Državni prostorski načrt (DPN) za nadgradnjo železniške proge Ljubljana–Kranj je bil v javni obravnavi do minule sobote. V Koaliciji za trajnostno prometno politiko so pristojnemu ministrstvu za naravne vire in prostor sporočili, da je osnutek po njihovi oceni eden izmed najbolj ambicioznih načrtov na področju železniške infrastrukture. Kot smo že poročali, je vzdolž celotne trase predviden dodatni tir, načrt vključuje raznovrstno dodatno infrastrukturo od tunelov do odprtih kopov, zaradi dvotirnosti proge bodo obstoječe postaje rekonstruirane, zaradi varnega dostopa pa bodo potrebni tudi številni podhodi.

»Gre za načrt, ki nedvomno kaže napredek pri načrtovanju železniške infrastrukture z mislijo na udobnost in dostopnost železnice za potnike,« so tako sporočili ministrstvu v koaliciji. Pri tem so izpostavili, da so poleg dodatnega tira predvidene pomembne izboljšave potnike in ne samo za tovorni promet, kot je po navadi v ospredju pri načrtovanju železnic.

Izkušnja potnika

V koaliciji so pozdravili gradnjo novih postajališč Šiška in Stanežiče v Ljubljani ter Struževo in Naklo v občinah Kranj in Naklo. Prav tako po njihovi oceni osnutek pozitivno vključuje zunajnivojska križanja in prehode za pešce in kolesarje. Kot smo že poročali, so ob novih postajališčih predvidene tudi kolesarnice, na postajališču Litostrojska pa je poleg širše krajinske ureditve okoliških ulic predvideno tudi postajališče za mestni avtobus, ki bo v podvozu tik pred železniško postajo.

Predlagana zasnova ima po njihovem mnenju potencial, da železniška postajališča postanejo javni prostori, ki bodo obogatili splošni utrip mesta. Predlagajo pa, da se načrte postajališč nadgradi na način, da se vključijo gostinski lokali in širša krajinska zasnova z dodatno ozelenitvijo. Za predvideno postajališče Šiška, ki je eno izmed večjih, pa predlagajo, da se dodela prestopanje z vlaka na mestni avtobus, saj bi moral po sedanji zasnovi potnik prečkati Parmovo, da bi prišel do avtobusa.

Celostna opustitev načrta

V organizaciji Alpe Adria Green (AAG) pa so do predlaganega osnutka kritični, saj je po njihovi oceni pripravljen neustrezno in brez upoštevanja evropskih smernic ter brez primerne ocene vpliva na okolje. Namesto širitve obstoječe trase predlagajo, da se ponovno obudi sicer opuščena ideja o gradnji povsem nove železniške trase, ki bi šla mimo letališča Jožeta Pučnika in bi bila namenjena tako mednarodnemu tovornemu kot potniškemu prometu. Za obstoječo traso med Ljubljano in Kranjem pa predlagajo, da se preoblikuje v primestno železnico ter dogradi z dodatnimi postajališči, junija predstavljeni načrt pa naj se opusti.

»Gre za načrt, ki nedvomno kaže napredek pri načrtovanju železniške infrastrukture z mislijo na udobnost in dostopnost železnice za potnike.«

Koalicija za trajnostno prometno politiko

Prekratka javna obravnava

Osnutek DPN je sestavljen iz na desetine tehnično zahtevnih in laiku težko razumljivih dokumentov, ki so bili razgrnjeni 10. junija. Že tretji dan po razgrnitvi je bil v Škofji Loki prvi od serije petih dogodkov, na katerih so prebivalcem posameznih občin predstavili načrte in prisluhnili njihovim pripombam. Prvotno je bil zaključek javne obravnave predviden že za 26. junij, rok pa so kasneje podaljšali do konca avgusta. Javnost je tako imela nekaj več kot dva meseca in pol, da preuči obsežno dokumentacijo in številne posege v prostor, ki jih predvideva ambiciozni osnutek.

Na drugi strani je država dokumentacijo začela pripravljati že davnega leta 2009. Poročali smo že o iniciativi Okolju prijazen tir, v katerem občani Stanežič, Dvora in Medna ostro nasprotujejo delu načrta, ki posega v njihovo okolje. Na območju omenjenih krajev je namreč predviden največji poseg, saj naj bi v tem delu trasa spremenila smer glede na obstoječi potek. Tako v koaliciji kot iniciativi Okolju prijazen tir pa so kritični do kratkega roka in termina javne obravnave tako zahtevnega gradiva. V iniciativi so izrazili še ogorčenje, da o spremembi trase občani niso bili predhodno obveščeni, pa čeprav bodo številni razlaščeni kmetijskih zemljišč, prenekateremu pa bo šla trasa samo nekaj metrov od doma.

V AAG so zaradi omenjenih razlogov ministrstvo obtožili kršitev aarhuške konvencije. Pri tem so še dodali, da javne obravnave v posameznih občinah niso posnete in dostopne javnosti. Izjema je javna predstavitev v občini Medvode, saj je občina sama objavila posnetek na svoji spletni strani. Ko smo prosili ministrstvo, da nam posredujejo posnetek ali vsaj zapisnik obravnav, so nam odgovorili, da bodo pripombe in pomisleke prebivalcev delili šele, ko bodo pripravili stališča do posameznih predlogov. Bo pa priprava stališč verjetno vzela kar nekaj časa, saj je samo mnenje AAG dolgo kar 37 strani. Podatek o številu vseh mnenj, ki so bila poslana na pristojno ministrstvo, še čakamo. 

Priporočamo