V bližini Iga na Ljubljanskem barju se je 22. januarja predlani zgodila balonarska nesreča, v kateri so bili poškodovani štirje ljudje, trije huje. Balon je upravljal 56-letni Belgijec, ki je z družino pripotoval v Slovenijo, da bi v formaciji s še enim balonom poletel nad Bledom. Ker tam vremenske razmere niso bile primerne ne prvi ne drugi dan, so se zaradi boljših razmer odločili za selitev na območje Barja. A se je tudi ta polet oziroma pristanek sfižil. Služba za preiskovanje letalskih nesreč in incidentov je nedavno izdala končno poročilo. Zaključila je, da je bil trd pristanek, zaradi katerega so štirje potniki padli iz košare, posledica nepričakovano močnega vetra.

V drugem balonu brez poškodb

Balona sta ob 9.30 vzletela v Bistri na jugozahodnem robu Barja. Šestinpetdesetletnik je pilotiral večjega (balon lindstrand LBL 150A) s petimi potniki, med katerimi je bil tudi izkušen slovenski pilot balona. Manjšega je pilotiral mlajši član belgijske družine s tremi potniki. Let je potekal po načrtu, pri spuščanju pa sta pilota ugotovila, da se je hitrost vetra povečala. Pristajanje sta usklajevala po radijski zvezi, potnike pa obvestila o verjetnem trdnem pristanku. Pilot večjega balona je pred trkom košare ob tla izključil gorilnike in zaprl ventile na plinski napeljavi. Zaradi močnega trka ob teren so iz nagnjene košare padli štirje potniki. Potem se je balon ponovno dvignil, s košaro trčil ob krošnjo drevesa, se nato spet spustil in košaro še nekaj časa vlekel po travi, preden se je ustavil. Košara manjšega balona se je v liniji pristajanja prevrnila na sprednjo stran in obstala na zaledenelem travnatem terenu. Poškodovan ni bil nihče.

Preiskava je pokazala, da je bil balon brezhiben, 56-letnik pa izkušen pilot. Predpoletno pripravo je opravil v prisotnosti lokalnega pilota, ki je zagotavljal radijsko komunikacijo s kontrolo zračnega prometa. Preiskovalna komisija je ugotovila, da je za meteorološko pripravo uporabil vremensko napoved za brniško letališče in podatke iz neznane aplikacije, ki ni vsebovala dovolj natančnih vremenskih podatkov za območje načrtovanega pristanka. Tu je bila jakost vetra bistveno višja od pričakovane oziroma napovedane in je presegala omejitve iz operativnega priročnika proizvajalca za varen pristanek. Pilota sta se moči vetra zavedala in v skladu s tem tudi pravilno ravnala.

Pet ljudi preveč za hiter pristanek

Kot je zapisano v končnem poročilu, pod katero se je podpisal glavni preiskovalec Toni Stojčevski, za Ljubljansko barje ni bilo na razpolago dovolj natančnih podatkov o vremenu in posebej napovedi vetra pri tleh, kot je primer drugje, kjer so podatki samodejnih meteoroloških postaj v praksi bolj uporabni za izvajalce balonarskih poletov (okolica Bleda, Celja, Maribora in Murske Sobote). Vremenski podatki in napovedi vremena za ljubljansko letališče in podatki najbližjih samodejnih postaj Ljubljana Bežigrad in Vrhnika niso bili dovolj. Na to so že med preiskavo opozorili predstavnike Arsa za področje letalske meteorologije, ki zdaj že ponuja novosti, za zagotavljanje bolj kakovostnih vremenskih podatkov za letenje z baloni so vzpostavili posebno aplikacijo.

Preiskava pa je izpostavila še en varnostni problem, nanaša se na največje število potnikov. Košara je razdeljena na prostor za pilota in opremo s plinskimi jeklenkami ter ločen prostor za potnike in njihovo prtljago. Potniki se morajo pri hitrem pristanku postaviti v nizek položaj z dobro pokrčenimi koleni, s hrbtom ali rameni ob steni košare in se prijeti za ročaje, česar pa v konkretnem primeru v balonu (ki je uradno res namenjena petim potnikom) vsi verjetno niso mogli storiti. Po oceni komisije so se lahko tako postavili največ štirje. Tveganje hujših posledic je bilo zato večje. In te so tudi nastale. Iz košare so padli štirje potniki. Zdravniki so po nesreči povedali, da je najhuje poškodovani potnik utrpel poškodbe glave in prsnega koša, dva sta si poškodovala hrbtenico, eden še vretenca. 

Pred 12 leti umrlo šest potnikov

Najhujša balonarska nesreča pri nas se je zgodila 23. avgusta 2012, prav tako na Ljubljanskem barju. Umrlo je šest potnikov, med njimi tudi 11-letni otrok, 11 ljudi je bilo hudo poškodovanih, 13 pa lažje. Šlo je za komercialni polet. Med vzletom balona lindstrand LBL 600C z 31 potniki je bilo vreme lepo, med spuščanjem pa se je hitrost vetrov spremenila. Ko je košara udarila ob tla, je iz nje padlo nekaj potnikov. Potem jo je spet dvignilo, balon je preletel cesto, nakar je udaril v drevo in strmoglavil. Medtem je košara s kupolo še zagorela. Pilot, ki je bil v nesreči hudo poškodovan, je bil kasneje obtožen kaznivega dejanja povzročitve splošne nevarnosti iz malomarnosti. Sodišče ga je oprostilo, predvsem na podlagi ugotovitev sodnega izvedenca iz Velike Britanije.

Priporočamo