Na ljubljanski železniški postaji vsak dan naštejejo prihode okoli 300 vlakov. Iz Slovenskih železnic (SŽ) so sporočili, da v letošnjem letu vsak dan v Ljubljani naštejejo približno 134 prihodov in 138 odhodov potniških vlakov. Še dodatnih je 15 potniških vlakov, ki samo prepeljejo glavno železniško postajo brez postanka. V desetih letih število prihodov in odhodov lokalnih potniških vlakov praktično stagnira. Leta 2014 so jih našteli samo štiri manj na dan kot letos.
Na drugi strani se je število tovornih vlakov, ki dnevno pripeljejo v prestolnico, povečalo. Pred desetimi leti je v Ljubljano prišlo od 110 do največ 140 tovornih vlakov na dan. Letos pa od 140 do 170, so sporočili iz SŽ. Tovorni vlaki v nasprotju s potniškimi praviloma pot nadaljujejo brez postanka. Pri tem so iz SŽ sporočili, da se pretočnost prestolnice ne bo bistveno povečala glede na zdajšnji promet. So pa dodali, da bo po prenovi postaje na voljo več tirov in peronov, kar bo omogočilo učinkovitejšo vodenje in usklajevanje prometa. V Ljubljani se namreč stika več evropskih tovornih železniških koridorjev, za njihovo razporejanje je na voljo 12 tirov, za potniške vlake pa je na voljo pet peronov.
Pričakujejo, da se bo število potniških vlakov dolgoročno povečalo za več kot 30 odstotkov, ko se bo zaključila druga faza nadgradnje železniškega območja ljubljanskih postaj. V tej fazi je predvidena nadgradnja železniških odsekov in postaj med glavno postajo ter postajami Šiška, Ljubljana Moste, Polje in Zalog.
Zamude zaradi del
Slovenski vlaki pregovorno zamujajo in kot kaže, se bo trend nadaljeval, saj so zamude povezane tudi s številnimi deli, ki jih opravljajo na železniški infrastrukturi po vsej državi. »Država zadnja leta res izvaja obsežna investicijska dela, ki povzročajo številne ovire v prometu, a na dolgi rok prinašajo možnost za boljši javni železniški promet. Veliko je že bilo narejeno, potniki imajo že kar nekaj prenovljenih in infrastrukturno izboljšanih železniških postaj, veliko ima država še v načrtu. Ob tem so ovire v prometu, ki povzročajo zamude, žal neizogibne,« pa so komentirali na SŽ.
Pri tem so na SŽ dodali, da resno obravnavajo zamude v prometu in preučujejo možnosti za izboljšave pretočnosti tudi v navezavi na druge oblike prevoznih sredstev, kot so nadomestni avtobusi. Na spletni strani Krajšamo razdalje vidimo, da se prenavlja oziroma načrtuje prenova železniških odsekov po praktično vsej državi. Kljub številnim gradbenim posegom je Statistični urad Republike Slovenije sporočil, da so do letošnjega junija našteli 1,4 milijona oziroma za petino več potnikov kot v enakem obdobju lani. Pri tem so dodali, da se potniki odločajo tudi za daljša potovanja, zaradi česar so zaznali še večji porast potniških kilometrov. »Podatki, da število potnikov narašča kljub obsežnim delom na infrastrukturi, kažejo, da potniki potrebujejo te povezave. Naša naloga pa je, da jih omogočimo in optimiziramo tako, da so glede na ovire zaradi del vozni časi čim bolj točni in da omogočamo zveze med vlaki,« so bili jasni na SŽ.
Vlakov ne morejo odpovedati
Vlaki imajo težave z urniki povsod po Evropi. Denimo slovenski potniški železniški promet je po številu točnih vlakov na dnu primerjalnih lestvic v Evropi. Po podatkih spletne aplikacije Zugfinder je pri nas točnih 56 odstotkov vseh potniških vlakov, v Nemčiji pa 64 odstotkov. Ima pa Nemčija pomembno zakonsko razliko, ki potencialno omogoča lažjo organizacijo v primeru večjih ali številnejših zamud: določene vlake lahko tudi odpovejo in s tem drugim vlakom omogočijo, da vozijo po urniku. V Sloveniji pa morajo vsi vlaki na urniku opraviti pot ne glede na zamude. »Drži, v primeru zamud pri nas vlakov ne odpovedujemo. Država nam kot izvajalcu obvezne javne gospodarske službe nalaga izvedbo voženj po potrjenem voznem redu. Vse vožnje vlakov po potrjenem voznem redu se morajo realizirati, v nasprotnem primeru je predpisana pogodbena kazen,« so sporočili iz SŽ.
17,5 milijona nepovratnih sredstev za tovorni promet
Vlada je na četrtkovi seji obravnavala ukrep spodbude tovornega prometa po železnicah. Iz sredstev sklada za podnebne spremembe za obdobje med letoma 2023 in 2026 bodo namenili 17,5 milijona evrov nepovratnih sredstev. Od tega že letos 10 milijonov, preostanek pa prihodnje leto. Ukrep, poimenovan prevoz tovora po železnicah, je namenjen spodbujanju prevoza blaga po železnicah in izboljšanju konkurenčnosti ter izkoriščanju storitev železniškega tovornega prevoza. Do sredstev so upravičeni izvajalci železniškega prevoza, posamičnih vagonskih pošiljk in kombiniranega transporta blaga po slovenskem železniškem omrežju.