Slavni slovenski policijski čoln P-111 – po upokojitvi novembra 2021 je njegov prevoz v Park vojaške zgodovine Pivka spremljala praktično vsa država – je zanimanje javnosti požel tudi ob zaključku prve faze obnove. Restavrirani čoln, s prenovljeno palubo in notranjostjo, so za javnost odprli včeraj, na zadnji dan ZgodoVikenda, tradicionalne prireditve v muzejskem parku, ki je obiskovalcem minuli konec tedna ponudila obilico programa. Pri čemer se je na včerajšnje sivo septembrsko dopoldne precej ljudi zbralo prav okoli policijskega čolna P-111 in po njegovem uradnem odprtju v vrsti čakalo, da so se lahko povzpeli na palubo in si ogledali notranjost tega muzejskega eksponata. Kar bo v Parku vojaške zgodovine tudi v prihodnje mogoče ob predhodni rezervaciji ogleda.
Kot je pod skoraj dvajsetmetrskim policijskim čolnom, ob katerem je bila na ogled razstava legendarnih vozil Društva slovenskih miličnikov, na festivalski dan povedal direktor Parka vojaške zgodovine Janko Boštjančič, je bila prva faza obnove »stoenajstke« obsežen zalogaj. Najprej so morali odpraviti administrativne ovire, zatem je v zadnjem letu stekla intenzivna prenova. »Obnovljena paluba in notranjost sta pripravljena do te mere, da lahko obiskovalce spustimo na čoln. Pri čemer je cilj obnoviti celoten čoln, da se bo lahko tu dostojno predstavil, saj gre za pomembno dediščino slovenske policije,« je o najstarejšem in največjem policijskem čolnu P-111 povedal Boštjančič in pri tem še pojasnil, da je večji del stroškov prve faze obnove plovila nosilo ministrstvo za notranje zadeve.
Partuljno, reševalno in protokolarno vozilo
Pri tem je direktor Parka vojaške zgodovine opozoril še na vse vloge, ki jih je policijsko plovilo v svoji 26-letni zgodovini delovanja imelo. »Je prvo policijsko plovilo, ki na neki način izraža tudi naš odnos do zaščite meje, do zaščite morja. Poleg tega je to veliko plovilo v neurjih rešilo veliko življenj, saj je lahko izplulo v pogojih, ko kakšno drugo ne bi moglo. V 90. letih prejšnjega stoletja pa je bilo tudi pomembno protokolarno vozilo, saj je veliko tujih državnikov in visokih delegacij zapeljalo po slovenskem morju. Zato smo veseli, da smo v Parku vojaške zgodovine pred tremi leti zbrali pogum in pristopili k projektu rešitve tega čolna, saj je bil njegov prevoz iz Luke Koper do Parka vojaške zgodovine resnično na meji možnega.« Ob tem je Boštjančič spomnil na izjemno zahtevno logistično operacijo s konca novembra 2021, imenovano Argo II (ime je dobila po mitološkem transportu ladje Argonavtov), ko je ta »prevoz desetletja« napeto spremljala tudi najširša slovenska javnost.
In čeprav se je zdelo, kot je še dejal sogovornik, da je odpisani policijski čoln P-111 predvsem zaradi njegove višine »po ovinkasti cesti ob množici križišč, podvozov, nadvozov, elektrovodov in vseh drugih kabelskih napeljav nemogoče pripeljati iz Luke Koper v Park vojaške zgodovine Pivka, nam je na koncu uspelo, da smo ga nepoškodovanega varno pripeljali na cilj«. Z umestitvijo v stalno zbirko so ga rešili pred razrezom in tako se je največji predmet slovenske policijske dediščine v muzejski postavitvi pridružil še drugim »XXL eksponatom«, med katerimi so tudi nemška vojaška lokomotiva iz druge svetovne vojne, podmornica P-913 zeta in helikopter mi-8.
Del zgodovine so bile tudi okvare
Življenje policijskega čolna P-111, ki je bil izdelan v Italiji, pa so zaznamovale tudi številne okvare. Kar je spremljalo že njegov prevzem, saj je že prvo plovbo proti Sloveniji prekinila okvara. A kot so zapisali ob muzejskem eksponatu, je P-111 kljub začetnim težavam v zadnjem obdobju delovanja veljal za zanesljivo in dobro plovilo. »V 26-letni zgodovini tega čolna je bilo veliko reševanj ljudi z okvarjenih plovil in ob nevihtah,« pa je na palubi muzejskega policijskega čolna o njegovi vlogi povedal Boštjan Sever iz PU Koper. Ob tem je še dodal, da je bil P-111 v medijih pogosto omenjen v povezavi z okvarami, redkeje pa se je govorilo o tem, koliko reševanj je opravil.
Sicer pa je v največjem policijskem razstavnem eksponatu prostora za štiri člane posadke. Poleg komandnega in strojnega prostora ima tudi salon, ladijsko kuhinjo ter dve kabini s skupno štirimi posteljami, prostor za shranjevanje potapljaške in druge opreme ter dva prostora z urejenimi sanitarijami.