V Občini Komenda so pred pripravo občinske cestne prometne strategije občanom ponudili priložnost, da s sodelovanjem v anketi podajo mnenje in predloge o prometu v občini. Kot so na občini že pred časom poudarili, bodo v strategiji imeli prednost mehki ukrepi, ki ne vključujejo gradnje, in trajnostni potovalni načini, ki nadomeščajo uporabo avtomobilov. Če slednji ne bodo rešili težav, bo treba pristopiti z infrastrukturnimi rešitvami.
Iz ankete, na katero je od maja odgovorilo 300 prebivalk in prebivalcev Komende, je razvidno, da prebivalci pogosto obiščejo središče kraja. Nekoliko raje nakupujejo v bližnjih trgovinah in obiščejo bližnje storitve kot tiste bolj oddaljene. Kar polovica prebivalcev se najmanj enkrat, večinoma pa večkrat tedensko odpravi v Ljubljano, prav toliko v Kamnik, precej redkeje pa se odpravijo v Kranj in Domžale.
Občani pripravljeni na spremembo vedenja
Aktivneje, povečini peš, se večji delež vprašanih odpravi na rekreacijo (68 odstotkov), v središče občine (51 odstotkov) in bližnje trgovine (38 odstotkov). Glede na to, da so te poti za večino anketiranih krajše od dveh kilometrov, kar je razdalja, ki jo prehodimo v manj kot 25 minutah, prekolesarimo pa v manj kot 10 minutah, se tu kaže velik potencial, da bi jih aktivno opravilo še več občank in občanov. Četrtina vprašanih je potrdila, da bi se po opravkih raje odpravili s kolesi, če bi lahko kolo varno parkirali ali si ga izposodili.
V šolo kar tri četrtine vprašanih svoje otroke dostavi z avtomobilom, peš ali s kolesom pa le petina, čeprav od domovanj polovice prebivalcev šola ni oddaljena niti dva kilometra. Varna šolska pot je pomemben ukrep, ki lahko večjemu deležu šolarjev omogoči, da svojo pot opravijo aktivno – najprej s starši, potem pa samostojno. Do službe ima pretežni del prebivalcev več kot pet kilometrov in se na delo povečini odpravijo z avtomobilom. Bližje je služba petini anketiranih. Le 6 odstotkov anketiranih se v službo odpravi peš ali s kolesom, preostali pa bi se verjetno odločili za aktivno mobilnost, morda tudi na daljše razdalje, če bi bila zagotovljena varnejša in udobnejša infrastruktura. Javni potniški promet (JPP) se najbolj uporablja za poti v šolo (6 odstotkov), enak je tudi delež tistih, ki ga uporabljajo za pot do Ljubljane.
Katerih ukrepov si želijo?
Velika večina vprašanih (89 odstotkov) se strinja, da je treba v občini Komenda izboljšati pogoje za hojo in kolesarjenje, in sicer z vidika varnosti in udobja, izboljšati je treba tudi frekvenco in potek linij JPP (81 odstotkov). Kontradiktorno je kar četrtina vprašanih obenem mnenja, da je ceste treba širiti in graditi nove za hitrejše potovanje z avtomobilom. Kolebanje med naklonjenostjo vožnji z avtomobili in podporo razvoju trajnostne mobilnosti izkazuje tudi zelo deljeno mnenje o tem, ali je avtomobilov preveč in ali naj se jim dostop do središča mesta bolj omeji, saj tretjina vprašanih idejo podpira, tretjina pa ji nasprotuje.
Katerim vrednotam bi dali prednost pri načrtovanju prometa?
Vprašani so kot daleč najpomembnejšo opredelili varnost ljudi, sledijo boljši pogoji za hojo in kolesarjenje, tudi na račun avtomobilov, skoraj tretjina je poudarila zdravje, potem so tu ustvarjanje prostora po meri človeka, dober JPP in varovanje okolja. Naklonjenost avtomobilom je na repu.
Ukrepi, ki jih načrtuje občina, uživajo podporo večine vprašanih. Najbolj so bili podprti ukrepi za izboljšanje pešpoti in kolesarskih poti med naselji, nova podoba in označitev šolskih poti ter ureditev postajališč šolskega avtobusa. Obvoznica vzhodno od Most in hitra cesta Želodnik–Vodice uživata 79-odstotno podporo, nasprotuje pa jima 10 odstotkov vprašanih. Anketirani so imeli precej deljena mnenja o različici obvoza Komende oziroma Most. Občina je zaznala tudi dvome o smiselnosti reševanja prometnih težav z novimi obvoznimi povezavami, ker bi hitrejši promet verjetno spodbudil še ostale, ki doslej skozi Komendo niso potovali, da uberejo to pot, s čimer bi se količina prometa skozi Komendo le še povečala. Prisoten je tudi strah glede poslabšanja poplavne varnosti zaradi novih cestnih povezav. Nekoliko deljena so tudi mnenja o uvedbi lokalnega JPP, sistema za izposojo e-koles in enosmernega poteka prometa v naseljih.