Odlok o urejenosti naselij in krajine (OUNK) Občine Vrhnika za področje oglaševanja in označevanja mestnega središča so konec avgusta javno razgrnili, občani pa bodo do 20. septembra lahko oddali svoja mnenja. Z odlokom želi občina postaviti jasne parametre in enotne pogoje umeščanja, velikosti in oblikovanja posegov v prostoru, ki jim bodo morali slediti vsi gospodarski subjekti, ki želijo oglaševati v središču mesta. Po pričakovanjih naj bi bil odlok sprejet že na oktobrski seji tamkajšnjega občinskega sveta. Kot smo že poročali, so občine z novelo zakona o urejanju prostora iz leta 2021 dobile dodatne pristojnosti pri omejevanju oglaševanja, Vrhnika pa je ena prvih občin, ki so se odločile, da uredijo in poenotijo pogoje zunanjega oglaševanja in označevanja v mestu.

Enotna pravila in sankcije

Območje veljavnosti odloka bo obsegalo tri predele, in sicer območji Stare ceste in Tržaške ceste ter manjše območje, kjer so trgovski centri. Tehnične in estetske parametre zunanjega videza za posamezno območje je postavil arhitekturni biro Delavnica. »Odlok je nov mehanizem, ki ima velik potencial, saj ureja področje majhnih posegov, ki pa vseeno vplivajo na kakovost bivanja. Ko je oglasov malo, se to ne zdi problematično – dokler ne presežejo določene kritične točke. Kot mi je znano, odlok v takšni obliki ni bil sprejet še nikjer v Sloveniji in skupaj se učimo, kako najučinkoviteje urediti to področje,« je duha odloka komentiral Maj Juvanec iz Delavnice.

Maj Juvanec, biro Delavnica: »Želimo javni prostor, ki bi bil tudi na področju oglaševanja in označevanja urejen, ki bi imel svoje normative in omejitve, kako lahko v prostoru sobivamo brez ekstremov. V tujini imajo to področje veliko bolj urejeno. Urejeno okolje je naš skupni interes..«

 

 

Za manjše posege, kot so oznake, ureditev izložb in tako dalje, ne bo potrebno predhodno soglasje, bodo pa morali oglaševalci oziroma označevalci slediti predlogi glede dimenzij, oblikovanja in videza, kot so predvideni v prilogah odloka, ki vključuje tudi priloge z grafičnimi predlogami in drugimi parametri, ki so jih pripravili v Delavnici.

Za večje posege, kot je recimo reklamni pano, zastava ali transparent, pa bo potrebno predhodno soglasje občine. Za uveljavljanje odloka bo pristojen tudi občinski inšpektorat, za kršitelje pa je predvidena kazen v višini do 1000 evrov. »Zakonodaja določa prekrškovne določbe, v nasprotju z drugimi inšpektorskimi postopki pa ta odlok predvideva tudi kazni, ki jih lahko izreka občinski inšpektor. Seveda si ne želimo izdajanja kazni, a to je instrument, ki ga ima občina na voljo, da se prostor uredi,« pa je preventivni namen glob komentiral Juvanec, ki je dodal, da je globa ukrep v skrajni sili, večji poudarek bo na opozarjanju in ozaveščanju.

Za uveljavitev odloka je določeno predhodno obdobje nekaj let, zato pričakujejo, da se bo območje postopoma poenotilo. Pri tem je Juvanec še pripomnil, da po njegovi oceni približno deset odstotkov vseh oglasnih panojev v mestu reklamira poslovne objekte, ki ne obstajajo več. Prav tako se na občini zavedajo, da gre za nov način krojenja celostne podobe mesta, zato dopuščajo, da bo treba odlok po potrebi tudi spremeniti, če se kakšna vsebina pokaže kot neprimerna. »Prilagodljivost odloka je velika prednost takšnih odlokov v primerjavi z občinskimi prostorskimi načrti,« je še poudaril Juvanec.

Maj Juvanec, biro Delavnica: »Želimo javni prostor, ki bi bil tudi na področju oglaševanja in označevanja urejen, ki bi imel svoje normative in omejitve, kako lahko v prostoru sobivamo brez ekstremov. V tujini imajo to področje veliko bolj urejeno. Urejeno okolje je naš skupni interes..«

 

 

Za bolj kakovostno bivanje

V okviru razgrnitve je potekal tudi javni dogodek, na katerem pa nismo slišali pripomb občanov. Tudi ob poizvedovanju med gostinci nismo zasledili razburjenja nad tem, da bo občina posegla v zunanji videz gostinskih obratov, nekateri pa z ukrepom niti niso bili seznanjeni, čeprav občina že dobro leto obvešča, da je v pripravi omenjeni odlok. »Nisem seznanjen s podrobnostmi odloka, ampak red mora biti, saj ne moremo kar vsi početi vsega, zato upam, da nam bo všeč, kako bo to izpadlo. Upam pa, da ne bodo s tem nastali preveliki stroški,« nam je povedal gostinec Vajdin Aliriza iz slaščičarne Breza.

Namen odloka je sicer splošno izboljšanje videza mesta, kar bo po mnenju občine povišalo tako kvaliteto bivanja občanov kot izboljšalo delo gostincev, ki bodo poslovali v ličnejšem okolju. »Poleg odloka vlagamo tudi v ureditev mestnih parkov in zelenih površin. Recimo, v prejšnjih letih smo obnovili tri parke, sedaj obnavljamo športni park, prihodnje leto pa bomo uredili nov park za občino. Občina in občani bodo z odlokom pridobili boljšo urejenost naselja,« je odločitev za omenjeni odlok komentiral župan Danijel Cukjati. Juvanec pa je dodal, da pri oglasih na televiziji ali v časopisu izbiramo, ali jih gledamo ali ne, oglaševalci pa imajo jasne pogoje, kakšni oglasi so primerni. Po njegovi oceni bi to še bolj moralo veljati za javni prostor: »Želimo javni prostor, ki bi bil tudi na področju oglaševanja in označevanja urejen, ki bi imel svoje normative in omejitve, kako lahko v prostoru sobivamo brez ekstremov. V tujini imajo to področje veliko bolj urejeno. Urejeno okolje je naš skupni interes.« 

Priporočamo