Župan Zoran Janković je v torek napovedal prepoved za vožnjo z motorji po ljubljanskem območju za pešce, razen v času, ko je tam dovoljena dostava, to je vsak dan med 6. in 10. uro. »V peš coni se ne sme voziti noben motorček, skuter, niti tisti do 25 kubičnih centimetrov ne,« je napovedal župan. Prihodnji teden bo občina na vseh vstopih v območje za pešce postavila obvestila z napisom »Varnost pešcev na prvem mestu, prepovedano z motornimi vozili«.
Mestni redarji bodo prihodnji teden prav tako začeli motoriste opozarjati na prepoved vožnje v območju za pešce, pozneje pa bodo kršitelje oglobili, je zagotovil Janković. Na občini smo zaprosili za dodatna pojasnila, toda do zaključka redakcije odgovorov nismo prejeli.
Župan je prepoved vožnje z motorji po območju za pešce napovedoval že avgusta, ko je občina od ministrstva za infrastrukturo prejela odgovor na povpraševanje o vožnji motornih vozil v območju za pešce. Poudariti velja, da prepoved motorjev na območju za pešce ni novost, saj že več let velja občinski odlok o urejanju prometa v prestolnici, ki razen v času dostave prepoveduje vožnjo z motornimi vozili po območju za pešce. Poleg prisotnosti pešcev občina na tem območju izrecno dovoli še vožnjo kolesarjev in uporabnikov posebnih prevoznih sredstev, kot so invalidski vozički, navadni skiroji, kotalke, rolke, rolerji, monokolesa in podobna vozila, ki jih uporabnik poganja z lastno močjo, a morajo vsi voziti s hitrostjo pešca in pešcev ne smejo ogrožati. Odlok izjemoma na območje za pešce dovoli tudi vozilom določenih javnih služb, kot so denimo reševalna, policijska in komunalna vozila.
Tudi počasnejši mopedi na območje za pešce ne smejo
Ker na magistratu odloka niso spreminjali, so – kot kaže – sedaj le sklenili strožje prijeti motoriste na območju za pešce. Iz komunikacije med občino in ministrstvom je mogoče sklepati, da na občini doslej niso bili povsem prepričani, ali smejo zaradi vožnje skozi območje za pešce sankcionirati tudi denimo voznike mopedov oziroma motorjev, katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 kilometrov na uro.
Infrastrukturno ministrstvo je občino opozorilo, da daje zgolj neobvezno pravno mnenje, a v nadaljevanju pojasnilo, da na območju za pešce skladno z zakonom o pravilih cestnega prometa smejo voziti le kolesarji, uporabniki posebnih prevoznih sredstev in vozniki lahkih motornih vozil, toda pod pogojem, da ne ogrožajo pešcev. V kategorijo lahkih motornih vozil so na ministrstvu uvrstili invalidske vozičke na motorni pogon, električne skiroje ter rolke in segwaye na električni pogon. Podobno kot občinski odlok vožnjo na območju za pešce zakon dovoljuje tudi denimo vozilom nujne medicinske pomoči, gasilcev, policije in podobno.
Glede mopedov s hitrostjo do 25 kilometrov na uro pa je ministrstvo zapisalo, da ne sodijo med lahka motorna vozila, saj jih je treba registrirati, medtem ko za lahka motorna vozila registracija ni obvezna. Vsi mopedi so po mnenju ministrstva na območju za pešce dovoljeni le, če je to izrecno dovoljeno s postavljeno prometno signalizacijo. Če motorist kljub prepovedi zapelje na območje za pešce, mu grozi globa v višini 80 evrov, predpisuje zakon.
Župan zadovoljen s hitrostjo Boltovih skirojev
Janković je zadovoljen z rezultatom dogovora z družbo Bolt, ki ponuja kratkoročno izposojo električnih skirojev. Bolt se je pred nekaj tedni zavezal k upočasnitvi svojih skirojev na pet kilometrov na uro, nemudoma ko uporabnik zapelje na območje za pešce. »Zdaj uporabniki Bolta niso več tisti, ki bi bili prehitri,« je ocenil župan. V središču mesta pa ostaja problem posameznikov, ki prehitro vozijo z lastnimi električnimi skiroji. Če slednji ne presežejo hitrosti 25 kilometrov na uro, sicer smejo vozijo po območju za pešce, a le, če vozijo s hitrostjo pešca. Toda posamezniki tega pravila ne spoštujejo. Da je na tem območju pešec kralj, ne spoštujejo niti posamezni vozniki navadnih ali električnih koles.
Agencija za varnost prometa in policija sta uporabnike električnih skirojev kot tudi kolesarje na navadnih in električnih kolesih že pozivali, naj na vseh mešanih površinah, kjer so poleg njih tudi pešci, vozijo previdno in so pozorni na pešce. »Zelo pomembno je, da na mešanih površinah nase opozorijo z zvočnimi ali svetlobnimi signali. V conah za pešce pa se lahko gibljejo izključno s hitrostjo pešca, torej do največ pet kilometrov na uro, še bolj varno pa je, če sestopijo,« svetujejo na policiji in agenciji.