Ljubljanski mestni svet je na minuli seji dal zeleno luč spremembam zazidalnega načrta za območje ljubljanskega potniškega centra, tako da bo nova avtobusna postaja imela dva terminala – glavnega severnega ob Vilharjevi cesti in južnega ob Masarykovi cesti. Vodja odseka za prostorske izvedbene akte in prenove na ljubljanski občini Barbara Jovan je pojasnila, da je bila umestitev južnega terminala z dvanajstimi peroni nujna zato, ker se je med projektiranjem avtobusne postaje ob Vilharjevi cesti pokazalo, da ne bo imela dovolj peronov.

Slovenske železnice bodo projektiranje južnega terminala zaupale biroju Bevk Perović arhitekti, ki je leta 2021 zmagal na natečaju železnic za avtobusno postajo ob Vilharjevi cesti. Ravno zato, ker omenjeni biro projektira novo avtobusno postajo oziroma zdaj tako imenovani severni terminal ob Vilharjevi cesti, so Slovenske železnice tudi projektiranje južnega terminala zaupale omenjenim arhitektom po postopku s pogajanji brez predhodne javne objave naročila. Za projektiranje južnega terminala bodo železnice odštele 1,6 milijona evrov z davkom na dodano vrednost.

Južni terminal je načrtovan na mestu sedanje upravne stavbe Slovenskih železnic, vzhodno od glavne železniške postaje. V pritličju novega objekta bodo avtobusni peroni za mednarodni avtobusni promet, avtobuse Ljubljanskega potniškega prometa in potrebe nadomestnih prevozov Slovenskih železnic. V višjih nadstropjih južnega terminala pa bodo poslovni prostori in pisarne.

Mestni svet je s potrditvijo lokacijske preveritve za območje potniškega centra dovolil tudi spremembe pri urejanju nove avtobusne postaje ob Vilharjevi cesti, kjer bo večina avtobusnih peronov. Po novem bodo v nadstropjih nad avtobusnimi peroni čakalnica, trgovski, poslovni in gostinski prostori, nič več pa v teh nadzemnih etažah niso načrtovani parkirni prostori, je povedala Jovanova. Spremembe bodo tudi pri načrtovanju strehe. Ta je bila po besedah Jovanove sprva mišljena kot zelena nepohodna streha, po novih načrtih pa bo urejena kot pohodna zelena terasa z bifeji.

Pešci in kolesarji si lahko obetajo tudi drugačen izhod iz Vilharjevega podhoda, in sicer bo na novo zgrajeno manjše pokrito stopnišče s klančino za kolesarje. Odkriti del med starim in novim delom podhoda bo zaprt, na tej novi strehi pa bo urejen manjši trg z zelenimi površinami.

Ministrstva še niso obvestili
o spremembah

Mestna občina Ljubljana, ki bo morala poskrbeti za rekonstrukcijo javne gospodarske infrastrukture in cest okoli bodočega potniškega centra, je 10. oktobra na magistratu javno predstavila, kako namerava urediti obodne ceste in kako bo vodila promet, da bo potekal tekoče. Omenjena predstavitev pa se je v nekaterih delih bistveno razlikovala od načrtov v dokumentaciji, ki jo je občina sredi letošnjega julija oddala ministrstvu za okolje, prostor in energijo, da odloči, ali mora za načrtovane posege občina izvesti presojo vplivov na okolje in pridobiti okoljevarstveno soglasje (predhodni postopek).

Iz javne predstavitve je bilo denimo razvidno, da bo Vilharjeva cesta od križišča z Železno do križišča s Topniško cesto tripasovnica z rumenim pasom v smeri proti nakupovalnemu središču BTC. V dokumentaciji za predhodni postopek pa je Vilharjeva na tem odseku načrtovana kot štiripasovnica brez rumenih pasov. Razlika med predstavitvijo in dokumentacijo za predhodni postopek je tudi na odseku Vilharjeve med Dunajsko cesto in bodočim izvozom z avtobusne postaje, saj je omenjeni odsek v dokumentaciji načrtovan kot štiripasovnica brez rumenih pasov, na predstavitvi v mestni hiši pa so pokazali, da bo šlo za štiripasovnico z rumenim pasom v smeri proti BTC. Spremenjen je bil na primer še potek izvoznega pasu iz podvoza na Šmartinki, ki se bo prek parka navezal na Šmartinsko cesto in Kolinsko ulico.

Občina ministrstvu, ki vodi predhodni postopek, še ni sporočila predvidenih sprememb, saj so nam na oddelku za gospodarske dejavnosti in promet potrdili, da vloge še niso dopolnili oziroma spremenili. »Pričakujemo poziv na izjasnitev o dejstvih, ki so bila ugotovljena v fazi postopka javne objave gradiva. Takrat bomo posredovali novo dokumentacijo skladno z vsebino poziva ministrstva, kot predvideva ustaljen postopek, bo pa vključevala zadnje stanje načrtovanih cest,« so zagotovili na oddelku za gospodarske dejavnosti in promet.

Bežigrajčani v skrbeh zaradi načrtovane širitve cest

Predstavljena prometna ureditev okoli potniškega centra pa je razburila četrtno skupnost Bežigrad oziroma stanovalce Zupančičeve jame. Iz sklepa sveta četrtne skupnosti je razvidno, da stanovalce skrbi, da bosta preusmeritev prometnih tokov na novo avtobusno postajo in predvideni posek dreves močno vplivala na kakovost življenja na območju Zupančičeve jame. »Povečana bo toplotna obremenitev v poletnem času, prav tako obremenitev s smogom in hrupom, zaradi samega prometa pa se bo še dodatno poslabšala kakovost bivanja na območju,« navaja četrtna skupnost. Ob tem so opozorili, da sta se že zdaj, v času gradenj na Vilharjevi cesti, »hrup in gneča avtomobilov, ki uporabljajo Zupančičevo jamo kot obvoz zaradi neprevozne Vilharjeve ceste, izjemno povečala (poleg hrupa gradbenih strojev je tu še avtomobilski hrup), saj je zvočna onesnaženost med 6. uro zjutraj in 10. uro zvečer izjemna«.

Zato so med drugim občino zaprosili za podatke o tem, koliko in katera drevesa bodo padla zaradi načrtovanih posegov, kakšne bodo omejitve hitrosti na posameznih cestah, kakšni bodo ukrepi za večjo varnost otrok, pešcev in kolesarjev ter za koliko se bo povečal promet v naslednjih petih oziroma desetih let. »Svet četrtne skupnosti Bežigrad pričakuje zagotovilo, da se zaradi širitve prometnic ne bo posegalo v zelene površine na območju Severnega parka, Parka Navje, Parka literatov in drugih parkov oziroma zelenih površin med Linhartovo, Robbovo oziroma Valjhunovo, Vilharjevo in Topniško,« so še sklenili četrtni svetniki.

Pripravljajo strokovno oceno vplivov na okolje

Na občini smo preverili, ali pričakujejo povečanje hrupa na območju železniške postaje zaradi večjega števila avtobusov in tudi potencialnega povečanja prometa tovornih vlakov po zaključku gradnje drugega tira. Na občinskem oddelku za urejanje prostora so odgovorili, da »je v pripravi strokovna ocena vplivov na okolje s posebnim poudarkom na hrupu in zraku. O nadaljnjih ukrepih se bomo odločali na podlagi ugotovitev ocene.«

Priporočamo