Leta 2024 bo minilo natanko 130 let, odkar so zgradili železniško progo med Grosupljem in Novim mestom. Večjih posodobitev v tem času dolenjska proga ni doživela. Zdaj pa vendarle kaže, da jo čaka celovita prenova, pa četudi bo do takrat še za kakšno desetletje starejša. Ministrstvi za okolje in prostor ter za infrastrukturo sta pripravili pobudo za pripravo državnega prostorskega načrta (DPN) za celovito prenovo 45,5-kilometrskega odseka železniške proge med Birčno vasjo pri Novem mestu in Ivančno Gorico. Razgrnjena bo približno mesec dni, v tem času naj bi pridobili smernice nosilcev urejanja prostora in predloge javnosti, sledita analiza smernic in nato sklep vlade o pripravi DPN, pojasnjuje Mira Vizovišek Motaln, vodja priprave DPN na Direkciji RS za infrastrukturo. »Realno lahko pričakujemo, da bomo proces umeščanja v prostor končali okoli leta 2028,« je dejala.

Ne gre zgolj za prenovo proge

Ključni poudarki nadgradnje odseka Novo mesto–Ivančna Gorica na razdalji med državno mejo pri Metliki in Ljubljano so vzpostavitev dvotirnosti in elektrifikacija proge, bolj optimalen potek na posameznih odsekih, preureditev postaj, postajališč in prehodov čez progo ter nadgradnja signalnovarnostnih narav. Naložba je ocenjena na okoli 650 milijonov evrov. »Ne gre zgolj za menjavo tirov in elektrifikacijo, ampak za dolgoročno celovito ureditev prostora. Predvidena je tako za ureditev same proge, pri čemer se bo dvotirnost načrtovala fazno glede na potrebe in zagotovitev taktnega voznega reda, kot tudi celovita ureditev postaj, postajališč in ureditev križanj s prometnicami.« Po besedah Vizovišek-Motalnove bodo nekatera dela, denimo na postajah in postajališčih, lahko potekala vzporedno s pripravo DPN.

Ukinili naj bi tri postajališča in zgradili dve novi, tako bo po prenovi na vsej trasi pet postaj in devet postajališč. Med drugim naj bi ukinili novomeški postajališči Kandija in Center ter zgradili novo centralno postajo v neposredni bližini bolnišnice. Zgradili naj bi tri viadukte, namesto dosedanjih 66 nivojskih prehodov pa jih bo po prenovi le še trinajst, vsi bodo zavarovani. Most in predor v Novem mestu, četudi sta spomeniško zavarovana, naj bi podrli, saj skoznju ni mogoče speljati dvotirne proge. Namesto njiju bodo zgradili dva nova objekta. Predvidena je ureditev novih tovornih postaj, tudi v Novem mestu. Z optimizacijo proge na nekaterih manjših odsekih bo zdaj 45,5-kilometrski odsek krajši za kilometer in pol. Hitrosti vlakov, ki zdaj dosegajo od 40 do 75 kilometrov na uri, bodo po posodobitvi bistveno višje, med 70 in 130 kilometri na uro.

Konkurenca cestnemu prometu

Ob prenovi postajališč bodo uredili tudi parkirišča, kolesarnice in druge spremljevalne površine. Eden od ciljev je namreč tudi, da postaje in postajališča postanejo multimodalne točke, kjer se srečajo različne oblike prometa – avto, vlak, pešec, kolesar. »S prenovo in ustreznimi ureditvami prispevamo h krepitvi Novega mesta kot regionalnega središča. To bo vplivalo tudi na razvoj naselij, morda ne v tolikšni meri kot avtocesta, bo pa zagotovo prinesla pomembno spodbudo v tej smeri,« dodaja Jelka Hudoklin iz podjetja ACER, ki je izdelalo pobudo za DPN.

V prihodnosti naj bi korenito obnovo doživela vsa trasa med državno mejo pri Metliki in Ljubljano. Za odsek med Ljubljano in Ivančno Gorico je vlada že sprejela sklep za pripravo DPN. Glavni cilji nadgradnje so povečanje števila potnikov, večja zmogljivost proge, skrajšanje potovalnega časa, večja okoljska sprejemljivost, nižji stroški vzdrževanja. Po besedah novomeškega župana Gregorja Macedonija je ta trenutek najpomembnejši prvi korak, to je čimprejšnja umestitev proge v prostor. »Cilj je jasen: v Ljubljano želimo priti z vlakom v manj kot eni uri, v približno 50 minutah.Vlak bo torej konkurenčen cestnemu prometu. To bo močno dvignilo kakovost življenja ljudi v regiji,« je prepričan Macedoni. Lokalni vlak za pot od Novega mesta do Ljubljane trenutno potrebuje okoli sto minut. Po prenovi bi tak vlak potreboval 74 minut, regionalni vlak, ki bi ustavljal le na večjih postajah, pa 51 minut.

Priporočamo