Kemijski inštitut že več let poleti organizira raziskovalno šolo, s katero želi pri mladih spodbuditi zanimanje za znanstvenoraziskovalno delo in jih navdušiti za študij naravoslovnih ved. »Poletna šola je priložnost, da dijaki pridejo v stik z vrhunskimi raziskovalci in spoznajo vrhunsko raziskovalno opremo. Hkrati se želimo seznaniti in povezati z izstopajočimi učenci, ki kažejo potencial, ter jim omogočiti, da se seznanijo z možnostmi sodelovanja z nami, kar so dijaška tekmovanja, diplomske, magistrske naloge, doktorski študij,« pravi organizatorka poletne šole Nataša Jager Radin. In kot pravijo udeleženci, s katerimi smo govorili, je vzdušje na poletni raziskovalni šoli delovno in sproščeno, vsebine pa zelo zanimive. Ob spoznavanju raziskovalnega dela od blizu, pa mladi pridobijo veliko novih informacij.
»Mentorji z različnih odsekov za dijake pripravijo teme, ki so bolj oprijemljive in razumljive,« pojasnjuje Nataša Jager Radin. Letos je to spoznavanje raznolikega sveta DNK molekul, določanje regenerativnih sposobnosti kostanjevega medu, pridobivanje rekombinantnih proteinov ali kako prepričati, da bakterije izdelujejo proteine po naših željah, atmosferska kemija in drugo. Ob predstavljanju raziskovalnega dela, pa mentorji mlade seznanijo tudi s tem, kako to vpliva na razvoj družbe. Del programa poletne šole so tudi obiski sorodnih institucij, med njimi Biotehniške fakultete in Fakultete za farmacijo, poleg tega pa bodo mladi med drugim deležni tudi predavanja o biorazgradljivi embalaži.
Raziskovalna praksa
mlade navdušila
Praktično delo v raziskovalnih laboratorijih, kjer dijaki na različnih odsekih spoznavajo sodobno raziskovalno infrastrukturo Kemijskega inštituta, med njimi tudi dva vrhunska mikroskopa, pa je tisto, kar udeležence na poletni šoli še posebej navdušuje. »Najboljši del je, da delamo v laboratoriju, kjer lahko spoznavamo raziskovalne pristope in nove tehnologije,« pravi Peter Pirnat, ki je zaključil drugi letnik na gimnaziji Poljane in ga zanima predvsem biokemija ter je tako prišel na poletno šolo preizkusiti, če je to zanj, saj razmišlja o študiju s tega področja. Vključen pa je v skupino na odseku za sintezno biologijo in imunologijo.
Zala Cikajlo, ki bo septembra na gimnaziji Vič začela obiskovati četrti letnik, sodeluje v raziskovalni nalogi na odseku za katalizo in reakcijsko inženirstvo, kjer se skupina dijakov ukvarja s pripravo naravnega barvila, v njihovem primeru iz kurkume. »Zelo mi je všeč, ker gremo v podrobnosti tega, kar tu delajo in je zelo dobro, ker lahko vidiš stvari od blizu in jih tudi preizkusiš,« pravi dijakinja, ki bo zagotovo študirala naravoslovje, vendar še ne ve ali bo to laboratorijska biomedicina, farmacija, morda kakšna smer matematike ali fizika.
Najmlajša med sogovorniki Kim Dominko Slak, ki bo v novem šolskem letu začela obiskovati drugi letnik na gimnaziji Vič, pravi, da jo zanima veliko stvari in zato, da si razširi obzorje, je obiskala že precej podobnih delavnic, predvsem na Zavodu Kersnikova in Znanstivalu. Tokrat pa se je pridružila poletni raziskovalni šoli na Kemijskem inštitutu, kjer ji je delo na odseku za sintezno biologijo in imunologijo, v skupini, kjer se ukvarjajo s proteini, zelo zanimivo. »Res je dobra izkušnja, ker se spoznavaš s prakso in tako ni samo teorija. Je pa veliko novih informacij,« še pravi dijakinja, ki vedno bolj razmišlja o karieri v naravoslovju.
Uporaba kostanjevega
medu v medicini
»Odlično je sodelovati z nadebudnimi mladimi, ki so zelo pripravljeni delati,« pravi raziskovalka iz Kemijskega inštituta Monika Škrjanc, ki je tudi ena od mentoric na poletni šoli. V njeni skupini se posvečajo določanju kemijske sestave medu z jedrsko magnetno resonanco (NMR), kar je tudi tema njenega doktorata. »Kostanjev med v primerjavi z drugimi vrstami medu vsebuje veliko več kinurenske kisline, ki dobro vpliva na celjenje ran, zato bi ga bilo mogoče uporabiti tudi v medicinske namene,« pojasnjuje doktorandka iz Nacionalnega centra za NMR spektroskopijo visoke ločljivosti. Nad poletno šolo pa je navdušen tudi Nejc Žiberna, ki bo oktobra postal študent farmacije. »Tu mi je zelo všeč. Na začetku je bilo veliko informacij, sčasoma pa sem si s pomočjo mentorice, ki mi kaj tudi večkrat pojasni, počasi uspel vse popredalčkati. Poletna šola je super izkušnja, ki mi bo pomagala pri študiju farmacije.«