Prebivalci slovenske Istre že več let opozarjajo na kopičenje problemov na področju prometne problematike, predvsem po uvedbi vinjet na hitri cesti od nekdanjega mejnega prehoda Škofije proti Dragonji in umeščanju novih prometnic v okolje. Pobude, predloge in zahteve naslavljajo na župane, ministre za infrastrukturo, vlado, Dars, Slovenske železnice, vendar opažajo, da ti ostajajo v predalih in neupoštevani.

Letos so se težave na občinskih in državnih cestah, po katerih med mejnima prehodoma Škofije in Dragonja poteka turistični promet, zaradi gradbenih posegov in vzdrževalnih del, ki med upravljalci cest niso usklajeni, pojavile že aprila. Tudi zaradi vedno večjega obsega transporta in prazničnih zastojev prometa na cestah proti pristanišču je nastal prometni kolaps, o čemer smo poročali tudi v Dnevniku.

»Vsi s strahom pričakujemo poletne mesece,« so zapisali v združenju civilnih iniciativ (CI), v katero so se povezale CI Škofije po meri ljudi, CI Šalara, Škocjan, Triban in Bošamarin, Civilno gibanje Skupaj, CI OPN Koper po meri ljudi in CI Bertoki Prade. Po prometnem kolapsu ob prvomajskih praznikih je sicer župan Mestne občine Koper Aleš Bržan pisal predsedniku vlade Robertu Golobu in mu predlagal več rešitev. Med njimi uporabo hitre ceste od Škofij do predora Markovec brez vinjete do konca turistične sezone, zagotovitev večjega števila policistov na območju Mestne občine Koper, usklajevanje z investitorji za pospešitev projektov v izgradnji, pospešitev projekta izgradnje širitve Šmarske ceste, pospešitev priprave državnega prostorskega načrta za tranzitno cesto proti Hrvaški in čimprejšnjo zgraditev obeh vpadnic v Luko Koper.

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek in minister za notranje zadeve Boštjan Poklukar sta nato napovedala ustanovitev delovne skupine, ki se bo lotila priprave kratkoročnih in kasneje srednjeročnih ukrepov za omilitev težav v prometu. Predstavniki civilne družbe pa predlagajo, da v delovni skupini sodeluje tudi nekdo, ki bo zastopal prebivalce slovenske Istre. »Prometne zagate namreč niso samo transportne ali tranzitne, temveč so mnogoplastne, zaradi njih pa najbolj trpijo ljudje,« pravijo. Ob tem si želijo, da se v času, ko se sprejemajo pomembne strateške, načrtovalske in izvedbene odločitve, upoštevata celovitost in specifičnost istrskega prostora kot skupnega dobra prebivalcev Slovenije.

Rešitve civilnih iniciativ

V svojem pozivu je združenje civilnih iniciativ nanizalo nekaj rešitev, med drugim dokončno odpravo vinjete na hitri cesti med mejnim prehodom Škofije in Koprom, prednostni pristop k izvedbi serminske vpadnice v Luko Koper in načrtovanje ustreznejšega potniškega prometa na relacijah Koper–Ljubljana–Avstrija in Koper–Trst–Italija. Prav tako naj se po njihovem predlogu načrtovanje bodočega poteka tranzitnega prometa med Trstom in hrvaško Istro ureja v sodelovanju z Italijo in Hrvaško, tudi z iskanjem novih transportnih povezav izven ožjega urbanega območja slovenskih istrskih mest. Občina naj izdela analizo celotnega sedanjega in načrtovanega prometnega omrežja ter obremenitev. V postopku priprave državnega prostorskega načrta za hitro cesto na odseku Koper–Dragonja pa naj se ponovno prouči možnost enostavnejše in prostorsko manj invazivne ureditve obvozne hitre ceste med Bertoki in Šalaro ter istočasno izvede celotna že predvidena rekonstrukcija Šmarske ceste. 

Priporočamo