Dva resnična primera. Rekreativni tekač je zunaj naselja tekel po levi strani ceste, nato pa nenadoma stekel na desno stran. Voznik, ki je pripeljal od zadaj, je na srečo vozil počasi in previdno, sicer se trčenju ne bi mogel izogniti. Ko je zapeljal mimo, je videl, da ima tekač slušalke. Komaj se je avtomobilist izognil nesreči tudi, ko je pripeljal za kolesarjema. Vozila sta drug za drugim, nenadoma pa je eden zapeljal vštric kolega. Avta očitno ni slišal, nosil je slušalke.

Z razmahom tehnologije bluetooth postajajo slušalke naša vsakdanjost. Nosijo jih pešci, kolesarji, vozniki električnih skirojev, avtov. Malokdo se zaveda, kako nevarne so v prometu. Zakon je sicer jasen, saj prepoveduje uporabo naprav ali opreme, ki zmanjšuje voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Voznikom avtov dovoljuje le prostoročno telefoniranje, je pa dovoljena brezžična slušalka bluetooth za eno uho, ki jo je mogoče upravljati prostoročno, na primer z glasovnimi ukazi. Pešcem je uporaba telefona in slušalk dovoljena, za voznike električnih skirojev in koles pa prepovedana. Kazen za prekršek je 120 evrov.

Ne vedo za prepoved

Letos (po podatkih do 27. septembra) je policija zaznala skoraj 18.500 kršitev zaradi uporabe telefona ali slušalk; med vozniki osebnih vozil 11.900, tovornih vozil 4890, električnih skirojev 24 in kolesarji 525. V vsem lanskem letu je bilo kršitev 25.700. Dve tretjini kršitev so zaznali pri voznikih osebnih vozil, četrtino pri tovornih vozilih, kolesarji so predstavljali 3,5 odstotka kršiteljev. Med vozniki električnih skirojev je bilo 35 kršitev, so nam sporočili z Agencije za varnost prometa (AVP).

Da je delež med vozniki osebnih in tovornih vozil najvišji, je jasno, v prometu jih je največ. Vprašanje pa je, ali jih policija nadzira enako pogosto in odločno kot kolesarje in voznike skirojev. Število ugotovljenih kršitev je namreč majhno, kolesarje in voznike skirojev s slušalkami pa srečujemo kar pogosto. Ko smo se v zvezi s tem obrnili na policijo, so nam postregli le s številom kršitev pri teh skupinah (ločeno za uporabo slušalk ali telefona statistike ni), dodali pa so opozorilo, da je zelo pomembno, da kolesarji in vozniki skirojev vidno in slušno zaznavajo okolico ter spoštujejo cestnoprometne predpise. Glede izgovorov prekrškarjev so pojasnili, da pogosto mislijo, da zakon zanje ne velja.

S podatki o številu zaznanih prekrškov smo se obrnili tudi na AMZS. Odgovorili so, da informacij o nadzoru policije glede uporabe slušalk pri kolesarjih, voznikih električnih skirojev in pešcih nimajo, tako da tega ne morejo komentirati. So pa poudarili, da odsvetujejo uporabo naprav, ki v celoti ali povsem zmanjšajo slušno zaznavanje okolice. Kar velja za vse, voznike osebnih vozil, kolesarje, voznike električnih skirojev, pešce.

»Še posebej velja izpostaviti ranljivejše udeležence v prometu, ki lahko s samozaščitnim ravnanjem pravočasno zaznajo bližajoče se vozilo in z ustrezno reakcijo zaščitijo sami sebe ter preprečijo nesrečo. Uporaba slušalk, mobilnih telefonov in drugih naprav, ki odvračajo pozornost, pa ima lahko ravno nasproten učinek,« poudarja Erik Logar, vodja področja varne mobilnosti na AMZS. »Seveda morajo biti tudi uporabniki 'močnejših' prevoznih sredstev pazljivejši do ranljivejših udeležencev, a nič nam ne pomaga, če se v nesreči poškodujemo in je zanjo kriv kdo drug. Zagotovo lahko k zmanjševanju uporabe slušalk, telefonov in drugih motilcev pripomore učinkovit nadzor, a še pomembnejše je zavedanje, da smo v prometu ranljivi in da se lahko v primeru nesreče težje poškodujemo ali celo izgubimo življenje,« opozarja.

Nevarno otroško prečkanje ceste

Pešcem (in s tem tudi tekačem) je torej uporaba telefona in slušalk dovoljena. Jo pa odločno odsvetujejo tudi na AVP in opozarjajo na rezultate različnih študij. Z eno takih so se nedavno v Avstriji osredotočili na otroke in mladostnike, in sicer na prehodu za pešce pred eno od dunajskih šol. Skoraj polovica (44 odstotkov) od skoraj 3000 otrok je med hojo čez cesto aktivno uporabljala telefon, na cesto so stopili, ne da bi se prepričali, ali je to varno. »Tudi številne druge študije so pokazale, da se tveganje nastanka nesreče, kjer je povzročitelj pešec, znatno povečuje ob aktivni uporabi telefona, še posebej v kombinaciji s slušalkami. Slušna pozornost je za varnost pešca poleg vizualne izjemno pomembna. Uporaba slušalk tako predstavlja dodatno tveganje, saj je sluh pomembna komponenta za varno udeležbo v prometu. Kljub temu da uporaba za pešce ni prepovedana, jo seveda močno odsvetujemo,« sporočajo z AVP in za prihodnji teden napovedujejo drugo letošnjo preventivno akcijo za preprečevanje uporabe telefona v prometu. 

Priporočamo