Napovedani prihod ameriške prevozne platforme Uber so ljubljanski taksisti sprejeli z nezaupanjem in nejevoljo. »Kar zadeva Uber, vam lahko povem, da mu kot taksist nasprotujem. To je ameriško podjetje in zdi se mi narobe, da bi denar pošiljali v Ameriko. Ponujajo marsikaj, recimo, da bi se prve tri mesece lahko vozili brez provizije. Ampak to so prazne obljube. Smo že pri Woltu videli, kako delujejo. Na začetku je bilo vrhunsko, ko pa ostanejo samo oni, te stisnejo,« nam je povedal Robert, ko smo ga srečali med čakanjem na stranke pred Lutkovnim gledališčem. Po ljubljanskih ulicah prevaža potnike že 25 let. »Več je taksistov kot takrat, ko sem začel voziti, več je tudi voženj, a za manj denarja, saj je več tudi davkov. Davki so šli s 25 na 40 odstotkov in to je nevzdržno. Lahko rečem, da je kruh taksistov z leti čedalje trši – približno trikrat trši.«
Taksist Edis Kadirić, eden izmed skoraj400 voznikov družbe Taksi Metro, nam je povedal, da po njegovi oceni Uber ne bo prepričal kolegov v njegovem podjetju. »Pri nas se plačuje mesečni pavšal in to je to. Nimamo nobenih odstotkov ali omejitev. Gre za drugačen princip dela, kadar koli lahko pokličeš centralo. Pri Uberju je drugače. Denar gre v tujino in oni ti vrnejo razliko, odstotek pa se spreminja, zato pada tudi kakovost. Zvenelo bo grdo, ampak na Hrvaškem vozijo samo tujci, ker se jih da najlažje izkoriščati,« je povedal Kadirić. Opozoril je še, da bodo verjetno dovzetnejši za sodelovanje z Uberjem manjši taksisti in tisti, ki so bili zaradi prekrškov izločeni iz večjih dispečerskih služb.
Z nizkimi cenami hočejo ubiti trg
Kot smo že poročali, naj bi platforma Uber začela delovati na območju Ljubljane kot klasična dispečerska platforma za registrirane taksiste. V ta namen so že začeli stopati v stik s posameznimi ponudniki taksi storitev. Pri tem ni jasno, kakšne pogoje platforma ponuja potencialnim voznikom. »Mene so našli prek elektronske pošte, ker so videli, da imam pogodbo s Fraportom. Odzval sem se vabilu. Nimajo še nobene infrastrukture, sestali smo se v nekem najetem prostoru za sodelo v hotelu. V resnici delujejo le kot posrednik med stranko in teboj,« nam je povedal Darko Raljić in dodal, da so na sestanku sodelovali predstavniki družbe Uber Croatia.
»Z nizko ceno hočejo ubiti trg, da bi ostali samo oni in potem dvignili cene. Imajo kapital, da si to lahko privoščijo, in to so mi na sestanku tudi dokaj jasno povedali. Sicer pa se mi je zdelo, kot da samo tipajo, kaj moti ljubljanske taksiste, da vedo, kaj jim obljubiti, da jih na tak način privabijo. Verjetno so videli, da jim ne verjamem, ker drugega sestanka nisem dobil. Zdi se mi grozno, da hočejo z nizko ceno izpodriniti ljubljanske taksiste, ki že tako delajo za majhen denar,« je dodal Raljić.
Na Hrvaškem stavkajo
»Pri sosedih zdaj taksisti stavkajo, ampak so se prepozno prebudili. Trikrat so jim že znižali cene, ukinili startnine in zdaj delajo za dva ali tri evre na uro,« je povedal taksist Gorazd. Na Hrvaškem je sicer poleg Uberja prisotna tudi estonska prevozniška platforma Bolt. Ta je prisotna že tudi v Ljubljani, kjer ima mrežo zelenih električnih skirojev za izposojo. V sindikatu taksistov so pojasnili, da so bili hrvaški kolegi priča usklajenemu znižanju tarif pri obeh platformah. Po njihovih podatkih je od februarja cena voženj od 3,2 do 3,4 evra bruto, kar pomeni, da vozniki prejmejo le okoli 2,4 evra. Ob tem so še opozorili, da je inšpekcijski nadzor med Uberjevimi vozniki pokazal številne nepravilnosti in kršitve. »Uber je rak za taksiste. Ko bo zagrizel, bo na začetku ugodno tako za stranke kot za voznike. Po Evropi vidimo, kako je. Vzamejo tudi do 40 odstotkov in ta denar ne bo ostal v Sloveniji. Če bom prisiljen izbirati med vožnjo za Uber ali opustitvijo poklica, potem raje zapustim poklic,« je sklenil taksist Gorazd.