Zdi se, da je krak Šmartinske ceste pred železniškim podvozom pri Orto baru ostal nekako ujet v času. Ljubljana se pospešeno razvija, staro se bodisi ruši ali skrbno obnavlja in vsaj v središču mesta se moramo že kar potruditi, da najdemo fasado, ki bi bila dotrajana, ali kotiček, ki bi bil zanemarjen. Del mesta, kjer se srečata Masarykova ulica in Šmartinska cesta, pa je nedotaknjen že desetletja. Morda je to celo edini del širšega središča Ljubljane, ki je bolj dotrajan kot pred desetletji. Razlog, zakaj lastniki in mesto niso vlagali v objekte, je, da niso vedeli, kako dolgo še bodo ostali v tem delu mesta. Že desetletja se namreč napoveduje gradnja novega železniškega nadvoza in vzporedno širitev cestišča pod železnico.
Železničarski blok bo ostal
Za širitev Šmartinske bo nujna rušitev nekaterih objektov zahodno od ceste. »V bloku ob železnici živim že 64 let in že 64 let govorijo, da bodo blok porušili in da se bomo morali izseliti. Nič ne vem, kaj bo,« je povedala upokojenka Antonija Korošec. Zdaj že pokojni soprog je bil zaposlen na železnici in tudi blok je bil prvotno namenjen za službena stanovanja železničarjev. Trinadstropna stanovanjska hiša stoji na Šmartinski cesti 17, tik ob železnici, že od leta 1940. Na drugi strani tirov tega bloka iz nekih drugih časov pa je sodoben stanovanjski kompleks Situla. Stanovalci železničarskega bloka že vsaj od leta 1960 verjamejo, da je njihov dom le začasen. A po zadnjih načrtih njihov blok ni več predviden za rušitev, zato bodo na lokaciji ostali. »V blok se 40 let ni nič vlagalo, ker so ves ta čas mislili, da se ne splača, ker ga bodo itak zdaj zdaj porušili. Zdaj smo izvedeli, da bo blok vendarle ostal, vse okoli nas pa bodo pozidali,« je povedal stanovalec Damir, ki je zelo kritičen do spremembe načrtov, saj si želi, da bi jih preselili na primernejšo lokacijo. Kot smo že večkrat poročali, naj bi izseljeni stanovalci dobili nadomestno občinsko stanovanje kakšen kilometer naprej po Šmartinski cesti, v nedavno zgrajenem neprofitnem stanovanjskem objektu Zelena Jama. »V hiši nismo vsi enotni glede tega, ali bi se izselili ali ostali. Moja hči in jaz si želiva, da ostanemo na lokaciji in da se blok renovira. Recimo streha pušča, in to moramo sanirati, saj ob deževju podstavljamo vedra, ker zamaka. Zdi se mi, kot da so nas vsa ta leta zavajali,« pa je komentirala Koroščeva. Dodala je še, da sama nima težav s tem, da živi tik ob železnici. »Sem in tja malo nagaja hrup iz Ortobara, ampak saj se vsega navadiš. Moram pa reči, da je hrup vlakov iz leta v leto hujši. Hiša se zadnja leta trese bolj kot kadar koli prej, verjetno zato, ker je tudi železnica že dotrajana,« je zaključila prijazna upokojenka.
Odškodnina in nadomestni objekt
Za rušenje so predvideni objekti na Šmartinski cesti 11, 13, 15 in 15a, lastniki stanovanj na teh naslovih pa imajo pravico do nadomestnega stanovanja, so sporočili iz ljubljanske občine. »Ne vem, kdaj se bomo morali izseliti. Nam nič ne povedo, vse, kar vemo, izvemo iz časopisov,« nas je pred vrati zavrnila stanovalka enega izmed objektov, predvidenih za rušitev. Z občine so nam sporočili, da je rok za predajo nadomestnih stanovanj 31. marec 2025. Dodali so še, da sta se dva lastnika odločila za odkup namesto razlastitve in nadomestnega stanovanja. Obema so že lani izplačali odškodnino v skupni višini 271.168 evrov. »Rušitev glede na trenutno veljavni projekt rekonstrukcije širitve Šmartinske ceste ni predvidena, tako da tega bloka ne potrebujemo,« pa so glede železničarskega bloka pojasnili na ljubljanski občini. So pa dodali, da so dobili predlog stanovalcev bloka, da se izselijo pod enakimi pogoji kot drugi razlaščenci na območju, in pojasnili, da predlog še preučujejo. Ko smo vprašali stanovalca Damirja za mnenje, je sporočil, da s predlogom ni seznanjen.
Balkan na Masarykovi
Razširitev Šmartinske ceste in gradnja nadvoza pa nista edini veliki projekt v tem pozabljenem kotičku Ljubljane. Družba Corwin načrtuje obsežen kompleks, ki bo v delu mejil na razširjeno Šmartinsko cesto. Če so prebivalci železničarskega bloka pričakovali izselitev, ki se verjetno ne bo zgodila, pa so drugi najemali prostore v pričakovanju, da bodo lahko ostali daljše obdobje. Supermarket z vzhodnjaškim pridihom Balkan Shop je eden izmed največjih ponudnikov halal hrane v Ljubljani. Kot smo neuradno izvedeli, so poslovneži iz Turčije pred časom prevzeli supermarket z idejo, da bodo še leta poslovali na tej lokaciji, zato jih je novica, da se bodo morali iz prostorov izseliti, presenetila. »Market Balkan Shop bomo morali izseliti že maja prihodnje leto. Imamo veliko težavo, ker je v Ljubljani zelo težko najti primeren prostor, ki bi ga lahko najeli za supermarket. Nakup in gradnja ne prideta v poštev, saj je to mesto predrago, da bi se kaj takšnega splačalo. Zdaj iščemo rešitev, vendar bo težko. V tem objektu imamo blizu 1000 kvadratnih metrov površin,« nam je povedal poslovodja Cengiz Altintas.
Objekt, v katerem je lični supermarket z vzhodnimi dobrotami, je le lučaj stran od malega bloka na Šmartinski. Blok bo po zaključku vseh del ostal, po novem stisnjen med novogradnjo, ki bo del bodočega potniškega centra, železnico in cesto, ki bo šla tik ob bloku. Damir nam je pojasnil, da so razlastili del vrta, kjer imajo stanovalci vrtičke. »Skratka, obzidali nas bodo z vseh strani, pa še delček vrta nam bodo vzeli, da bo šla cesta tik ob objektu. Okoli nas bodo zrasli hoteli in ne vem kakšna stanovanja in druge novogradnje, naš dotrajani blok bo pa ostal stisnjen med železnico, cesto in novogradnjo,« je Damir nezadovoljno komentiral usodo stanovanjske hiše, ki je sicer res tik ob železnici, a jo na eni strani obdaja zelenje, na drugi strani pa imajo, vsaj za zdaj, razgled na ljubljanski grad.