Novo mesto. Želje po obvoznicah imajo v mnogih dolenjskih občinah v novomeški soseščini že večdesetletno brado, zaradi hitro naraščajočega prometa pa so tudi vse bolj žive. V Dolenjskih Toplicah, Straži in Žužemberku poleg svojih obvoznic težko čakajo tudi novomeško zahodno obvoznico, na katero bi se njihove obvoznice tudi navezale in prek nje naprej na avtocesto.

Kot kaže, so najbližje obvoznici v Dolenjskih Toplicah, kjer so prvo fazo končali konec leta 2019, dokončanja druge in tretje faze pa se nadejajo v prihodnjih nekaj letih. »O potrebi po obvozni cesti, ki bi razbremenila močno obremenjeno historično jedro Dolenjskih Toplic, smo govorili že, še preden smo leta 1998 postali občina,« se spominja župan Franci Vovk. Leta 2009 so v občinskem prostorskem načrtu vendarle začrtali koridor obvoznice. Njeno prvo fazo, to je 170 metrov dolg odsek na Pionirski cesti do križišča Roške ceste in ulice Škrile, so z zgraditvijo nove ceste in semaforiziranega križišča končali konec leta 2019. Z drugo in tretjo etapo, ki sta trenutno v fazi projektiranja na direkciji za infrastrukturo, bo obvozna cesta jedro kraja obvozila po zahodni strani mimo osnovne šole in se na regionalno cesto priključila na južnem delu pri pokopališču.

Topliški most bo zaprt za promet

Po Vovkovem mnenju bi lahko o končanju obvoznice govorili morda v letih od 2024 do 2026. »Obvoznica je prvi pogoj, da sploh lahko začnemo urejati središče Dolenjskih Toplic, nujno moramo prenoviti vso infrastrukturo, kanalizacijski in vodovodni sistem,« je dejal. O vrednosti gradnje obvoznice je, kot pravi, še prenagljeno govoriti, prav gotovo pa bo presegla pet milijonov evrov. Vovk ob tem dodaja, da bo most, ki je ozko grlo v središču kraja, po zgraditvi obvoznice zaprt za promet. Moral bi že biti obnovljen, a se je zapletlo pri lastništvu.

Tudi v Žužemberku obvoznico načrtujejo že več kot petnajst let, dvakrat toliko je stara ideja. Skozi središče kraja, kjer se cesta med hišami tako zoži, da se komajda srečata dve osebni vozili, pelje več kot 4000 vozil na dan, v poletnih mesecih, ko to pot proti jugu države radi uberejo prebivalci osrednje Slovenije, pa dvakrat toliko. Kot so nam pojasnili na direkciji za infrastrukturo, na njihovem ministrstvu pripravljajo predlog vladnega gradiva za severni koridor, ki predstavlja deviacijo regionalne ceste Ivančna Gorica–Žužemberk–Soteska–Črnomelj z navezavo na cesto Žužemberk–Pluska, s čimer bi prostorsko načrtovanje žužemberške obvoznice prevzela država.

V Straži še daleč od projekta

Kot kaže, pa so še najbolj oddaljeni od obvoznice v Straži, čeprav so njeno gradnjo z navezavo na Dolenjske Toplice, Žužemberk in novomeško zahodno obvoznico že pred leti predvideli v strategiji razvoja občine do leta 2030. »Naša obvoznica, dolga približno pet kilometrov, bi šla mimo Jurke vasi, Vavte vasi, Rumanje vasi in je že vrisana v strateškem delu občinskega prostorskega načrta. Res pa je, da se za zdaj o izvedbi oziroma projektiranju še nismo pogovarjali,« priznava župan Straže Dušan Krštinc. Kot pravi, se strateški del občinskega prostorskega načrta že nekaj časa ni spreminjal. »Morali ga bomo popraviti, tudi glede na zahodno novomeško obvoznico. Menimo, da ko bo ta zgrajena, bo razbremenila tudi promet v občini Straža.« Po njegovem mnenju bi lahko obvoznico morda pričakovali čez deset let. »Naslednji korak bo na strani občine Straža, najverjetneje v obliki neke idejne zasnove, na podlagi katere bi to obvoznico lahko uvrstili v nacionalni razvojni program, projektiranje pa je na strani države.«

Ob tem v omenjenih občinah računajo tudi na čimprejšnjo zgraditev novomeške zahodne obvoznice, za katero je bila leta 2012, tako kot za vzhodno oziroma za del 3. razvojne osi mimo Novega mesta, sprejeta uredba o državnem prostorskem načrtu. Kot so nam pojasnili na direkciji za infrastrukturo, je bil leta 2017 podpisan protokol, s katerim je zahodna obvoznica Novega mesta razdeljena na tri faze. Prva zajema osrednji del od Brezja do Regrških Košenic, druga od priključka Novo mesto zahod do Brezja ter tretja od priključka Regrške Košenice do razcepa Poganci. Zahodna obvoznica je predvidena kot dvopasovnica s štirimi zunajnivojskimi križišči (Brezje, Podbreznik, Brod, Regrške Košenice). Skupna vrednost je ocenjena na okoli 205 milijonov evrov. Trenutno poteka ponovitev javnega naročila za izvedbo mostu čez Krko pri Srebrničah, ki je del prve faze obvoznice, po izboru natečajne rešitve pa se bo nadaljevalo aktivnosti projektiranja za prvo fazo oziroma osrednji del dvopasovne ceste z možnostjo kasnejše razširitve v štiripasovno, še pojasnjujejo na direkciji.

Priporočamo