Mestni svet mestne občine Maribor (MOM) se bo na naslednji seji seznanil z gradivom, v katerem so pretehtane različne možnosti za reorganizacijo in združitev nekaterih služb osmih mariborskih vrtcev. Gre za obsežno študijo z naslovom Izvedba projekta oblikovanja organizacijskega razvoja na področju združevanja vrtcev MOM v centralno entiteto s skupnimi službami in dejavnostmi skupnega strokovnega pomena. Pod gradivom je podpisana ljubljanska družba Indigo consulting.
V poročilu predlagajo, da se za vse vrtce poenotijo informacijska (IT) služba in pravna služba pri pripravi dokumentacije za javna naročila, zastopanje in izterjave ter projektna pisarna. Učinkovitost in smiselnost združitve omenjenih služb so v poročilu ocenili kot »hitro zmago«.
Pri tem so pripravili tudi grobe ocene o prihrankih, ki bi jih posamezna oblika »centralne entitete« lahko prinesla v različnih obdobjih. Odpuščanj na račun združitev ne bi bilo, naj bi pa dolgoročno prihranili pri delovnih mestih na račun manjše potrebe po dodatnih zaposlitvah v prihodnjih letih. Poročilo sicer bolj tehta različne možnosti, kot pa predlaga specifične oblike organizacije. Recimo vprašanje izbire enotne programske opreme, primerjave med različnimi ponudniki storitev pa vse do logističnih vprašanj lokacije hipotetičnih enotnih služb oziroma posameznih delovnih mest.
Na prvi pogled se zdi, da imajo podobno namero kot ljubljanska občina, ki želi združiti 23 vrtcev v enotni zavod. Tudi v Ljubljani so govorili o optimizaciji poslovanja in domnevni podpori ljubljanskih ravnateljev. Nismo pa zasledili, da bi na ljubljanski občini pripravili kakšen podoben dokument ali študijo, ki bi empirično utemeljila optimizacijo ali izkazovala podporo ali vsaj stališče ljubljanskih ravnateljev. Tudi ljubljanski mestni svet se je le enkrat srečal z idejo o združevanju, in sicer februarja, ko je potrdil namero o združevanju.
Mariborska občina se je namere o reorganizaciji vrtcev lotila bolj previdno kot ljubljanska. Zunanji izvajalec je gradivo pripravil tudi na osnovi pogovorov z aktivom ravnateljev, ti pa so idejo o združitvi podprli le deloma. »Po prvi predstavitvi projekta in diskusiji na sestanku je bilo izraženo (s strani ravnateljev, op. a.) jasno nasprotovanje spremembam na področju financ in računovodstva.« Pri tem je zanimivo, da je bil prvotni namen projekta ravno preučitev možnosti reorganizacije z vidika računovodstva in financ. Poleg tega so ugotovili, da tovrstna združitev finančnih in računovodskih služb »ne bi odtehtala potencialnih finančnih učinkov«. Ravno izguba poslovodne funkcije ravnateljev je sicer ena glavnih kritik ljubljanske namere združitve vrtcev v enoten zavod.
Zaskrbljujoča centralna entiteta
V Skupnosti vrtcev Slovenije (SVS) so eni glasnejših kritikov namere ljubljanske občine o združitvi vrtcev. Silvija Komočar, predsednica SVS, nam je sporočila, da načeloma podpirajo ukrepe, ki bi povečali učinkovitost ali izboljšali organizacijo. »Skrbi pa me nejasna uporaba izraza 'centralna entiteta', ki v tem kontekstu ne odraža zgolj podpore, ampak vzbuja občutek, da bi ta entiteta lahko prerasla v kaj več kot le skupno službo za administrativno pomoč,« je opozorila predsednica. Želela bi si, da bi se namesto »centralne entitete« pogovarjali o vzpostavitvi skupnih podpornih služb, ki bi služile ravnateljem brez posegov v njihovo avtonomijo. »Osrednja naloga takšnih služb bi morala biti podpora, ne prevzemanje odločanja. Zaskrbljena sem, da bi prehod v centralizirano strukturo lahko privedel tudi do več birokracije in počasnejšega odzivanja na potrebe otrok, staršev in zaposlenih.«