Na Vrhniki se je v začetku meseca začela javna obravnava izhodišč o načrtovanem občinskem odloku o urejenosti naselij in krajine za področje oglaševanja in označevanja mestnega središča (OUNK). »Zaznali smo večji obseg oglasnih objektov, kot so panoji, plakati, table in drugi napisi na fasadah in strehah objektov, ki negativno vplivajo na podobo mesta,« so odločitev utemeljili na občini. »Z namenom ureditve omenjene problematike smo na podlagi prostorske zakonodaje pristopili k pripravi odloka,« so še dodali in pojasnili, da je odlok del strateškega cilja, preko katerega stremijo k trajnostni prostorski ureditvi s poudarkom na ohranjanju lokalne identitete in kulturne dediščine. Prvi korak na poti do novega odloka je javna obravnava, v kateri so občani vabljeni k oddaji pisnih predlogov, kar lahko storijo do osmega januarja. S tem namenom je bil pred tedni objavljen daljši elaborat o oglaševanju in označevanju v mestu, jutri ob 17. uri pa bo v vrhniškem Cankarjevem domu potekala javna razprava ob predstavitvi gradiva.

Javni interes nad zasebnim

»Ne gre za prepoved oglaševanja, ampak za ureditev na način, da ima vsak zainteresirani poslovni subjekt enake možnosti obveščanja in da ne prihaja do neproduktivnega tekmovanja med različnimi obvestili oziroma reklamami,« sta sporočila arhitekta Uroš Jereb in Maj Juvanec, avtorja elaborata iz vrhniškega arhitekturnega biroja Delavnica. Dodala sta, da je cilj elaborata, da se vizualno komuniciranje v mestu premakne od oglaševanja izdelkov k oglaševanju storitev. Kot primer sta navedla, da si želita, da bi bilo v mestu več oglasov, ki bi obveščali »tukaj je pekarna« namesto oglasov, ki oglašujejo posamezne izdelke, na primer »rogljiček samo 99 centov«. Poudarila sta, da mora imeti v odprtem prostoru javni interes prednost pred zasebnim. »Prav tako je pomembno, da spodbujamo dobre primere na primer kvalitetnih izložb, fasad, tudi na Vrhniki.« Elaborat je dolg skoraj 100 strani in vsebuje analizo obstoječega stanja, izpostavljene primere ter zgodovinsko analizo, na koncu pa so tudi praktični predlogi za ureditev mestnega središča, kjer načrtujejo točno določene kriterije in pogoje oglaševanja. »Prostorsko-izvedbeni pogoji se določijo za objekte in premične elemente za obveščanje in oglaševanje, kot so označevalne in obveščevalne table, table in izveski na fasadah, A table, izložbe, vključno z obveščanjem in oglaševanjem na tendah in senčnikih. Poleg tega se z odlokom določijo tudi obveznosti priglasitve posega v prostor in prekrškovne določbe.« Odlok sicer izhaja iz možnosti, ki jih odpira zakon o urejanju prostora, ki je občinam dal dodatne pristojnosti pri urejanju vizualne podobe ulic.

Dober, a preozek

»V opoziciji, vsaj v Levici, pozdravljamo dejavnost občine na tem področju, vendar nam je žal, da se odlok pripravlja samo za določen del naselja Vrhnika, se pravi za starejši del naselja,« je sporočil Marko Močnik, koordinator Levice Vrhnika, in dodal, da je z napisi in oglaševalskimi površinami močno obremenjena celotna občina. Načrtovani odlok bi sicer uredil oglaševanje na Ljubljanski in Tržaški ter Stari cesti. Boji se, da bo z odlokom prišlo do selitve večje koncentracije oglasov v tiste dele občine, ki so izvzeti iz odloka. Prav tako je po njegovem mnenju oglaševanje problematično pred volitvami, ko si vodilne stranke zagotovijo najboljša mesta za oglaševanje. Želi si, da bi odlok dodatno opredelil tudi pogoje političnega oglaševanja. »Naš predlog je, da se področje uredi in enotni kriteriji postavijo za celotno občino, saj lahko omejevanje na samo enem območju privede po dodatne obremenitve drugih območij. Enotni kriteriji za vso občino bi pomenili tudi večjo enakopravnost občanov in zmanjšali negativne vplive oglaševanja v javnem prostoru,« je zaključil Močnik. 

Priporočamo