrijski tiri delavnic Železniškega muzeja, na zahodni strani pa industrijski tir Pivovarne Union. Ta postaja bo imela kar štiri glavne tire, dva za progo do Kranja in dva v smeri Kamnika. Poleg tega bodo zgradili še otočni peron in bočna perona. Tako kot na vseh postajah bo tudi tam po rekonstrukciji podhod pod vsemi tiri, prek katerih bodo potniki lahko vstopili oziroma zapustili postajo. Poleg stopnic bo na postajo mogoče dostopati tudi z dvigalom, potniki pa bodo na vlak čakali pod nadstreškom. Podobno zasnovo bodo po rekonstrukciji imela tudi druga postajališča – Stegne, Vižmarje, Stanežiče in Litostroj.
Postajališče Litostroj bo imelo tudi večji postajni parter s tlakovanimi površinami in stopnišči ter celo zelenimi otoki. Prav tako je predvidena obsežnejša preureditev cestnih povezav v podvozu in okolici. Pod podvozom v neposredni bližini postaje bo prometno vozlišče v obliki osmice. Cestnoprometna preureditev tega območja bo poleg Litostrojske ceste zahtevala še preureditev dela Goriške ulice, Ceste Ljubljanske brigade, Korotanske ulice ter ureditev nove povezovalne ceste z Ullico Alme Sodnik, posegli pa naj bi tudi na bližnji del Poti spominov in tovarištva. Kot kaže, bo vsaj po predlaganem načrtu postaja Litostroj pomembno vozlišče tudi za cestni promet in predvsem mestni potniški promet, ki bo sodeč po vizualizaciji imel postajo v podvozu.
Boljša povezljivost
»Vsekakor lahko rečemo, da nas veseli očitna ambicioznost predlaganih ureditev, pri podrobnem pregledu rešitev pa nas bo zanimala predvsem povezanost železnice in drugih oblik javnega potniškega prometa,« je državni prostorski načrt komentiral Marko Peterlin, direktor Inštituta za politike prostora (IPOP). Dodal je še, da še niso pripravili pripomb, bodo pa pozorni na to, kako bo prenovljena železnica skladna z drugimi oblikami mobilnosti. Pri pregledu predlaganega DPN smo ugotovili, da je na predlaganih postajališčih v Ljubljani predvideno tudi manjše parkirišče za največ 30 koles oziroma 50 koles na litostrojski postaji, ki ima tudi drugače največji potencial za novo javno prometno vozlišče, ki bi razbremenilo center. Nova postaja Stanežiče bo v neposredni bližini postajališča P+R, ki je največje tovrstno parkirišče v Ljubljani in zdaj zaradi slabe povezljivosti v večji meri sameva. Za učinkovito navezavo na javni potniški promet po zgraditvi postajališča pa bo potreben dogovor z občino, da bi ob plačilu parkirnine uporabnik prejel tudi vozovnico za vlak in ne samo za mestni avtobus.